“Antreprenorii au o misiune dificilă: educarea pieței”

Mâine începe prima ediție a seminariilor 7 for the Win organizate de start-up.ro și susținute de către Orange. Seminariile de afaceri vor începe cu Alin Popescu de la avocatnet.ro, care va discuta despre aspectele legale ale înființării unui startup. În preambulul evenimentului am vorbit cu Bianca Bardaș, business division manager la Orange România despre implicarea companiei în sprijinirea antreprenorilor și despre tehnologiile de viitor. 

De ce ați ales să vă implicați în 7 for the Win?

Revoluţia digitală în care ne aflăm schimbă nu doar modul de consum al clienţilor business, dar şi aşteptările acestora de la operatorul cu care colaborează. Zona antreprenorială este de mare interes pentru noi, iar participarea la un astfel de eveniment este doar unul dintre modurile în care vom susţine digitalizarea afacerilor, mai ales a celor aflate la început de drum.

Care sunt direcțiile către care credeți că se va duce zona antreprenorială din lumea tehnologiei, atât în România, cât și global?

Principalele direcţii sunt legate de serviciile de tip cloud şi de evoluţia Internet of Things. Dacă în cazul Internet of Things ne aflăm într-o zonă de pionierat în România, serviciile de cloud prind din ce în ce mai mult avânt, prin urmare tendinţa antreprenorială din zona tehnologiei în perioada următoare merge înspre dezvoltarea proiectelor noi direct pe platfome de acest gen.

De exemplu, pentru companii are sens să renunţe progresiv sau să nu mai investească de la început în echipamentele cu care sunt dotate birourile (imprimante, monitoare, servere, etc.) şi să se bazeze pe servicii de cloud. Provocarea constă în primul rând în creşterea gradului de încredere şi de cunoaştere a acestui nou mod de lucru, iar Orange îşi propune să ofere tot suportul necesar pentru ca acest lucru să se întâmple.

Dacă în cazul Internet of Things ne aflăm într-o zonă de pionierat în România, serviciile de cloud prind din ce în ce mai mult avânt, prin urmare tendinţa antreprenorială din zona tehnologiei în perioada următoare merge înspre dezvoltarea proiectelor noi direct pe platfome de acest gen.

În acelaşi timp, antreprenorii din lumea tehnologiei au o misiune dificilă, nu doar de a dezvolta aplicaţii care să deservească diverse necesităţi ale unei companii (administrare, facturare, campanii de marketing), cât şi să participe la educarea pieţei.

Care sunt tendințele tehnologice pe care le-ați identificat la Orange în ultimii ani? Știu că există o aplecare mare către zona de Internet of Things. Care ar fi alte verticale de abordat?

Internet of Things creşte rapid şi are un impact foarte mare asupra societăţii şi mediului de business, atât în zona companiilor beneficiare, cât şi în zona dezvoltatorilor de echipamente şi aplicaţii.

În plus, aşteptările consumatorilor sunt din ce în ce mai exigente atunci când vine vorba de accesarea în „real-time” şi controlul anumitor aspecte ale vieţii de zi cu zi, oricând, oriunde şi de pe orice device.

O altă verticală este reprezentată de reţelele mobile super-rapide. Reţeaua 4G permite pe de-o parte acces la internet mobil la viteze 4G, iar pe de altă parte susţine, dar nu atât de vizibil pentru utilizator, dezvoltarea verticalei de Internet of Things, servicii noi, cum ar fi Apel 4G sau Apel Wi-Fi.

Screen Shot 2016-01-27 at 15.21.42

De asemenea, într-un mediu digital în creştere, securitatea datelor devine foarte importantă. Astfel, companiile inovează şi îmbogăţesc gama de servicii de management al securităţii datelor, protejarea împotriva atacurilor cibernetice, dar şi împotriva atacurilor umane ce pot apărea: de exemplu, de la pierderea smartphone-ului sau a listei parolelor de acces.

Lucrați cu startup-uri românești la proiecte ale companiei?

Zona antreprenorială este foarte apropiată de ADN-ul Orange, care preţuieşte şi încurajează inovaţia, cea care conduce revoluţia digitală. De-a lungul timpului am colaborat foarte bine cu mai multe start-up-uri româneşti, dintre care iRewind, Clever Taxi şi Vector Watch sunt poate cele mai cunoscute.

Cei de la iRewind ne-au cucerit chiar dacă erau foarte la început. Au venit cu o idee complet nouă pe piaţă, o soluţie simplă pentru a crea şi a le pune la dispoziţie iubitorilor de schi şi de snowboard clipuri video cu propria performanţă pe pârtie, folosind internetul la viteze 4G. Clever Taxi au oferit o modalitate nouă şi simplu de folosit pentru a pune în legătură companiile de taxi şi consumatorii, răspunzând foarte bine la ideea de conexiune în mişcare pe care o urmărim. Cei de la Vector Watch ne-au impresionat prin abordarea diferită pe care au avut-o în conceperea ceasurilor inteligente, care şi-au regăsit astfel aspectul clasic şi au primit funcţii smart, potrivite pentru mediul de business.

Micile afaceri sunt un motor important al economiei româneşti, iar digitalizarea modului în care acestea colaborează și relaționează cu clienții generează numeroase oportunități de creștere a performanței și eficienței.

După cum știți, am susținut inițiative locale dedicate startup-urilor, cum ar fi Innovation Labs, un program de pre-accelerare, care dezvoltă creativitatea în domeniul tech și spiritul antreprenorial în rândul tinerilor profesioniști și studenților. Acesta este al treilea an în care vom fi implicați în acest program, nu doar cu sponsorizare, ci şi cu mentorat și cu sprijin pe partea de reţea pentru participanți, pentru a-i ajuta să-şi dezvolte ideile luând în considerare feedback-ul real din partea clienţilor noştri. Unul dintre câştigătorii de la prima ediţie, Fullscreen Digital, este acum şi partenerul nostru pentru soluţia software de Service Retail Business Analytics pe care le-o oferim clienţilor corporate, pe care-i ajutăm astfel să aibă o imagine mai clară asupra comportamentului vizitatorilor în magazinele proprii.

Există beneficii pentru firme mici și mijlocii atunci când aleg serviciile business Orange?

Micile afaceri sunt un motor important al economiei româneşti, iar digitalizarea modului în care acestea colaborează și relaționează cu clienții generează numeroase oportunități de creștere a performanței și eficienței.

Firmele mici şi mijlocii se confruntă cu diverse provocări, cea de a fi permanent în contact atât cu clienţii, cât şi cu furnizorii fiind esenţială pentru a se putea dezvolta. Oferta dedicată lor, Orange Pro, le pune la dispoziţie în acest sens resurse naţionale nelimitat şi o abundenţă de resurse de internet la viteze 4G şi răspunde astfel nevoii de optimizare și dezvoltare a afacerilor. Portofoliul a fost foarte bine primit de piață încă de la lansarea din septembrie 2015 și ne dorim să-l facem cunoscut cât mai multor întreprinzători din zona antreprenorială.

De asemenea, antreprenorii au nevoie de mobilitate, pentru a putea fructifica oportunitățile de afaceri oriunde se află și pentru a putea fi ușor găsiți de către clienți chiar și când angajații nu se află în birou. În acest sens le recomandăm beneficiile Orange Share, abonament ce le permite să folosească la comun internetul de pe smartphone şi tabletă, astfel încât să nu rămână niciodată fără internet.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".