Industria IT cere, piața nu are de unde oferi: prea puțini absolvenți în acest domeniu

Conform ANIS (Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii), estimarea de creștere a cifrei de afaceri pentru industria de software și servicii IT este de 11% pentru următorii 3 ani.

notebook-computer-chill-relax

În condițiile în care cifra de afaceri a industriei este generată în continuare în mare parte de zona de servicii, estimările ANIS arată că rata medie de creștere ar putea depăși 20%, cu suficiente resurse disponibile.

Principalul factor care blochează dezvoltarea mai rapidă a industriei românești de software este disponibilitatea resurselor umane; numărul absolvenților de la specializările cu profil tehnic este prea mic în comparație cu cererea de pe piață, iar competențele lor sunt limitate la ceea ce pot asimila în timpul cursurilor universitare.

„Companiile anunță constant intenții de angajare pentru perioade scurte spre medii (1-3 ani); dacă luăm în considerare doar aceste anunțuri publice, estimările pentru anul viitor, de exemplu, depășesc 5.000 de noi poziții deschise, doar în companiile mari. Foarte probabil ca numărul final să se apropie de 9.000-10.000.” spune Valerica Dragomir, Director Executiv ANIS.

Numărul anual de absolvenți de la specializările tehnice nu depășește 7.000, cu o rată de absorbție pe piața muncii de 100%. În aceste condiții, sistemul de educație superioară tehnică nu este în măsură să acopere cererea, iar companiile compensează prin atragerea de angajați cu calificări diferite și complementare cu cele tehnice.

Modalitățile prin care industria încearcă să compenseze decalajul între cerere și oferta sunt dintre cele mai variate – de la programe de stagii, la burse, programe de pregătire interne, școli de vară, evenimente și competiții de codare, precum și programe de training de durată scurtă care au ca obiectiv să pregătească angajați pentru poziții entry-level.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".