Am vorbit cu băiatul care face concursuri pe semințe si peturi de Ciucaș la Benzinăria Cocorăștii Colț

Dacă n-ai trăit sub o piatră în ultimele două săptămâni și dacă ești mândrul posesor al unei conexiuni de internet și un cont de Facebook, atunci ai auzit de benzinăria care dă premii în peturi de Ciucaș, sandvișuri și semințe. Această tehnică de marketing ne-a făcut curioși și am încercat să aflăm mai multe despre tot ce se întâmplă acolo. Ce-a ieșit, mai jos.

Am stat de vorbă cu Mircea Toma, un tânăr de 28 de ani care se ocupă de afacerea sa împreună cu tatăl său. El e șeful stației din comuna Cocorăștii Colț, județul Prahova, și totodată omul din spatele concursurilor cu premii inedite care constau în beri la doi litri și semințe.

screen-shot-2016-11-21-at-12-37-50

”A fost mult peste așteptările mele tot ce s-a întâmplat. Nu mi-a venit să cred. Chiar dacă publicul meu este din mediul rural, tot am mizat pe căutatul stației pe Facebook de către ei. Eu mai organizam în trecut evenimente muzicale și, cu o zi înainte de a începe treaba respectivă, făceam concursul pe Facebook, urmând ca trei persoane să câștige câte o invitație dublă la eveniment. Chiar dacă activitatea din stație nu prea are legătură cu ce făceam atunci, am zis să fac concursul ăsta care e exclusiv pe Facebook”, începe Mircea să-mi povestească.

Mircea Toma
Mircea Toma

Viața lui Mircea s-a învârtit în jurul combusibililor, precum cea a majorității oamenilor care trăiesc în vecinătatea Ploieștiului. A pus mâna pe un lanț intrat în insolvență și le-a folosit stațiile deja existente: ”Eu lucrez în domeniul benzinei și petrolului de la 21 de ani, imediat după ce am terminat facultatea și am luat licența. Un an de zile am fost angajat, apoi am luat-o pe cont propriu. Am avut mai multe business-uri, m-am ocupat și cu organizarea de evenimente. Lanțul actual pe care îl deținem a fost cumpărat de la o societate care intrase în insolvență. Astfel am preluat tot ce au avut ei înainte. Nu prea îmi e ușor să țin afacerea asta, taxele sunt extraordinari de mari, salariile, utilitățile. Abia mă descurc de la o lună la alta. Și e greu să fac față pe piața asta plină de competitori serioși. Reușesc să supraviețuiesc și eu. Am benzinării la Bacău, la Poșta Câlnău (Buzău), alta pe drumul vechi către mare, pe lângă Slobozia, iar ultima, cea mai îndepărtată este la Turnu Severin”.

Afacerea fiind offline, te bazezi pe oamenii care umblă pe stradă, nu pe cei care stau pe net

De la șase participanți la primul concurs, a ajuns la câteva mii. Totul s-a propagat cu o viteză uriașă, benzinăria Cros Gas din Cocorăștii Colț a devenit virală pe Internet. Mai în glumă, mai în serios, lumea a dat like și share ca să câștige berea și sandvișul: ”Mă așteptam să reacționeze cei din zonă și să am maxim zece share-uri și like-uri. Le spuneam cunoscuților să participe. M-a uimit cât de repede s-a propagat. La prima ediție am avut 6 participanți. La a doua, lansasem campania la prânz. La ora șase după-amiaza am apărut la radio. Incredibil. Am avut mii de like-uri și comentarii și share-uri. Însă popularitatea pe Facebook nu înseamnă mai nimic în viața reală. Oricum, ne bucurăm de atenția primită. Cel care a câștigat petul de bere a zis că va trece pe aici să-l ridice, iar cel care a câștigat sandvișul e din Timișoara și i-l voi trimite prin cineva (râde)”.

screen-shot-2016-11-21-at-12-39-47

Marketingul din jurul punctului de alimentare este în continuă dezvoltare. Orice premiu, oricât de mic, și de oriunde ai fi, Mircea se asigură că îl primești. Dacă l-ai câștigat, e al tău. E băiat de treabă și se ține de cuvânt. De asemenea, am aflat și ce ne așteaptă pe viitor de la ghidușa benzinărie.

”La prima ediție cel care a câștigat sandvișul era vegetarian, însă nu a fost nicio problemă. Le-am spus celor care fac sandvișurile să îmi livreze unul fără carne. M-am ținut de cuvânt și i l-am dus omului. Eu sunt de partea șoferilor în conflictul cu polițiștii și vreau să-i ajut. Așa că voi organiza în curând un concurs pe Facebook în care să dau ca premiu o stație emisie-recepție. Să poată conducătorii auto să se anunțe între ei. Mai am și o hală într-un sat din apropierea benzinăriei unde vreau să organizez un eveniment muzical, cred că de Revelion. Cei care vor să vină mai ieftin, alimentează la mine de minim 100 de lei și primesc un voucher de reducere a biletului”.

De la psy-trance la bere

Experiența anterioară de organizat evenimente l-a învățat câteva trucuri despre promovare. Chiar și așa la nivel mic, Mircea a tras mereu tare să-și facă imagine: ”Toate conceptele astea pe care le-am folosit mi-au venit așa, de la sine. Nu am făcut o facultate despre așa ceva. M-am învățat din perioada în care organizam evenimente. Erau destul de mici, nu vreau să îți închipui altceva. De exemplu, eu am organizat prima petrecere de psy-trance din Ploiești”.

Vremurile sunt grele, nu e ușor să stai pe piață în condițiile actuale, mai ales când trebuie să concurezi cu coloși precum Petrom sau OMW. Ca să fie în tot cu vremurile actuale, se gândește să implementeze plata bazată pe bitcoin, o soluție modernă: ”Pe viitor vreau să permit plata cu bitcoin la mine în benzinării. Am auzit de câteva cafenele care fac asta deja cu succes, și m-am gândit să fac și eu. După ce am fost cea mai populară benzinărie pe Facebook, vrem să fim și prima care acceptă bitcoin. Încă nu m-am intereast exact ce presupune asta, însă îmi place ideea. Vreau să merg mai departe cu campania asta online, aici trendul e crescător. Important este să vii cu câte ceva. Am un profil pe Facebook pentru fiecare benzinărie, vreau să le popularizez pe toate. Nu știu ce să mai inventez ca să pot să rămân pe piață. Afacerea fiind offline, te bazezi pe oamenii care umblă pe stradă, nu pe cei care stau pe net”.

Subiectul a fost intens viralizat. Toată lumea a tras tare să câștige premiile puse la bătaie de Mircea. Povestea a ajuns imediat în media, chiar la matinalurile de la radio, unde realizatorii au sunat în direct un casier pentru a afla mai multe. Glumă sau seriozitate, concursurile benzinăriei Cocorăștii Colț au luat cu asalt online-ul. Să câștigi atâta imagine cu un pet și un sandviș nu e lucru puțin: ”Cei de la Pro FM au sunat în stație într-o dimineață. Voiau să vadă care e treaba cu berea și sandvișurile (râde). Nu mi-a venit să cred. Am avut un impact mare, cred că am mai apărut și pe la alte radiouri”.

Comentezi?

Aflat la început de drum în presă, lui Claudiu Râpan nu-i lipsește entuziasmul și ambiția. După ce și-a făcut junioratul la Gazeta Sporturilor, a decis să tatoneze și domeniul antreprenoriatului. Pasionat de sport din fire, el identifică o serie de similarități între atleți și antreprenorii aflați la început de drum pe piața startup-urilor românești. Cursa este la fel de dinamică în ambele domenii, și evident, la fel de acerbă.