Planurile InspectorAuto.ro, site-ul care vede ce se ascunde în spatele lui “nu bate, nu troncăne”

Piața vânzărilor de mașini second-hand este una dintre cele mai hot și niciodată oamenii nu au încetat să-și caute viitorul vehicul. Cu toate acestea, multe tranzacții se termină prost atunci când descoperim că mașina a avut un accident nedeclarat de proprietar. InspectorAuto.ro, site-ul lansat de Mihai Cune (fost business manager la autovit.ro) dorește să vină în întâmpinarea acestei probleme cu o verificare online plătită, dar mai completă.

Mihai Cune are 10 ani de experiență în piața auto online și offline. A început la Autovit prin a fotografia mașinile din Târgul Vitan, dar a continuat în aproape toate departamentele, până a ajuns business manager în momentul când platforma aparținea deja sud-africanilor de la Naspers. Știe toate secretele mașinilor, dar simțea că ceilalți cumpărători nu au posibilitatea de a judeca rațional și corect o tranzacție. Produsul lui e o platformă unde poți să introduci seria șasiului și primești un raport cu istoricul de daune al mașinii și alte date relevante obținute dintr-o bază de date complexă.

“Chiar vrei să știi ce are? Zi-mi ce știi tu, iar apoi îți spun, să vedem cât cunoști”, îmi spune Mihai, în timp ce are în față raportul de daune al mașinii mele, cumpărate anul trecut second-hand. Știam de un accident lateral în traficul din București, am dus mașina la service-ul oficial, dar nu eram pregătit pentru următoarele rânduri.

“În 2010 a avut o daună de 15.000 de lei, dintre care 3.000 de lei vopsitorie și 3.961 de lei manoperă, aici vorbim de o daună gravă care a necesitat cam 20-25 de ore de reparație. Prețul vopsitoriei indică și o vopsire totală. Tot în anul acela au fost daune de 1.300 de lei și 2.000 de lei. În 2014 avem 7.100 de lei, din care 3.400 de lei vopsitorie”, mi-a scris Mihai Cune pe Facebook. Finalul conversației cu el este de fapt începutul acestui articol.

Documentare de durată

Mihai Cune a început documentarea pentru o asemenea platformă de când lucra la Autovit, acum trei ani. Știa că pentru a răzbi pe piață are nevoie de o bază de date a daunelor foarte mare, pentru ca produsul să fie relevant. “Nu exista nicio sursă care să aducă transparență, mai ales că în România legislația nu ajută cumpărătorul de mașini. Dacă dai kilometrajul înapoi nu ești pedepsit prin lege”, explică Mihai una din marile probleme care ajută așa-numiții “samsari” de mașini. La o simplă căutare pe Google poți găsi “un băiat” priceput care să învârtă kilometrajul și mașina să fie “aproape nouă”.

Am vrut să fie relevant pentru 80-85% din numărul de daune din România. Este cea mai complexă bază de date existentă cu astfel de cifre

A trăit experiența acestor probleme la Autovit, unde oamenii sunau nemulțumiți, dar el nu avea ce să le facă. “Am tot făcut demersuri să putem culege aceste date la RAR sau la Poliție, dar nu au fost dispuși să ni le dea. M-am apucat eu să strâng date din diverse surse, de la service-uri de marcă la companii de asigurări”, explică fondatorul InspectorAuto.ro.

Mihai Cune

“Am vrut să fie relevant pentru 80-85% din numărul de daune din România. Este cea mai complexă bază de date existentă cu astfel de cifre”, spune Cune. Astfel, cu ajutorul site-ului poți să introduci seria șasiului și să primești un raport care costă 50 de lei, în care vei vedea istoricul de service și de daune al automobilului. De asemenea, dacă utilizatorii vor să se ducă și la un service, pot cumpăra un voucher pentru service din care InspectorAuto își reține un comision. Odată ce le cumperi, te duci direct la service și nu mai trebuie să plătești nimic acolo.

De altfel, site-ul nu promovează renunțarea la service-uri, ci folosirea lor complementară. Și dacă vi se pare mult 50 de lei, Mihai încearcă să explice în cifre. “Dacă vrei să cumperi o mașină de 10.000 de euro, nu ești dispus să dai 0,1% din valoarea ei pentru a afla dacă faci cumpărături corecte?”, se întreabă retoric fondatorul.

Are și cazuri concrete din perioada de testare a platformei, dar și din primele zile de folosire. “Am avut mașini cu daune de 15.000 de euro. Nici nu mai are rost să te duci mai departe în căutarea ta la o daună care depășește 20-30% din valoarea mașinii dorite. Avem și în primele căutări cazuri nefericite”, explică Mihai. InspectorAuto funcționează după Mihai ca o protecție a banilor cheltuiți. “Dai 200 de lei ca să-ți protejezi 45.000 de lei”, spune el.

Ne bazăm pe oameni cu studii superioare, care știu să evalueze riscurile atunci când cumpără o mașină second-hand, care știu să ia o decizie rațională

Cifrele viitorului

Deși site-ul are doar patru zile de când este funcțional, au apărut și primii clienți. Planurile lui Mihai sunt optimiste, bazându-se pe un target premium.

“Ne bazăm pe oameni cu studii superioare, care știu să evalueze riscurile atunci când cumpără o mașină second-hand, care știu să ia o decizie rațională, nu oameni care se duc în târg și aleg cea mai lucioasă mașină de acolo”, spune Mihai.

Obiectivul InspectorAuto.ro e să ajungă la 3.000 – 5.000 de verificări lunare în următoare 6-8 luni. În acestea intră și rapoartele de aproximativ 50 de lei, dar și voucherele oferite către service-uri autorizate. Asta în condițiile în care anual, în România, sunt reînmatriculate 200.000 de autovehicule și sunt importate tot pe-atât.

După primele zile, 35% din vizite au fost de pe mobil. Mihai Cune nu vrea să lanseze o aplicație până nu poate oferi ceva în plus clienților. “Nu vreau să lansez doar o copie a site-ului. Dacă vrei să-i oferi omului ceva util, trebuie să vii cu o altă experiență, cu ușurarea procesului, cu inovație, să-l faci să consume altfel produsul tău”, explică șeful InspectorAuto.ro.

4% din mașinile aduse din Germania au o daună majoră. Există mitul mașinii aduse din Germania – mai ieftină și mai bună. Nu este așa.

O piață agresivă

Când vrei să cumperi o mașină second-hand, șansele să dai de o țeapă sunt foarte mari. Nu te ajută nici statul să te protejezi și nici dealerii. Limitările InspectorAuto apar în cazul mașinilor care au avut accidente, dar nu au trecut nici prin sistemul de asigurări și nici nu au acte în regulă la service. Practic, dacă reparația a fost făcută la colțul blocului, atunci zona aceea e complet întunecată pentru oricine. Poți doar spera să nu dai peste o asemenea mașină. În schimb, site-ul are date și din Germania, Franța sau Italia pentru automobilele aduse de acolo. Cu toate acestea, Mihai Cune nu recomandă.

“4% din mașinile aduse din Germania au o daună majoră. Există mitul mașinii aduse din Germania – mai ieftină și mai bună. Nu este așa. Dacă intri pe site-urile nemțești, mașinile au preț similar cu cele din România. Așadar, multe dintre cele aduse aici au probleme. Se vând mașini lovite, se sudează două mașini avariate, autovehicule lovite de grindină, reparate și revândute”, explică Mihai.

Problema pieței, conform lui Cune, este tocmai absența oricărui control al pieței. “Dealerii se văd în postura de a concura neloial cu vânzătorii independenți, care controlează piața. Dealerii trebuie să adauge TVA, garanție, inspecție. Lucrurile acestea costă, iar uneori se mai și murdăresc pe mâini și iau mașini avariate”, explică fondatorul InspectorAuto.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".