Outsourcing-ul a fost și este într-o mare măsură sursa principală de profit pentru industria de IT din România. Și pe bună dreptate lucrurile au stat astfel, pentru că avantajul competitiv a fost furnizat de generațiile de oameni tehnici bine pregătiți de instituțiile noastre de învățământ superior.

success-1148046_1280

Azi concurența în această piață este una incredibilă și România este la nivelul UE pe ultimul loc la capitolul inovație. Când arăți atât de similar cu companii din Brazilia, India sau Statele Unite, cum te poți remarca și diferenția? Când ceea ce faci este, de la un punct, aproape același lucru cu ceea ce fac ceilalți de pe piață, cum poți atrage și reține oameni talentați în companie?

Despre evenimentul Digital Product Masterclass puteți afla și aici pe Facebook. 

Pentru o parte din jucători răspunsul a fost nisarea și specializarea, prin care au mai câștigat ceva timp. Însă adevărul este că valoarea adăugată percepută de clienți s-a mutat. Din ce în ce mai multe companii își mută atenția către spațiul digital și au nevoie de un creator de produse digitale care să asigure menținerea relevanței pe piață a companiei în viitor. Alți jucători au început să lucreze la produsele proprii. Totuși, în afară de câteva produse IT “made în România,” majoritatea se luptă pentru un loc în nișa lor și profitablilitate.

Unde este ruptura? De ce la capitolul product management lucrurile sunt încă într-o fază incipientă și ce soluții ar fi pentru a îmbunătăți situația.

Realitatea: Managementul de produs în România se face de către oameni tehnici

Contextul: Oamenii tehnici au lucrat în trecut la produsele altora și, prin urmare sunt oarecum familiarizați cu etapele de producție. Sofismul provocat de această situație provine din impresia că un produs software nu este decât un mod de asamblare a codului sursă, ambalat într-un design frumos. Realitatea este că produsul software este doar o componentă a produsului digital în sine. Produsul complex conține și partea de marketing, vânzări, relații cu clienții, parteneriate și modele financiare etc.

Impresia e că un produs software nu este decât un mod de asamblare a codului sursă. Realitatea este că produsul software este doar o componentă a produsului digital în sine

Soluția: O idee de început ar fi să facem un pas în spate și să vedem imaginea de ansamblu. Să le dăm oamenilor care vor să gestioneze și să creeze produse pregătirea necesară pentru a putea jongla cu încredere cu toate elementele ce compun modelul de business.

Realitatea: Dacă am fi localizați într-o piață dezvoltată, am avea oportunități și idei

Situația: O vorbă zice că mersul la biserică te face credincios la fel cum statul în garaj te face mașină. Din păcate, în România încă mai există credința conform căreia, dacă ai o idee genială, cineva te va descoperi eventual, și vei avea succes peste noapte. Suntem atât de nerăbdători să primim confirmări din partea celorlalți, și căutăm cu disperare să epatăm prin cunoștințe și lucruri ieșite din comun încât am uitat complet cum e să fim curioși și să formulăm întrebările potrivite.

Din păcate cu cât este mai ermetică bula de siguranță din care alegem să nu ieșim, cu atât mai repede ajungem să ne sufocăm în ea, din lipsă de oportunități pentru creștere

Adevărul este că produsele software cu succes pe piață, în ziua de azi, sunt construite de oameni care la un moment dat nu știau pe nimeni. Ce a făcut diferența este că aceștia au inițiat conversații și au investigat problemele cu care se confruntă oamenii din jur. Soluțiile au venit mult mai târziu, iar multe dintre produsele de succes arată astăzi total diferit față de viziunea inițială, datorită căreia au fost concepute. Din păcate cu cât este mai ermetică bula de siguranță din care alegem să nu ieșim, cu atât mai repede ajungem să ne sufocăm în ea, din lipsă de oportunități pentru creștere.

Soluția: Să înțelegem că pe cât de important este să-ți dorești să cunoști răspunsurile, pe atât de important este să fii în stare să le cauți, adresând întrebări și cerând ajutor. Este valoroasă aptitudinea de a ști să deschidem și să conducem conversații. Pentru aceasta există o serie de metodologii ce pot face procesul mai ușor, indiferent de stadiul în care te afli în prezent.

Realitatea: Nu avem bani și resurse pentru a dezvolta produse

Situația: Firmele de outsourcing nu greșesc, din punct de vedere formal, în strategia de piață pe care o adoptă. Dar cum poți avea bani dacă îi cheltui încercând să surclasezi competiția la capitolul salarii? Între timp, pe baza unui prototip (uneori, a unui simplu plan pe hârtie, bine pus la punct, al unei idei), antreprenori din întreagă lume sunt capabili să atragă finanțare. Ruptura logică apare din motivul unei simple impresii care zice că este absurd să primești bani dacă nu ai construit ceva. O implementare bună, chiar fără să fie transpusă într-un prototip, va atrage primii clienți chiar din faza primei conversații și a expunerii modului în care va arăta prototipul. Antreprenorii care au primit finanțare sunt cei care au reușit să demonstreze că sunt capabili să înțeleagă ce este valoros pentru consumatori și sunt capabili să captureze valoare de la aceștia. Iar în lume sunt mai mulți bani decât produse viabile, motiv pentru care există investitori și fonduri de capital de risc.

Ruptura logică apare din motivul unei simple impresii care zice că este absurd să primești bani dacă nu ai construit ceva. O implementare bună, chiar fără să fie transpusă într-un prototip, va atrage primii clienți

Soluția: Să muncim mai deștept, în loc de mai mult, și să validăm oportunitățile de business pe care le întâlnim înainte să construim produsul. Să dăm întâietate creării unei comunități și a unei piețe de desfacere, și nu dezvoltării produsului propriu-zis. Având în vedere resursele pe care le avem la dispoziție, atât în online cât și offline, vestea bună este că, în acest moment, oricine poate face asta.

Există așa-zise ingrediente secrete pe care le au toate companiile de produs ce au succes azi:

  • Nimic nu este predictibil.
  • Ideile contează mai puțin decât procesul de dezvoltare al produsului.
  • Adaptabilitatea este mult mai importantă decât succesul, care poate fi trecător.

Lucrurile de mai sus își au sursa în cultura echipei, în valori și principii, nu în planuri detaliate. Toată lumea are un plan până în punctul în care trebuie să îl execute. Echipele cu o capacitate extraordinară de execuție au o cultură în care nu contează că ceva nu a funcționat conform planului, atât timp cât, din fiecare experiență, bună sau nu,  au avut de invățat ceva; oamenii simt că lucrează impreună pentru un scop comun, sunt liberi să-și facă job-ul în modul în care consideră că e cel mai bine și evoluează pe măsură ce fac lucrurile să se întample. Oriunde există aceste condiții, e doar o problemă de timp să apară soluții și produse software de succes.  

Observand tendința naturală a companiilor de outsourcing de a migra spre crearea de noi produse tech simultan cu toate celelalte provocări menționate mai sus, am ajuns să creăm Digital Product Masterclass. Într-o serie de șapte workshop-uri practice vom confrunta direct problemele recurente întalnite în dezvoltarea de produs, vom acorda atenția cuvenită tuturor pașilor necesari pentru a ajunge la un produs de succes și, în plus, vom aduce cele mai noi metodologii și instrumente ce vor putea fi preluate imediat în proiectele și jobul actual al fiecarui participant.