Creativ în România – Woodish, o afacere cu miros de lemn

Maria Burachu a fondat acum patru ani Woodish, atelierul care prețuiește lemnul înainte de orice. Realizează caiete, agende și semne de carte creative, iar de anul ăsta afacerea ei a devenit una full time.

10869546_658171620983569_9066719234610751398_o

Woodish a pornit pentru Maria Burachu în facultate, în timp ce era la Universitatea de Arte, la secția foto-video. A venit ca un răspuns la cerințele profesorilor. „Proiectele și temele se prezentau pe stick. Mie îmi pasă foarte mult de context și ambalaj și alegeam să prezint fotografiile printate și legate în cărticele interactive“, povestește Maria.

După ce a terminat facultatea a început să facă astfel de lucruri pentru sine și fără a avea o experiență directă. Nici măcar nu a pornit la drum cu gândul de a face business, ci doar a vrut să ofere și altora astfel de experiențe. Avea cumva pasiunea de la tatăl său, care lucrează mobilă.

Primul atelier

Începuturile au fost în bucătăria familiei. „Lucram două ore și ștergeam praful patru, apoi în balcon, apoi în podul abandonat al bunicii, în curțile prietenilor sau la țară. După aproximativ un an am găsit o cameră mică la parterul unui bloc unde mi-am făcut atelier cu tata. El făcea mobilă, eu făceam mizerie“, spune Maria.

După aproximativ un an am găsit o cameră mică la parterul unui bloc unde mi-am făcut atelier cu tata. El făcea mobilă, eu făceam mizerie

Majoritatea produselor au fost create, după cum spune Maria, din nevoie proprie și din dragostea pentru analog și materiale naturale. „Am căutat să am obiecte utile, dar și arătoase, care să încânte tactilul și să încurajeze contactul direct cu omul. Colecția inițială a fost gândită pentru activitățile de lectură, scris și desenat“, își amintește fondatoarea Woodish.

A început să vândă la cunoscuți. Mai întâi pentru prietenul cel mai bun al surorii sale, iar apoi acesta a dăruit un caiet șefului său. Pentru Maria a fost prima validare puternică.

14207789_859208080879921_2053454668772895202_o

Investițiile și conturarea personalității

La început, Maria își nota cheltuielile și încasările într-un plic. Nu a cheltuit mult pentru a începe afacerea. „Au fost în jur de 1.000 de lei în trei luni pentru materia primă, un șlefuitor, un blitz și niște șmirghel, fonduri proprii de la o comandă la alta. Tata este meșter de mobilier și am început cu el, învățând tot ce trebuie pentru producția obiectelor mele“, își amintește Maria Burachu.

Am primit comenzi de volum, proiecte personalizate, mi-am îmbunătățit producția și calitatea obiectelor, am eficientizat structura brandului

Încet, încet, de la o comandă la alta, lucrurile s-au conturat. „Am primit comenzi de volum, proiecte personalizate, mi-am îmbunătățit producția și calitatea obiectelor, am eficientizat structura brandului și, cel mai important, am ajuns la NOD Makerspace“, își amintește Maria.

Un caiet normal costă 150 de lei la Woodish, un mini notebook e 80 de lei, în timp ce un inel pentru citit costă 35 de lei.

14100288_859215300879199_1169207806120648528_n

Pentru că are costuri de producție relativ mici, a depășit pragul de rentabilitate rapid după ce afacerea a început să se pună pe picioare. „Anul acesta echipa s-a mărit cu încă un coleg, care organizează afacerea, strategia de producție și proiectele speciale. Ne pregătim pentru cea mai solicitantă perioadă a anului și avem un angajat nou pe linia de producție“, explică fondatoarea Woodish.

Cea mai bună perioadă a anului începe în octombrie și se termină în aprilie

De anul acesta, Woodish a devenit jobul ei full time, iar brandul se dezvoltă în zona de business. Potrivit Mariei, cele mai populare produse sunt coperțile de lemn și inelele pentru citit. Nu s-au extins foarte mult pentru că Mariei încă îi place să se ocupe de producție și se implică în ea. Nu a dorit să o externalizeze încă. „Cea mai bună perioadă a anului începe în octombrie și se termină în aprilie“.

Planurile Mariei sunt în mărirea zonei de producție și în stabilirea din punct de vedere comercial în țară. „Am câteva vânzări pe Etsy, dar avem în plan să ne dezvoltăm offline în internațional, posibil anul următor“.

13418757_816723188461744_2636151989129757045_n

Industriile creative în România

Maria e din generația creativilor români care au transformat pasiunea în afacere. De altfel, zilele astea, dacă vrei să înțelegi cât de mult a crescut zona aceasta, du-te pe la Creative Est, festivalul industriilor creative organizat la Industria Bumbacului, în București, acolo unde vei da de NOD Makerspace sau Deschis Gastrobar, despre care am mai scris.

Maria e optimistă și privind antreprenoriatul, dar și industriile creative. „Există foarte mult interes din partea oamenilor puternici și se dezvoltă multe platforme care încurajează acest domeniu“, spune Maria.

De altfel, creatoarea Woodish spune că semnalele sunt bune. „Băncile organizează acceleratoare de business pentru designeri și oferă granturi pentru startup-uri, sponsorizează evenimente și expoziții importante, se accesează mai ușor credite, investitorii sunt mai interesanți, iar fondurile europene lansează platforme excelente pentru industriile creative“, spune Maria.

13921004_841836492617080_4671789218441317756_n

Dacă vrei să vezi ce face Maria, poți să te duci la Creative Est, festivalul industriilor creative care a început de ieri la București și va avea loc până pe 16 octombrie. Vor fi dezbateri despre industriile creative, un târg cu produse și inclusiv o zi dedicată familiei. Pentru detalii intră pe site-ul Creative Est.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".