Mii de dolari din transmisiuni de jocuri. Cum e viața de gameriță pe Twitch

Streaming-ul online de jocuri a explodat în ultimul an. Cu ajutorul Twitch, competițiile profesioniste sunt mult mai aproape de utilizatori, însă și partea amatorială, cea de streaming, este în plină expansiune. Mulți gameri aleg să se joace ”live”, pe net, și să comenteze în același timp acțiunea. Un fel de VLOG, în termeni populari. Partea interesantă este legată de sistemul de donații al Twitch. Cu ajutorul acestuia, fiecare streamer poate primi bani de la viewerii săi.

Alexandra Pater este unul din streamerii români care se bucură de un număr ridicat de followeri. Născuta și crescută în Oradea, fata de 20 de ani a reușit să își pună la punct un adevărat fanbase în mediul online de pe Twitch. Start-up.ro a stat de vorbă cu ea și a aflat, printre altele, cum a reușit o fată să se impună într-o lume dominată clar de băieți.

”Fiind foarte pasionată de gaming de la vârsta de 5 ani, mai multe persoane mi-au spus ca aș putea să încep să fac streaming online”, spune Axy, încrezătoare. Ei sunt de părere că am o charismă aparte, sunt sociabilă și aș putea foarte ușor să atrag multă lume spre canalul meu de Twitch”.

12596861_826332184143136_759365976_o

Orădeanca ne spune că e îndrăgostită de gaming și că principalul beneficiu al streaming-ului e faptul că simte că aparține comunității de gaming: ”Consider benefic faptul că în fiecare zi fac ceea ce îmi place, că am reușit să cunosc streameri, jucători profesioniști, youtuberi cunoscuți, și că pot colabora cu aceștia. Mai pe scurt, am început să fac parte din comunitatea de gaming”.

Pentru a avea succes trebuie să investesti mult într-un PC performant, gaming gear profesional, accesorii pentru stream, broadcasting și lumini de ultimă generație

Alexandra explică cam ce include echipamentul necesar unui streaming de calitate pe twitch și în jurul căror sume se învârte investiția de start: ”Pentru a avea succes trebuie să investesti mult într-un PC performant, gaming gear profesional, accesorii pentru stream, broadcasting și lumini de ultimă generație. Dacă nu ai bugetul necesar, poate să dureze ceva timp până reușești să creezi totul așa cum îți dorești. Mie mi-a luat cam doi ani să dispun de tot ce îmi trebuie pentru o calitate peste medie a stream-ului. Echipamentul de acum m-a costat în jur de 7.100 de lei și țin să precizez că nu este cel mai performant de pe piață”

Câștiguri de 4.000 de dolari

Cât despre profit, fata ne spune că e destul de frumușel: ”Până acum, am câștigat din streaming un total de 4.000 de dolari, adică 16.630 de lei”. Având în vedere că din total, 2.310 dolari provin de la doar doi donatori, tindem s-o credem.

Sponsorizările sunt parte integrantă a oricărui canal de streaming care se respectă. Axy e susținută de Thermaltake, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața de gaming: ”Am primit recent sponsorizare de la Ttesports by Thermaltake în urma incheierii unui contract de colaborare pe o perioadă de 12 luni cu organizația belgiano-olandeză VenkoGaming”. Aceștia o sponsorizează prin accesorii pentru gaming.

Axy spune că preferă streaming-ul la Counter Strike Global Offensive, însă joacă ocazional și Dota 2 sau Hearthstone. Ea vrea să își clădească o carieră în jurul e-sports și, în opinia ei, acesta este primul pas: ”Privesc acest lucru ca pe o oportunitate prin care sa învăț cât pot de mult despre lumea gamingului, dar mai ales a E-sport-ului, deoarece pe asta ma axez cel mai mult. Îmi doresc să îmi creez o carieră în domeniul E-sports sau într-o companie de accesorii pentru gaming. Momentan am să fac streaming pe o durată nedeterminată, iar mai apoi voi încerca să alternez streaming-ul cu ceea ce voi face pe viitor”.

Streaming în engleză

Pe piața online din România, Twitch nu este încă foarte dezvoltat, numărul de streameri și de utilizatori neputându-se compara cu cel din străinătate. Însă Alexandra a văzut acest lucru ca pe o oportunitate mai degrabă, decât ca pe un impediment: ”Orice streamer își dorește un numar mai mare de followeri și vieweri. Personal eu am ales să filmez în limba engleza deoarece este limbă oficială în online streaming. Ceea ce mă interesează pe mine este comunitatea de gaming internațională, nu doar cea din România”.

12234905_794528110656877_6432508751558197993_n

Alexandra ne-a povestit și despre provocările pe care le-a întâlnit în acest domeniu acaparat de baieți. O fată care practică gamingul este o prezență exotică pe scena Twitch-erilor: ”Să fii fată în lumea gaming-ului îți aduce unele impedimente. Uneori nu ești luată în serios deoarece majoritatea consideră ca fetele nu se pricep la jocuri precum băieții, ceea ce este un nonsens după părerea mea. Există și fete pricepute sau mai puțin pricepute, precum există și băieți pricepuți sau mai puțin pricepuți. Sexul unei persoane e irelevant, însă numarul fetelor din lumea gaming-ului este mai mic, de aceea s-a creat stereotipul: “Jocurile video sunt pentru băieți”. Eu nu am avut multe experiențe neplăcute. Multe fete se folosesc doar de atuurile lor ca să atragă donatori si vizualizatori. După părerea mea, orice fată ar putea face asta și, atât timp cât nu aduci nimic nou și unic comunității de gaming, nu ai ce să cauți în aceasta”.

Să fii fată în lumea gaming-ului îți aduce unele impedimente. Uneori nu ești luată în serios deoarece majoritatea consideră ca fetele nu se pricep la jocuri precum băieții

Cât despre posibilitatea de a deveni profesionistă în gaming și de a participa la competiții, Axy e de părere că nu ar avea cum să facă acest lucru în România, mai ales pentru că este fată: ”Nu mi-am dorit niciodată să devin gamer profesionist, din mai multe motive. În primul rând, să fii pro gamer în România și să mai fii și fată, e destul de greu. În țară nu există competiții care să te determine sa devii jucător profesionist. Pe scurt, e mai mult o pierdere de timp. E-sportul înca nu s-a dezvoltat aici așa cum s-a dezvoltat în alte țări. Mai este cale lungă până să ajungem la nivelul Suediei, de exemplu, despre care pot spune că este inima comunității de gaming din Europa”.

Comentezi?

Aflat la început de drum în presă, lui Claudiu Râpan nu-i lipsește entuziasmul și ambiția. După ce și-a făcut junioratul la Gazeta Sporturilor, a decis să tatoneze și domeniul antreprenoriatului. Pasionat de sport din fire, el identifică o serie de similarități între atleți și antreprenorii aflați la început de drum pe piața startup-urilor românești. Cursa este la fel de dinamică în ambele domenii, și evident, la fel de acerbă.