Ionuț Munteanu e unul dintre fondatorii Eventya și Urby. E ultimul nume dintr-o serie de fondatori fericiți din România pentru că au reușit să atragă o investiție pentru extinderea europeană. Am aflat detalii despre evoluția companiei și planurile de viitor.

13320536_952870698165072_9123646001468922284_o

De la un startup finanțat la început ”cu sânge”, după cum spune chiar Ionuț Munteanu, fondator al Eventya (companie care deține în portofoliu city app-uri precum cel pentru Sibiu sau București), Urby (a treia generație din categoria de aplicații mobile, dezvoltate din 2013 de către startup-ul sibian) – o aplicație care oferă recomandări pentru evenimente organizate în funcție de preferințe, locații și atracții, oferte și știri locale – anunța la finalul săptămânii trecute că devenea beneficiara unei investiții de tip angel în valoare de 300.000 de euro pentru care creatorii săi au cedat 15% din business.

Banii îi vor ajuta pe developerii români să aducă în portofoliu 10 noi orașe din România și să o extindă în Olanda, Berlin și chiar să atace piața americană.

Am găsit însă mulți useri care, deși folosesc la greu Facebookul, se plâng că nu află de petreceri sau seri de film. Urby face puțină ordine în informația locală

”În timpul participării la programul MVP Academy  am decis că este cazul să aducem toate orașele într-o singură aplicație. Cum am călătorit mult între Timișoara, Sibiu, Cluj și București, ne-am dat seamna că este deranjant să folosești de fiecare dată altă aplicație… mai ales că de la un moment dat nu mai ești turist și nu prea te mai interesează monumente și istorii ale clădirilor. Am construit un app pentru cei care au puțin timp liber sau care nu trăiesc pe Facebook, ori Twitter ca să afle de acolo cine mai cântă prin oraș sau ce s-a mai deschis nou. Am găsit însă mulți useri care, deși folosesc la greu Facebookul, se plâng că nu află de petreceri sau seri de film. Urby face puțină ordine în informația locală și vine înspre tine cu sugestii despre ce poți face cu timpul tău liber”, povestește Ionuț Munteanu despre nevoia de a crea Urby după o serie de city app-uri individuale.404785_354019674627951_1193612625_n

În esență, comparativ cu un ghid urban, util turiștilor care vizitează un anumit oraș al țării, Urby este dedicată persoanelor care locuiesc pe perioade mai lungi, oferind conținut adaptat unor interese și scenarii de utilizare într-un mod diferit decât ar face-o un City Guide pentru turiști.

”Urby a luat ființă anul acesta. Am avut foarte multe studii de caz axate pe localnici și pe serviciile din oraș dedicate lor. Am început să le punem cap la cap și am scos în câteva luni de zile această aplicație pe care am construit-o plecând de ghidul mobil Eventya City Guide. Pentru că am avut și finanțare am putut să ne extindem echipa cu oameni pe PR, marketing și Content Strategy. Nu-și mai avea sensul să facem câte un app pentru fiecare oraș. Ne-am fi pierdut în exprimare și n-ar mai fi înțeles nimeni de unde suntem și ce facem”, declară Munteanu.

Practic, aplicația oferă utilizatorilor, simplu și rapid, recomandări, evenimente organizate în funcție de preferințe, locații și atracții, oferte și știri locale. Clasamentele sunt generate pe baza unor algoritmi prin care utilizatorii generează automat diverse recomandări cu cele mai în vogă localuri sau evenimente din oraș.

Urby înseamnă informație cu care poți face ceva, dacă ne referim la userul obișnuit: poți merge la un eveniment pe care îl găsești acolo, poți obține un discount undeva, poți merge într-un loc unde n-ai mai fost

”Urby înseamnă informație cu care poți face ceva, dacă ne referim la userul obișnuit: poți merge la un eveniment pe care îl găsești acolo, poți obține un discount undeva, poți merge într-un loc unde n-ai mai fost pentru că l-ai găsit în recomandările altcuiva”, mai spune Ionuț.

Atrage utilizatori prin conținut

Potrivit acestuia, Urby funcționează și ca o unealtă gratuită de marketing pentru business-urile sau organizațiile din comunitatea respectivă. Astfel, oamenii de marketing pot folosi subscripția premium pentru a-și sincroniza conținutul (evenimente, oferte, posturi) pe mai multe platforme.

Înainte de lansarea oficială, Urby a fost testată în variantă Beta în Sibiu timp de câteva luni, echipa lui Ionuț reușind să strângă peste 2.000 de utilizatori fără a depune prea mult efort în acțiuni de promovare ale aplicației. De altfel, ținta creatorilor aplicației este de a ajunge la 75.000 de utilizatori activi în fiecare lună după primul an de existență oficială a Urby. Iar odată intrată pe piața din Olanda și Germania, Urby ar putea genera, la finalul lui 2017, aproximativ un sfert de milion de utilizatori activi lunar.

E mult haos in social media și noi ne-am propus să facem puțină ordine în informația cu caracter local

”Cel mai important obiectiv al nostru a fost conținutul, fără de care nu putem reține userii. Pentru Urby am dezvoltat diverse unelte de import automat de conținut din terțe surse pe care-l filtrăm și structurăm apoi. E mult haos in social media și noi ne-am propus să facem puțină ordine în informația cu caracter local”, detaliază Ionuț Munteanu.

În acest moment, în Urby sunt promovate 5.634 de evenimente viitoare și 33.475 pagini de profil ale business-urilor sau organizațiilor locale din orașele înregistrate pe platformă. ”Vrem să îi putem da un unui utilizator tot ce mișcă în orașul lui, dar în aria lui de interese”, mai spune Ionuț și explică faptul că această aplicație se adresează către două tipuri de utilizatori: 18-25, studenți, cu timp liber și chef de distracție și care caută petreceri, concerte, filme, dar și cursuri și workshopuri din orașul lor. A doua categorie este de 25-40 ani și care au mai puțin timp liber, unii au chiar copii. ”Restaurantele, evenimentele culturale, activitățile de weekend pe lângă oraș sunt lucrurile pe care ei le caută cel mai mult în aplicație”.

Vrem să îi putem da un unui utilizator tot ce mișcă în orașul lui, dar în aria lui de interese

În plus, pe lângă Amsterdam și Berlin, primele orașe mari din Europa pe care Urby le testează în prezent, creatorii aplicației nu rămân indiferenți nici la piața americană. Chiar dacă ar intra în competiție cu Yelp sau TripAdvisor. Pentru că, de ce nu, puțină competiție face bine și sporește, în definitiv, avantajele pe care le pot avea utilizatorii finali.

13319703_954767027975439_386879248475790645_n

”Cred că lucrul acesta va fi posibil peste 2 ani. Pe lângă costurile mari pe care le ai cu intrarea pe această piață, cred că ai nevoie și de ceva matur și suficient de solid încât să nu faci experimente de descoperit use-case-uri sau valoarea pentru clienți pe piața de acolo care vor tăia din bugetul pe care îl ai. Poate vom merge la anul acolo, nu știu sincer. Olanda ne va spune. E considerată a patra piață din lume din punct de vedere al competitivității. Dacă reușim acolo, avem șanse foarte bune să ne iasă și în alte țări”, spune Ionuț Munteanu.

Începuturile

Deși nu scrisese o linie de Java până în acel moment, Ionuț s-a angajat ca programator în 2000. Era student în anul III în cadrul Universității Politehnice din Timișoara, iar finalul facultății l-a prins într-un job foarte bun și cu destul de multă experiență în spate.

”Când am simțit că orizontul e strâmt acolo, am plecat la București unde am lucrat la o companie româno-italiană. Am lucrat în Arabia-Saudită și în Malaezia în sisteme bancare. Au fost niște experiențe foarte interesante timp de 2-3 ani. Apoi, revenit la București mi-am deschis prima firmă și am început să fac diverse proiecte pentru clienți de aici și din Olanda. A fost și perioada în care am încercat să dezvolt primele produse și servicii”, afirmă el.

Alături de trei asociați pe care i-a avut și în celelalte startup-uri de outsourcing, a ajuns să facă city guide-uri. Și asta pentru că observaseră o lipsă a informațiilor despre activitățile de timp liber, de la oferte de mâncare, până la evenimente și sugestii de weekend. ”Aplicații, site-uri de acest tip existau. Noi doar am crezut că o putem face mult mai bine”, povestește Munteanu și completează: ”După ce ne-am mutat la Sibiu, ne-am dat seama că business-ul de servicii pe proiecte la cerere nu ni se potrivește. Am luat prima idee care ni s-a părut bună atunci și ne-am apucat de lucru. N-a fost nimic fantastic, pur și simplu așa ne-am hotărât”.

Astfel, Sibiul a fost primul oraș ”digitalizat” de tinerii de la Eventya. Era la îndemână, fusese capitală culturală europeană, cunoșteau orașul și simțeau noi nevoia unei aplicații care să îi ajute mai repede și simplu decât o face o căutate pe Google sau o privire aruncată în cercul de prieteni de pe Facebook.

”Eventya am vrut să fie doar o soluție Cloud pentru achiziție și distribuție de informații cu aspect local. N-am vrut să facem app-uri. Dar toată lumea vroia să vadă unde se afișează conținutul acela. Așa că am creat în câteva săptămâni un fel de InfoKiosk pe iPad-uri și le-am pus prin locații indoor din Sibiu. Inclusiv în Primăria Sibiu. Cred că așa le-am câștigat încrederea ca să ne ceară să le facem ghidul mobil al orașului. Am vândut cu 10.000 de euro prima licență de City Guide. N-am să uit ziua aceea. Râdeam pe stradă ca un prost că nu-mi venea să realizez că avem un client pe o idee care a plecat din nimic”, spune Ionuț.

Au fost convinși că vor reuși să convingă și alte primării să folosească sistemul creat în loc să facă unul de la zero. ”A fost o abordare care ne-a costat destul de mult, căci n-am mai reușit să vindem la nici o adminstrație locală”.

Fondatorii Eventya se așteaptă la venituri de 50.000 de euro

Soluția salvatoare a venit, însă, de la alte companii interesate de software-ul creat de Ionuț și echipa sa. Așa că Eventya a început să își vândă soluțiile de software către antreprenori privați, așa zisele produse White Label (pe lângă aplicația de ghid turistic vândută Primăriei Sibiu, Eventya a lucrat și cu Eventur – o companie din București creată de Alex Filip și Dragoș Asaftei – la realizarea Bucharest City App).

O rețetă de succes, ținând cont că până la finalul acestui an, fondatorii Eventya se așteaptă la venituri de 50.000 de euro, iar în 2017, odată cu intrarea și pe piața din Olanda, vizează venituri de 300.000 de euro.