Expedițiile rutiere și transporturile cu camionul sunt domenii care funcționează poate la fel ca în trecut - cu hârtia și cu telefonul. Silviu Dorobanțu și Marius Pătru s-au aliat și au lansat la începutul anului Cargoroll, o platformă unde transportatorii de mărfuri și cei care expediază se întâlnesc printr-un serviciu de licitații online. După două săptămâni, platforma are și primele tranzacții. Am vorbit cu ei la Ziua Zero, emisiunea de business din fiecare luni de aici și de pe wall-street.ro.

Silviu Dorobanțu are experiență în zona corporate și de project management, iar Marius Pătru e o persoană tehnică. S-au cunoscut în 2014, iar în 2015 au decis să dezvolte platforma împreună. Motivul vine din experiențele personale.

"Am avut nevoie să transport la un moment ceva și a fost punctul de plecare al Cargoroll. În momentul când m-am lovit de problemă, am petrecut o zi întreagă la telefon să adun tot felul de oferte. Tot nu am reușit să găsesc ceva ce mi-a convenit", povestește Marius Pătru. Ideea i-a venit și lui Silviu, care se lovise înainte de a se cunoaște cu Marius de aceeași problemă.

Ca piață, avem o piață dezvoltată în ceea ce privește transporturile. Am vrut să lansăm aplicațiile, pentru ca noi să avem acest diferențiator foarte puternic, să oferim o soluție completă

Au dezvoltat platforma timp de doi ani, lansarea fiind la începutul lui 2017. "Conturarea platformei a durat aproape un an de zile, să ne gândim la tot fluxul. Partea de development a durat un an de zile", spune Pătru. Platforma este integrată. Aplicația de Android există deja, pe lângă site-ul cargoroll.com, iar aplicația de iOS pentru iPhone este în aprobare în magazinul online al Apple.

"Domeniul ăsta a rămas în urmă cu tehnologia. Faptul că nu sunt aplicații mobile care să te ajute, de asta ne-am focusat foarte mult pe zona de mobil. Ca piață, avem o piață dezvoltată în ceea ce privește transporturile. Am vrut să lansăm aplicațiile, pentru ca noi să avem acest diferențiator foarte puternic, să oferim o soluție completă. Mai există și alte platforme, dar nu oferă o soluție completă", a spus Silviu Dorobanțu, unul dintre fondatorii business-ului.

Silviu Dorobantu Marius Patru cargoroll transporturi
Marius Pătru

Cargoroll - 300 de utilizatori și comenzi intermediate

"În momentul de față poți adăuga o livrare în câteva minute. Din momentul adăugării livrării sunt notificați toți transportatorii din platforma care au setat filtrele specifice, în funcție de aria de activitate și nevoile. În momentul primirii notificării, un transportator poate licita la livrarea respectivă", a spus Marius Pătru.

"Ce ni s-a relatat în majoritatea cazurilor a fost faptul că trebuie să piardă timp pe telefoane. Există cerere și ofertă, dar ca să poți îndeplini serviciul de transport pierzi foarte mult timp până ajungi să-l faci. E un proces anevoios", spune Dorobanțu.

El adaugă că "publicul nostru este în zona de IMM-uri, în principal. Asta nu înseamnă că evităm transportatorii mari, pentru că au nevoie. Ei pot duce un tir plin, pe baza unui contract presemnat, dar ce facem cu o cursă goală? Oricine poate intra pe platformă, poate găsi marfă".

Ce ni s-a relatat în majoritatea cazurilor a fost faptul că trebuie să piardă timp pe telefoane. Există cerere și ofertă, dar ca să poți îndeplini serviciul de transport pierzi foarte mult timp până ajungi să-l faci. E un proces anevoios

Până acum Cargoroll a ajuns la 300 de utilizatori verificați. Pentru a se asigura că utilizatorii aduc valoare, verifică totul. "Noi verificăm toți utilizatorii, pentru firme adăugăm detaliile, licențele de transport specifice, licențele CRM în funcție de tipul de marfă sau licențele caselor de logistică. Procesul de verificare e un pic mai greoi, dar asigură o comunitate reală în spatele platformei. Și casele de logistică se pot bucura de platformă, pentru că pot prelua un anumit transport", spune Pătru.

Silviu Dorobantu Marius Patru cargoroll transporturi
Silviu Dorobanțu

Momentan, platforma este gratuită. Dar te vei putea înscrie fără niciun ban tot timpul. Modul în care planifică să facă bani este prin comision din tranzacții. "Intenția noastră este să aplicăm un procent foarte mic, în zona unde se realizează un business. Un procent variabil, în funcție de rating-urile de pe site ale utilizatorilor. Avem un sistem de rating pentru a dezvolta încredere între utilizatori. Cu cât ai rating mai bun, procentul scade. Procentul l-am stabilit între 1,5 și 3% din valoarea comenzilor", a explicat Silviu Dorobanțu.

10% din licitații au apărut de pe mobil până acum, 30% din utilizatori sunt autentificați în aplicația de mobil.

Avem un sistem de rating pentru a dezvolta încredere între utilizatori. Cu cât ai rating mai bun, procentul scade. Procentul l-am stabilit între 1,5 și 3% din valoarea comenzilor

Feedback de la utilizatori

"Repostarea automată a fost cel mai important feedback primit până acum. Am identiifcat că există un interval când utilizatorii nu sunt prezenți. Noi setasem licitațiile la o anumită durată, dar am modificat ca postările să se poată prelungi automat și manual. Dacă e o cursă recurentă, doar să repostezi cu date diferite. Am pus, de asemenea, durata variabilă a licitației. Am început cu șase ore, dar acum avem de la șase ore la 48 de ore", spune Pătru .

Au fost și tranzacții realizate deja. Procesul continuă în platformă după câștigarea licitației. Fiecare are un istoric al licitațiilor, iar expeditorii și transportatorul confirmă ridicarea, livrarea și dau și rating. "Putem urmări în permanență dacă se realizează serviciul promis și la calitatea bună. Vrem să adăugăm în curând și geolocație, pentru ca notificările să vină în funcție de poziția unui transportator sau a mărfurilor. Astfel, notificările vor fi mai aplicate și mai eficiente", a spus Dorobanțu.

Concurența e mai mult pe bază de anunțuri, nu chiar pe licitații. E un challenge pe care vrem să-l depășim. Un mare beneficiu al concurenței e că educăm piața împreună

Licitația nu e una standard, unde prețul cel mai mic câștigă. Expeditorul alege transportatorul în funcție de preț, de rating. Te documentezi și, probabil, dacă un transportator cel mai mic preț, dar are trei stele, s-ar putea să accepți un preț mai mare, dar cu cinci stele pe platformă.

"Concurența e mai mult pe bază de anunțuri, nu chiar pe licitații. E un challenge pe care vrem să-l depășim. Un mare beneficiu al concurenței e că educăm piața împreună", explică Silviu Dorobanțu.

Cofondatorul său e de acord cu el. "Piața e educată momentan pe sistemul de anunț. Iei numărul de telefon și îl suni. E un challenge pe care trebuie să-l depășim cu succes pentru că utilizatorii chiar trebuie să se depărteze de ideea de anunț și de a sta toată ziua de vorbă la telefon și să conștientizeze că trebuie să liciteze, să analizeze, să ia toate informațiile pe care platforma i le oferă".