Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a vorbit astăzi despre ideea introducerii unor butoane de empatie, care să completeze posibilitățile de interacțiune ale utilizatorilor și să fie mai adaptate la nevoile lor. Presa a relatat pe larg despre butonul de "Dislike", iar noi am cerut opinia specialiștilor social media din România, pentru că la nivel de marketing acest lucru ar putea avea implicații masive pentru companii, indiferent dacă sunt branduri mari sau startup-uri. 

Într-o sesiune de întrebări și răspunsuri organizată aseară, Mark Zuckerberg a vorbit despre posibilitatea ca Facebook să introducă butoane de empatie, care să sugereze și alte reacții față de butonul de Like de până acum, care simplifică prea mult sentimentele. Astfel, el a spus clar că rețeaua socială lucrează la așa ceva. Presa a raportat faptul că butonul de "Dislike" va fi disponibil, deși nu e nimic sigur.

Q&A-ul lui Mark Zuckerberg de aseară. 

Vom completa articolul pe tot parcursul zilei cu noi opinii strânse din piață. 

Cristian Manafu, Managing Partner Evensys

Cristian Manafu

„Media a preluat ideea că va fi un buton de Dislike pentru că așa se viraliza mai ușor știrea. Zuckerberg a explicat clar că nu va fi un buton similar cu cel de pe forumuri și că mizează pe empatie. Numai că acest lucru e greu de controlat. Formele de Dislike cunoscute nu au încurajat empatia, iar reacția parimară a oamenilor va fi să folosească și pe Facebook ce știu deja de pe YouTube sau forumuri.

Probabil, cel mai safe ar fi să aibă o suită cu Thank You, Feel, Love și Dislike. Părerea mea sinceră că un buton Dislike pus lângă Like ca pe YouTube nu ar avea efecte bune asupra comunicării în rețea și a ceea ce a reușit să fie Facebook atâția ani.

Când folosești de atât timp Facebook și ai văzut multe lucruri care nu-ți plac din diverse motive, de la invidie (sentiment adânc pe Facebook, de altfel) până la repulsie, un buton de Dislike clasic pus la degetul tău e ca o mitralieră rusească. O să dai Dislike într-o veselie pentru că acum poți.

Întrebarea e dacă paradisul ăsta social creat de Mark va suporta miștocăreala la nivel superior, cum vedem pe bloguri, forumuri și YouTube.

Ionuț Oprea, Manager Facebrands & Standout

Ionut Oprea

„Cred că vom avea mai degrabă un buton de „I care/îmi pasă“ decât de Dislike. pe Facebook există două tipuri de interacțiuni, două moduri de a reacționa la mesajele altora: interacțiuni simple sau simplificate precum like-urile și interacțiuni complexe - comentarii, mesaje, postările, share-urile transformate în mesaje dedicate. Când simplifici atât de mult o interacțiune, există un risc ca ea să nu fie potrivită în toate situațiile și de aceea Facebook ia în calcul și un buton de „I care“, mai mult decât unul de Dislike, pentru situațiile în care se potrivește.

Oricum utilizatorii folosesc butonul de Like și cu alte scopuri decât pentru a declara că le place ceva, e normal, tot din cauza acestei simplificări care le limitează opțiunile pentru interacțiuni simple la una singură. Ăsta e unul dintre motivele pentru care Facebook a mai adăugat și opțiunea Save pentru postările cu un conținut extern sau multimedia. Ca o nouă interacțiune simplă/light, cred că va crește numărul interacțiunilor simple.

Discuția cu butonul de empatie a pornit de la situațiile triste față de care nu poți declara „Imi place“. Nu știu dacă s-ar potrivi mesajelor comerciale o astfel de interacțiune, dar ca orice mesaj, are potențialul de a fi analizat și de a oferi informații noi.

Matei Psatta, Digital Strategy&Social Media director Leo Burnett România

Matei Psatta

Butonul de dislike

„Sunt foarte mici șansele ca Facebook să facă un buton de dislike așa cum ni-l imaginăm. Cel mai probabil vorbim de un buton de „empatie“, valabil doar pentru anumite momente importante din viață (naștere, deces, căsătorie etc). Chiar Zuckerberg spunea ieri că Facebook nu va deveni prea curând o platformă de vot (asta îmi place/asta nu-mi place), ci una în care ne vom putea arăta susținerea în diferite feluri. Filosofia va rămâne „dacă nu ai nimic bun de spus, mai bine nu mai spune“

Oportunități de data analytics rafinate pentru branduri

„Depinde de forma pe care o va lua butonul în timp. Dacă va deveni un obicei recurent al utilizatorilor, atunci brandurile vor putea să speculeze acest lucru. În termeni de analiză a datelor, ar fi o mina de aur. Însă astfel de date probabil nu vor fi disponibile, tocmai din cauza naturii lor private. Cum ar suna „știm că ai plâns la moartea bunicii tale, așa că nu vrei niște șervețele?“

Cătălin Teniță, Treeworks

Catalin Tenita

"Nu știu dacă răspunsurile în logica „e de bine/e de rău“ sunt utile. E clar că o astfel de schimbare ține de core-ul Facebook și că oamenii de acolo și-au evaluat foarte bine mișcarea.

Acest „dislike“ va funcționa foarte bine ca filtru de servire a știrilor și noutăților. Acum poți să dai unfollow, dar această variantă presupunea că nu vei mai primi nimic în feed de la creatorul respectiv de conținut. În varianta cu dislike, Facebook va putea să elimine doar acel content care îți produce reacții - poze cu pisici, bebeluși, mâncare, anumite vedete, povești lacrimogene false.

În al doilea rând, va permite profilarea mult mai bună a utilizatorilor Facebook. Rețeaua va ști care sunt subiectele pe care utilizatorul caută să le elimine în mod activ.

În teorie, ar trebui să fie un soi de disagree, însă nu știu dacă Facebook este o platformă gândită pe cultura dialogului, ca Reddit sau Quora. Probabil vom avea un deployement pe etape, mai întâi pagini, poate ulterior useri, eventual pe loturi limitate.

Dislike-ul oricum este foarte dependent de cultura în care exiști. Cu alte cuvinte, un arab și un olandez reacționează la fel la un like, dar e posibil să reacționeze diferit la dislike."