Avem tehnologia necesară să dăm zăpada de pe străzi? Ce fac cei din străinătate și nu facem noi

Cum poți da zăpada dintr-un oraș în care ninge la fel de mult precum în București zilele acestea? Nouă la start-up.ro ne place să ne putem câteva întrebări complicate, care pot fi rezolvate prin imaginație și tehnologie. Poate fi eliminată ușor zăpada dintr-un oraș? Ce faci cu munții de zăpadă?

bicicleta iarna zapada deszapezire

Ne-am uitat zilele acestea prin București și ne-am gândit ce soluții ar fi pentru un oraș mare să scape de zăpadă? E ușor să dai vina pe autorități. De multe ori se mișcă prost, e drept, dar putea fi făcut mai mult? Am căutat și noi răspunsuri la întrebări și a ieșit articolul ăsta. Concluzia noastră e că nu prea știm ce să facem cu zăpada. O dai la o parte de pe stradă, dar ea nu dispare. Aștepți să treacă iarna? Te rogi la Dumnezeu?

Deszăpezirea în Statele Unite

Unele orașe din Statele Unite au la fel de multe probleme cu zăpada precum România. New York sau Boston sunt metropole cunoscute pentru cantitatea uriașă de nămeți care cade. În Boston, anul trecut, au fost și doi metri de zăpadă. Ca și în București, mijloacele de transport au fost blocate, iar școlile oprite. De pe străzile din Boston au fost transportate 40.000 de camioane cu zăpadă.

În New York, deszăpezirea costă enorm. În iarna lui 2015, furtuna Jonas a adus mai multă zăpadă decât se credea. Astfel, New York a cheltuit aproximativ un milion de dolari pe centimetrul de zăpadă, suma totală fiind de vreo 118 milioane de dolari pentru tot anul, cheltuiți numai pentru eliminarea zăpezii. Câte tone de sare au fost folosite? 500.000. De exemplu, în Minneapolis, scrie Forbes, oraș care a folosit 10. 500 de tone de sare, fiind și mult mai mic, cheltuielile au fost de 10 milioane de dolari.

Cum elimini zăpada de pe stradă?

Nu sunt multe inovații în domeniul eliminării zăpezii, iar Statele Unite nu este diferită. În principiu se folosește aceeași soluție peste tot – sare și nisip, dar și folosirea plugurilor de zăpadă. După cum știți deja, plugurile nu fac decât să elimine zăpada de pe stradă dând-o pe margine, adică spre trotuar. Practic, așa o bandă, dacă nu două, sunt mereu ocupate de zăpadă.

Cu toate acestea, ce faci cu zăpada care rămâne? Ne amintim că anii trecuți era o piramidă de zăpadă în Piața Victoriei din București, în fața Guvernului. Soluția nu e specifică Bucureștiului, ci e regăsită aproape peste tot – se numește fermă de zăpadă. Iei zăpada în camioane și o depozitezi ca la o groapă de gunoi într-un spațiu liber – o parcare mare de preferat, nu pe un câmp, iar când se încălzește, zăpada se topește și apoi elimini deșeurile, pentru că în muntele de nămeți sunt și foarte multe gunoaie.

Cum se face în București? În principiu cu excavatoare care iau zăpada de pe margine și o pun în camioane. În țări cu bugete mai mari, acest lucru se face cu niște mașini speciale care au un mecanism rotativ prin care iau zăpada și o aruncă în benă. E un mecanism mai elegant și mai rapid. Vedeți exemplul de mai jos din Montreal, Canada.

Cum topești zăpada mai ușor?

În New York, de exemplu, există așa-numite saune. Sunt camioane care au un mecanism prin care topesc zăpada prin ardere. Sistemul e simplu, dar foarte complicat – iei zăpada de pe marginea drumului când se încălzește, o topești cu ajutorul apei, iar apa se scurge în canal. Sistemul are și un mecanism de filtrare, astfel încât gunoaiele să nu ajungă în canal.

Unul dintre producătorii acestor mecanisme în Statele Unite se numește Snow Dragon. A vândut 90 de mașini din 2004 încoace, potrivit Quartz. Cel mai popular model costă 230.000 de dolari. Mașina trebuie umplută și cu apă, pentru că topirea nu se face doar prin foc. Într-o oră, o asemenea mașină consumă cam 9 milioane de BTU de energie, adică destul cât să încălzești 75 de case. Ideea e să o dai în canal cât mai repede, ca să nu înghețe pe stradă. Poți topi 30 de tone de zăpadă pe oră.

deszapezire bucuresti zapada iarna

Alte mecanisme pot fi întâlnite și în Rusia, puteți vedea în videoclipul de mai jos.

Poți arunca zăpada în râu?

Răspunsul simplu este nu. Anul trecut, primarul orașului Boston s-a gândit la soluția de a arunca zăpada în ocean, pentru că nu mai era loc nicăieri, dar zăpada poluează apa, așa că nici să aruncăm zăpada în Dâmbovița nu ar fi bine. Zăpada de pe stradă conține sare, nisip, lichide de la mașini, mizerii și alți poluanți.

Cum se deszăpezește în Japonia?

Mai sunt soluții și mai inovatoare, care vin însă din Japonia și au fost construite practic odată cu dezvoltarea orașelor. În Nagano, aproape de zona montană din Japonia, administrația a instalat niște jeturi de apă care ies din bordură sau din asfalt și udă asfaltul atunci când ninge. Pentru că temperatura apei este de zero grade, iar asfaltul este dat cu nisip și sare, zăpada nu se depune și nici nu îngheață.

Concluzia?

Să deszăpezești nu e ușor. Oricât de nepregătite ar fi autoritățile, orașele nu sunt făcute pentru ca zăpada să fie eliminată imediat. După o noapte de ninsoare, așa cum trăim astăzi în București, s-au pus zeci de centimetri de zăpadă. Aceasta e aruncată de pe trotuare pe stradă și înapoi.

Chiar dacă, pietoni fiind, nu suntem mulțumiți că trotuarele nu sunt avantajate, alegerea e una statistică. Mai mulți oameni se deplasează pe șosea și are mai mult sens economic să cureți străzile în detrimentul trotuarelor. Evident, ar trebui să ne concentrăm și pe ele, dar momentan e o alegere cinică.

Și, oricât de mult nu ne-ar plăcea un primar sau altul, trebuie să fim obiectiv. Nu e o știință exactă să dai zăpada. Am aflat-o noi documentând acest material și descoperind că soluții ideale nu sunt. Există ori aceiași munți de zăpadă, ori costuri foarte mari pentru topirea zăpezii.

Întrebarea e, dacă suntem pe start-up.ro, cum putem folosi tehnologia pentru a elimina zăpada? Tehnologii SF ca drumuri încălzite ar putea fi o soluție, dar nu au fost implementate pe nicăieri.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".