Face 800.000 de euro în 2016, dar se luptă cu IBM și Cegeka să-și mențină specialiștii în firmă

Iulian Motoi are un business de 800.000 de euro pe an din implementarea de soluții ERP Microsoft Dynamics NAV. Încearcă să-și mențină angajații să nu plece la corporații.

_dsc2249

Iulian Motoi a lucrat consultant în domeniul soluțiilor ERP de la Microsoft din 2004, iar în 2008 a decis, împreună cu Mihaela Ivăncuță, să o ia pe calea antreprenoriatului. Deși e o zonă puțin vizibilă publicului larg, business-ul merge bine, iar la anul vrea să deschidă și alte verticale pentru compania sa, Elian Solutions.

Am discutat cu el la emisiunea Ziua Zero despre ce urmează pentru compania sa și cât de greu poți să păstrezi angajații dacă ești o companie mică românească.

“Lucrez cu Microsoft Dynamics NAV din 2006. Consultant sunt din 2004. În 2006 am mers la un implementator și după doi ani am considerat că am căpătat suficientă experiență de a înființa o companie care să facă același lucru, dar cu procese îmbunătățite. Am luat decizia împreună cu o colegă, Mihaela Ivăncuță. Ea acoperea partea de dezvoltare de sistem, modfiicare, diferite automatizări, eu partea de analiză și implementare. În formula asta din 14 ianuarie 2008 am pornit cu Elian Solutions. O vreme, până acum trei ani de zile am fost o firmă de 5-6 consultanți, iar de trei ani am mărit echipa la 16 oameni”, a povestit Iulian Motoi.

“În momentul în care am fost în firma anterioară erau niște procese bine puse la punct. Toate aceste au adus plus valoare la implementare. Un om care trece printr-o perioadă temeinică de training, care cunoaște proceduri, înțelege procese de business într-un anume mod. Aceste implementări de succes au adus după sine clienți noi. Au avut o creștere puternică pe care nu au mai putut-o susține prin procese de documentare și training temeinice. Văzând cele două extreme – cea în care îți aloci timp pentru instruirea oamenilor, pentru documentarea proceselor de business și cealaltă în care te duci spre o zonă de creștere care nu are o bază solidă, am decis că putem păstra faza de documentare și să susținem o creștere care să aibă temelii puternice”, a spus fondatorul Elian Solutions.

“Microsoft Dynamics NAV e un produs de ERP. Noi când am înființat compania am venit dintr-un astfel de business și astfel de produs, l-am înțeles, știm ce soluții să oferim. Focusul va rămâne NAV. Avem 64 de clienți. Majoritatea dintre ei sunt în domeniul producției. Avem companii care produc haine pentru Zara și H&M, avem companii care lucrează la duze pentru nave, avem companii care se ocupă de creșterea porcilor”, a mai spus acesta.

Cifră de afaceri de 800.000 de euro

“Am profitat de axa 331 de implementare de sisteme ERP. O parte din implementatorii care construiseră dosare cu clienții nu au mai existat din cauza crizei. Am pliat soluția pe dosare deja construite. Am avut o creștere de 100% acum doi ani de zile. Anul acesta vom închide undeva în jur de 800.000 de euro cifră de afaceri”. a spus Motoi”

Perioada cea grea a fost anul acesta, nu neapărat în criză. A existat o migrare a angajaților către IBM sau Cegeka. Piața locurilor de muncă în domeniul IT e o junglă.

Există o parte redusă de business și în străinătate. “Avem două implementări în străinătate – în Statele Unite și în Ungaria, pe recomandarea clienților din România. Implementăm și la multinaționale în România. Avem implementări în Danemarca și Olanda, dar cu un client la origini din România. Livrăm la un preț la jumătate față de cel al firmelor din afară. Noi am reușit, însă, doar pe recomandări de soluții deja implementate”.

Cele mai grele momente

Surprinzător, perioada cea mai grea nu a fost în timpul crizei, ci 2016. “Perioada cea grea a fost anul acesta, nu neapărat în criză. A existat o migrare a angajaților către IBM sau Cegeka. Piața locurilor de muncă în domeniul IT e o junglă – găsești oameni cu greu, singura variantă e când recrutezi și îi recalifici. Când ajung la un nivel de maturitate pleacă către firme care le asigură diverse pachete motivaționale – plecări afară, joburi în străinătate”, a explicat Motoi.

_dsc2245

“Echipa e formată din economiști, oameni care documentează procesele și pliază procesul pe sistemele respective și le optimizează pentru client, și din dezvoltatori. Perioada de formare la economiști e de 5-6 luni. Îl iei din diverse domenii, uneori de la clienți, îi înveți proces și aplicație și îi treci către partea de implementare. Mai greu e la programatori. Este greu să găsești resursa. După ce o găsești, în medie formarea e de un an de zile. Sub un an de zile nu ai timp să-l pregătești, să-l pregătești pentru implementare mare. După șase luni e ofertat”, spune, cu mâhnire, Iulian Motoi.

Mai greu e la programatori. Este greu să găsești resursa. După ce o găsești, în medie formarea e de un an de zile. Sub un an de zile nu ai timp să-l pregătești, să-l pregătești pentru implementare mare

Pe zona de NAV nu mai e nimeni în ultimii doi ani care să investească în pregătirea oamenilor pentru un astfel de domeniu. “Cererea este atât de mare încât focusul e să găsești resursa deja pregătită și absolut nimeni nu a mai investit în training de resurse. Asta intenționăm să facem. Vrem să lansem niște programe, alături de Bittnet, prin care să lansăm un training de resurse pe implementare și programare NAV”, a spus antreprenorul la Ziua Zero.

“Am început un parteneriat cu SoftOne ERP și vrem să targetăm zona de Cloud. Pentru anul viitor, lunile ianuarie – martie, targetăm deschiderea a două divizii noi – cea de implementare SoftOne ERP on premise și Cloud, Microsoft”, a mai spus Motoi.

Pentru 2017, planurile sunt de consolidare. “Creșterea a fost de aproximativ 20% în fiecare an. Nu cred că va fi un an de creștere 2017, ci de stagnare. Vom duce business-ul în zona de Cloud, dar lucrurile acestea se vor face în timp”.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".