Poți asculta varianta audio a acestui material în avanpremieră în podcastul nostru. Abonează-te pentru a asculta pe platforma ta favorită.


Manuscrito este o aplicație încă în faza de testare care îi ajută pe copii să scrie de mână. Aplicația va fi disponibilă pe tablete și încearcă să aducă jocul în educația celor mici.

Manuscrito a fost marele câștigător de la Innovation Labs, iar echipa este formată din Tudor Tișe (student la informatică la Universitatea Babeș-Bolyai), Octavian Trifan (CTO, student la informatică), Paul Pop (CPO, absolvent calculatoare și software development), Anatasia Susciuc (Head of AI, studentă la informatică), Andrei Vasil (Lead Software Engineer și student la informatică), Maria Gliga (Chief Marketing Officer, studentă la calculatoare).

Ideea inițială pentru Manuscrito

„Ideea aparține unei colege de echipă, Anastasia. Ea are un verișor cu anumite probleme de învățare, din cauza unor probleme medicale. El mergea la școală, iar după la școală mergea și la ore suplimentare. Noi am încercat să alegem un mic segment, scrisul de mână, fiind primul lucru pe care îl învață în mod convențional. Și am vrut să combinăm acest lucru cu tableta, un instrument pe care ei petrec foarte mult timp și le place să petreacă timp acolo”, explică Tudor Tișe.

Odată ce au avut această idee, au început să o dezvolte. În clipa de față aplicația compară scrisul copiilor cu o literă model, dar aceasta e prima generație a produsului. Pentru că urmează inteligența artificială.

„Cu toate datele obținute, cu toate literele scrise, vom antrena un model de inteligență artificială pe baza utilizatorilor inițiali. Algoritmul combină acum lucrurile cu o literă model, dar pe viitor dorim să facem algoritmul să se adapteze după scrisul copilului. Sunt mai multe tipuri de scris și vrem să facem algoritmul să se adapteze”, spune Tudor.

„Prin aplicația aceasta copiii vor avea ocazia să învețe interactiv și plăcut. Vor avea un feedback detaliat în timp real, iar din discuțiile cu învățătoarele, acest lucru ar fi o funcționalitate cheie. Copiii pot afla instant dacă se descurcă bine. Și nu formează obiceiuri greșite de scriere”, mai spune fondatorul.

Diversitatea scrisului, principala provocare

Pentru Manuscrito cel mai greu lucru va fi să se adapteze la diversitatea scrisului. Pentru acest lucru au nevoie de multe exemple pentru a putea să sudeze algoritmul așa cum doresc. E ușor să faci o aplicație care să ia o literă frumoasă și să pună elevii să o repete, dar ce te faci dacă vrei mai multe stiluri pentru ce e frumos?

„Pregătim o variantă Beta, până la finalul anului vrem să testăm în regim privat. La începutul lui 2023 vrem să lansăm aplicația oficială. La început va fi gratuită, iar ulterior vom introduce o variantă cu subscripții lunare”, spune unul dintre fondatorii Manuscrito.

Pe lângă diversitatea scriiturii, o provocare pentru Manuscrito ar fi să convingă părinții și învățătorii că tableta are beneficii la fel de mari pentru cei mici. În primul rând, aplicația nu se va folosi de deget, ci de un stylus. În plus, Manuscrito a identificat mai multe studii care atestă faptul că scrierea pe tabletă îmbunătățește calitățile de scriere, pentru că mâna se obișnuiește.

Așadar, până în 2023 aplicația ar trebui să fie pe piață. Până atunci obțin feedback de la copii, de la profesori și de la elevi. Dar acest lucru a fost o provocare pentru tinerii antreprenori.

„Cred că pentru că început cel mai complicat lucru a fost partea de discuții cu învățătorii și educatorii, dar cu timpul ne-am obișnuit. Ar mai fi acea frică de lansare. E mereu greu să duci un produs pe piață și să iei feedback”, spune Tișe.

Dar au fost impresionați de reacția pe care o au învățătorii, pentru că răspunsurile au fost pozitive de cele mai multe ori.

„Niciodată nu eram tratați cu oarecare frică sau cu răspunsuri negative. Erau înțelegători și vedeau că aplicația noastră poate fi un ajutor al eforturilor lor din clasă. Am discutat inclusiv cu Inspectoratul Școlar din Cluj, iar acolo am fost ajutați și chiar ne-am bucurat”, spune Tișe.

Un proces continuu de feedback pentru o aplicație completă

În primă fază Manuscrito va fi lansată într-o variantă de bază pentru învățarea scrisului, a literelor. Dar pe parcurs, clujenii vor să adauge și alte facilități, pentru o experiență mai completă de învățare. Astfel, cei mici ar putea învăța și biologie, matematică sau alte materii contextualizând cu învățarea scrisului.

În plus, Manuscrito visează ca aplicația să fie folosită la școală de învățători, pentru că acestora le este greu să urmărească 20-25 de elevi deodată.

„Lucrăm la un dashboard pentru web unde profesorii ar putea vedea în timp real cum se descurcă copii la clasă. Profesorul poate să vadă mult mai ușor de la ecran cine se descurcă bine, cine are nevoie de sprijin, ar identifica elevii la care ar trebui să intervină. Genul acesta de feedback care nu se poate obține fizic, în 25 de caiete”, explică Tudor.

Până acolo obțin feedback continuu, inclusiv de la copii. Pentru că e un produs făcut de adulți, dar care va fi folosit în mare de cei mici.

„Am descoperit de la copii că se bucurau de lucrurile de care noi ne bucuram. Ei scriau, era un anumit timp în care scrisul era comparat și analizat, iar în acel timp noi afișam un pinguin, un semn de încărcare și noi eram destul de frustrați pe momentul acela. Dar în schimb ei erau foarte bucuroși, erau entuziasmați să aștepte răspunsul”, își amintește Tudor de unul dintre momentele în care cei mici au testat Manuscrito.

De la Beta la un produs în mai multe limbi

În momentul de față Manuscrito vrea să obțină feedback de la 200-300 de utilizatori, apoi vor avea un focus principal pe atragerea de școli. De asemenea, pe parcurs vor să se extindă în alte țări, România fiind doar piața de test.

„Vrem să fie un produs global, dar în același timp trebuie să ne adaptăm pe fiecare piață. Pentru că fiecare piață are diferite metode prin care copiii învață să scrie. Trebuie să cunoaștem în detaliu fiecare piață”, spune Tișe.

Pentru a atinge acest moment drumul e destul de lung. Un drum început la Imagine Cup, competiție organizată de Microsoft, iar apoi la Innovation Labs, unde au fost marii câștigători. Acum urmează lansarea în piață cu versiunea gratuită și funcționalități limitate, pentru ca mai apoi să introducă și abonamentele pentru părinți sau pentru școli.