Competitorii mei au primit o investiție de 27 de milioane de dolari. Uneori e mai bine să-l iei pe “Nu” în brațe

În momentul scrierii acestui articol tocmai am aflat că unul dintre principalii competitori ai startupului meu (oarecum defunct, de alfel) a mai luat o nouă rundă de investiție de 27 de milioane de dolari, asta după ce o aplicație similară primise tot anul acesta aproximativ 20 de milioane de dolari.

Chiar dacă sunt de părere că ideea nu este cel mai important lucru deși atrage multă atenție, în cele aproximativ 18 luni petrecute în sfera antreprenoriatului în Europa Centrală și de Est am făcut o serie de greșeli în urma cărora, chiar dacă produsul meu ar fi reinventat roata, tot nu ar fi avut prea mari șanse să treacă de la stadiul de sugar la copil mic.

Le-am identificat pe cele mai importante și le-am trecut în revistă în rândurile următoare și cred cu tărie că dacă vor ajuta cel puțin un fondator/ start-up enthusiast îmi voi atinge scopul.

Nu favoriza

Fără să incorporăm, ne-am trasat participații, toți cei care am făcut parte din startup. și am împărțit „business-ul” în părți egale. Dacă părinților li se spune că este o greșeală foarte mare să favorizeze unul dintre copii în detrimentrul celuilalt, de ce am face această greșeală în business?

Atunci când ai un favorit, tendința este să te porți cu el ca și cum ar fi un copil mult așteptat. Nu îi mai vezi lipsurile, îi cauți scuze, treci defecte cu vederea.

Uneori, poate consideri că omul de IT, developerul, cel care construiește produsul, este mai important decât, să spunem, omul de client service sau comunicare. în momentul în care tu ești CEO-ul, iar participația fiecăruia este egală, la fel și aportul de lucru, este în dezavantajul tuturor să ai favoriți.

Atunci când ai un favorit, tendința este să te porți cu el ca și cum ar fi un copil mult așteptat. Nu îi mai vezi lipsurile, îi cauți scuze, treci defecte cu vederea. Which is bad business, pentru că, așa, lucrurile ori nu merg, ori merg foarte încet.

Nu încerca să îi mulțumești pe toți

Corolarul punctului 1. Când iei decizii obiective, strict de business, unii vor fi nemulțumiți. Atât timp cât toată lumea privește cu maturitate tot ceea ce se întâmplă, nu vor lua nimic personal.1506414_1028357097178531_7956749516487389908_n

La fel, nu te îneca în paradoxul alegerilor. Uneori, când ni se prezintă prea multe oportunități, avem o adevărată problemă cu alegerea potrivită. în cazul în care se dovedește a nu fi cea mai fericită alegere, regretele pot fi la cote maxime și pot atrage după sine o serie de frustrări majore. Important este să iei decizia care crezi că este cea mai bună pentru compania ta la momentul respectiv, iar dacă lucrurile nu merg conform planului să îți asumi responsabilitatea. și să înveți din erori.

Fii ferm(a) atunci când faci alegerile respective. Dacă tu nu ești sigur(ă) pe alegerea ta și pe calitățile tale, nici ceilalți nu te vor vedea drept un lider.

Nu îți alege prietenii ca parteneri

Am auzit de foarte multe ori că nu este bine să stai în aceeași casă cu un amic(a), însă majoritatea oamenilor ambițioși și cu spirit antreprenorial cred că o să găsească un model care funcționează și vor fi excepția, nu regula.

Nu promite mai mulți decât știi că poți livra, nu umfla cifrele pentru a atrage atenția mai mult. Fii sincer în primul rând cu tine.

De obicei, o experiență este suficientă să spui „never again”. Relațiile personale rareori influențează pozitiv relația de business. Niciodată nu știi când să trasezi linia de demarcație. Dacă aveți probleme în echipă, mai puteți ieși la cafea ca simpli prieteni? Dacă prietenia vă este afectată de un eveniment, mai lucrați împreună la fel de obiectiv?

De cele mai multe ori, răspunsul la întrebările de genul acesta este „Nu”, dar foarte puțini acționează în consecință înainte de a trece printr-o astfel de experiență.

Fii sincer (sau nu fi nesincer)

Nu promite mai mulți decât știi că poți livra, nu umfla cifrele pentru a atrage atenția mai mult. Fii sincer în primul rând cu tine.

Oamenii cu mai multă experiență, cum sunt investitorii, dar și alții care fac parte din lumea startupurilor de ceva vreme, vor vedea prin tine și șansele sunt mari să nu te mai ia în seamă dacă te prind cu proverbiala “matza în sac”.

Atunci când ești sincer și prezinți lucrurile așa cum sunt, ești și mai sigur pe ține, iar asta denotă că îți cunoști business-ul. Confidence is sexy, și asta nu se rezumă la dating world.

Pare simplu, nu? Însă atunci când ești prins în diverse conjuncturi, tinzi să uiți de reguli și acționezi după impuls. Uneori merge, alteori nu. Important este că la finalul zilei să fii împăcat cu deciziile luate.

Comentezi?

Andreea Mihăescu a fondat startup-ul Swapr, o platformă dedicată schimbului de haine între femei. A lucrat la Google și IBM.