Merită să mergi la Web Summit? O discuție cu Matei Pavel, T-Me Studios

Unul dintre cele mai mari evenimente dedicate startup-urilor este Web Summit. Organizat la Dublin, evenimentul s-a remarcat prin controverse. Dimensiunea sa, spun unii, a depășit utilitatea, fiind ca un hipermarket pentru afaceri. Noi am vorbit cu mai mulți români care și-au dus anul acesta startup-urile la Dublin pentru a vedea care sunt plusurile și minusuri.

Matei Pavel este cofondator al studioului T-Me Studios, care realizează teme pentru telefoanele cu Android, iar, de curând, au prezentat și un produs nou, numit Redraw.io. Ei s-au dus la Dublin pentru a obține feedback despre acesta și Matei ne-a împărtășit experiența Web Summit.

Cred sincer că antreprenoriatul în tech trebuie prezentat complet diferit, adus mult mai mult în peisaj intraprenoriatul și descurajate startup-urile ‘de carton’

Matei Pavel

„Noi nu am mers acolo cu așteptări nerealiste pentru că pe măsură ce dimensiunea unui eveniment crește, în același ritm scade și capacitatea și disponibilitatea speakerilor și vizitatorilor de a se întâlni cu orice alt participant. Nu e ceva în neregulă cu Web Summit – este un side-effect natural al supradimensionării unui astfel de eveniment“, spune Matei.

La Web Summit startup-urile participante au un stand de un metru pătrat unde-și pot povesti produsul și nevoile. E o loterie. „Singurii deschiși la discuții sunt cei care expun ceva, cele 1.100 de startup-uri. Și, dacă e să-i credem pe organizatori, anul acesta au fost investitori incognito care s-au plimbat și au evaluat toate aceste startup-uri. Sunt însă sceptic pentru că titulatura de “investitor” nu este foarte dificil de obținut și rezultatul evaluării a fost o foarte rapidă prezență pe scenă a 5 echipe, cu niciun fel de posibilitate ca ei să-și expună – măcar 1-2 minute fiecare – businessul“, explică Pavel.

Când are utilitate Web Summit?

Matei Pavel spune că, din experiența lui, Web Summit are utilitate doar în trei scenarii.

  • îți faci temele din timp, cauți persoanele pe care vrei să le întâlnești și setezi întâlniri mult dinaintea evenimentului
  • nu țintești persoanele foarte high-profile – care probabil au o coadă de sute de mesaje.
  • nu te duci la talk-uri, mergi doar la întâlniri și la expozanți

Evenimentul, ca business mi se pare o realizare mare pentru organizatori – tocmai au anunțat extinderea în Asia și India + evenimentul lansat anul trecut în US, Collision. Big business.

De ce au mers la Web Summit?

Voiam să primim random feedback pentru Redraw.io – platforma pe care am dezvoltat-o pentru artiști interesați de interacțiunea one-on-one a utilizatorilor cu arta lor, în mobile. Ne-am setat niște întâlniri cu parteneri cu care ne-am văzut și la eveniment, dar am ieșit să bem/mâncăm și în afara evenimentului ca să întărim relațiile“, spune Matei.

Am setat niște întâlniri complet nelegate de eveniment cu artiști din Dublin – tot pentru Redraw.io – care au mers nesperat de bine

De asemenea, spune el, e importantă experiența internațională pentru orice echipă care vrea să se extindă global. Măcar să înveți să prezinți celorlalți produsul tău. „Introducerea echipei în această zonă de international business care trebuie să devină o componentă de bază în ADN-ul companiei noastre“, explică fondatorul T-Me Studios.

Pentru Matei, experiența de la Dublin a fost totuși pozitivă: a reușit să obțină contactele a două companii foarte mari care aveau standuri și care îi vor asigura intrarea către alte persoane de decizie care-l interesează.

Nemulțumiri față de Web Summit

„Regret că nu am organizat a fost o prezența comună a României, nu doar cu startups, ci și cu business-uri consacrate. Vom încerca să facem ceva de genul la următorul eveniment la care mergem, să aducem afacerile către Romania – este incredibil cât de “hot” suntem și cum ne caută lumea, e păcat să nu le dăm o cale ușoară să ne găsească la astfel de evenimente“, explică Matei.

Este incredibil cât de “hot” suntem și cum ne caută lumea, e păcat să nu le dăm o cale ușoară să ne găsească la astfel de evenimente

„Altă dezamăgire legată de ce am văzut la Web Summit dar, de fapt, legată de toată agitația asta din jurul tech startups, este că foarte foarte puține echipe (nu le zic companii pentru că asta încearcă de fapt să devină) nu se concentrează pe nevoi complicate sau măcar importante. Mult prea mulți tineri hiperactivi în jurul unor idei marginal mai bune decât alte 100 de soft-uri similare existente. Am senzația că majoritatea se chinuie să mute cei 100 de dolari pe care-i dă cineva la compania X, către compania lor care cere $50 pentru același soft cu un buton în plus, care aduce 5% improvement la un proces care deja este mult prea ‘băgat în seamă’. Prea mult entuziasm fără substanță. Cred sincer că antreprenoriatul în tech trebuie prezentat complet diferit, adus mult mai mult în peisaj intraprenoriatul și descurajate startup-urile ‘de carton’, mai spune Matei Pavel.

La final, cel mai ciudat lucru de la eveniment erau cele 10 oi vii colorate din curte.

OI Web Summit

Web Summit în șapte puncte

Matei a făcut și o listă de șapte lucruri pe care ar trebui să le ia în calcul cei care se duc la Web Summit.

  1. Discursuri extrem de generice, superficiale, fără conținut util, probabil țintite către oameni care NU urmăresc industria.
  2. Mâncare bună și diversă
  3.  Entuziasm foarte mare pentru ideea de startup, indiferent de utilitatea, complexitatea sau domeniul afacerii
  4. Cool people all around – doar că-i întâlnești random și trebuie să decizi ulterior dacă sunt contacte utile. Poți pleca cu zeci sau sute de noi contacte pe care să le triezi ulterior, acasă, să vezi ce și cum poți face cu fiecare.
  5. Bad seating arrangements (scaune înguste, cozi la intrarea în sălile talk-urilor, multă durere de spate)
  6. Transport bine organizat, pub-uri mișto
  7. Foarte obositor dacă vrei să profiți maxim și să te plimbi peste tot, să vorbești non-stop, să prinzi cât mai mulți oameni la o vorbă

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".