Primul accelerator din România care cuprinde campanii de crowdfunding pentru fiecare startup

Impact Hub organizează și anul acesta un accelerator pentru startup-urile din România, iar termenul de aplicare este pe 30 septembrie. Hubcelerator este noua denumire a acceleratorului 60 Day Challenge și aduce elemente noi în peisajul românesc.

Impact Hub

Aplicațiile online se pot face până pe 30 septembrie la acest link. Participanții vor contribui la programul Hubcelerator cu 900 de lei, iar al doilea membru al echipei va contribui cu 600 de lei. Nicio echipă participantă nu poate avea mai mult de doi membri.

Cum se desfășoară acceleratorul?

Acceleratorul Hubcelerator se adresează tuturor celor care au o idee sau o afacere în fază incipientă. Durează 10 săptămâni și este organizat de Impact Hub. Pe durata celor 10 săptămâni vor exista 14 workshop-uri practice pe diverse teme: consiliere juridică, contabilitate, finanțări, relații cu clienții, marketing și dezvoltare de produs.

De asemenea, cei care vor participa în program vor avea un abonament gratuit de cinci luni la Impact Hub Bucharest. Programul nu se adresează numai zonei tech, ci oricărui antreprenor care vrea să dezvolte o idee inovatoare.

Printre cei care vor susține workshop-uri vor fi Vlad Craioveanu (Impact Hub), Ana Maria Andronic (Venture Connect), Diana Gavrilescu (Accounting Coach), Shirina Ștefănescu (LegalWay), Marius Tudosiei (Băcănia Veche), Valentin Pașa (Trend Consult) sau Cristian Prajitura (NetConnect).

Crowdfunding pentru fiecare startup

De la 1 iulie 2015, Impact Hub a semnat un parteneriat cu platforma de crowdfunding We Are Here, pe care au fost finanțate până acum 26 de proiecte, majoritatea din zona industriilor creative. Până acum, cele două entități au dezvoltat proiectul We Are Makers, o serie de întâlniri lunare prin care fondatorii sunt inițiați în crowdfunding și li se oferă sfaturi despre cum să pregătească o campanie.

Partea de crowdfunding e un experiment în care echipele pot confirma dacă există cerere

Lucian Grămescu, project manager Hubcelerator

Potrivit lui Lucian Grămescu, project manager al acceleratorului Hubcelerator „Crowdfunding-ul e strâns legat de a doua etapă din program. Dacă prima etapă înseamnă schițarea modelului de business și identificarea nevoii pe care o rezolvă un startup, după primele trei săptămâni urmează partea în care echipele lucrează la dezvoltarea unui prototip pentru a vedea dacă funcționează și la primul test de vânzare. Partea de crowdfunding e un experiment în care echipele pot confirma dacă există cerere și vor vedea dacă anumite canale de comunicare și promovare vor funcțona pentru serviciul lor“.

Crowdfunding-ul va fi realizat împreună cu We Are Here și va începe printr-un workshop de jumătate de zi în care oamenii vor înțelege cum se face crowdfunding-ul, din prisma unui efort de marketing. Echipele vor primi asistență în crearea campaniei și a video-ului de prezentare.

„Website-ul We Are Here va avea o secțiune specială pentru Hubcelerator. Campania va dura aproximativ cinci săptămâni“, explică Grămescu. Project managerul acceleratorului menționează însă că nu va fi o competiție între echipe pentru cine strânge mai mulți bani, mai ales că unele produse sunt adaptate mai bine unei campanii de crowdfunding și altele nu.

Hubcelerator

Pachete Amazon Web Services pentru participanți

Pe lângă crowdfunding, Hubcelerator va aduce noi experimente pentru ediția aceasta. În fiecare luni echipele se vor întâlni în cadrul Monday Meetup și își vor prezenta munca depusa în timpul săptămânii, iar mentorii le vor da sfaturi de parcurs.

Un lucru nou adăugat ofertei acceleratorului a fost anunțat chiar astăzi și reprezintă un parteneriat cu Amazon Web Services. Astfel, fiecare echipă care va participa la competiție va primi un pachet Amazon Web Servics în valoare de 3.000 de dolari pentru a găzdui aplicațiile în Cloud sau pentru platforme de e-commerce.

Lucian Grămescu spune că anul acesta țintesc tot între 20 și 30 de startup-uri, ca și în edițiile anterioare. Din eperiența de până acum, Hubcelerator a fost un accelerator eclectic, nu unul concentrat către zona tech. Astfel, 20% din startup-urile participante au fost de tech, aproximativ 40% din zona de creative industries (design și comunicare), iar alte procente importante au fost ocupate de zona de sport și sănătate sau de impact social.

„Mentorii sunt alocați în funcție de potrivirea cu startup-ul, așa că îmbinarea dintre domenii funcționează bine. Există un proces al descoperirii de piață care este comun, doar implementarea e diferită“, spune Grămescu.

Din cele două cohorte de startup-uri participante în ultimii doi ani, puțin peste 50% din ele sunt încă funcționale și au produse lansate sau pe care urmează să le aducă pe piață, după o pivotare.

Sfaturile absolvenților și întrebările candidaților

Am fost la sesiunea de informare organizată de Hubcelerator aseară la Impact Hub, unde antreprenori aspiranți au venit să afle mai multe detalii despre program, dar să pună și întrebări legate de produsul lor, de program și de antreprenoriatul românesc.

Au participat Lucian Grămescu din partea Impact Hub, Bogdan Ioan, co-fondator Aviziero, Paul Călin, fondator Wild-thing și Alex Ghiță, fondator al Grupului Educativa și mentor al programului. Ei și-au împărtășit o parte din experiența de participare la 60 Day Challenge în anii trecuți, dar și modul cum au crescut produsele lor, dar și cum au făcut modificări.

You have to own your numbers. Visați-vă cifrele!

Alex Ghiță, Educativa

Printre întrebările recurente ale celor 50 de participanți la sesiunea informativă au fost unele care priveau produsul lor, dar și unele generale. „Ce șanse au startup-urile de hardware să primească bani în România?“, „Cum ai convins utilizatorii să folosească aplicația?“, „Banii sau clienții – ce cauți prima oară?“. La aceste întrebări, fondatorii au răspuns prin sfatul ca orice fondator să caute mai întâi utilizatorii, să-i convingă să folosească produsul, iar apoi ar putea veni și banii.

Paul Călin de la Wild-thing, o platformă care organizează excursii în România pentru grupuri mici le-a spus celor prezenți un lucru esențial pentru un startup: „De ce eșuează startup-urile? Pentru că nu ești dispus să faci acel efort suplimentar. Trebuie să te întrebi de ce îți faci ție asta, de ce te autoflagelezi?“.

De asemenea, Alex Ghiță de la Educativa, cei care organizează târgul de educație RIUF, dar au și proiectul online admitereonline.ro a spus că definiția startup-ului trebuie înțeleasă așa: „Startup-ul e despre găsirea modelului, nu despre a intra într-un model“, a spus Ghiță. În plus, finanțist la formare, Ghiță a mai dat un sfat util tinerilor antreprenori: „You have to own your numbers. Visați-vă cifrele!“, a spus fondatorul Educativa.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".