Talentbuddy, startup fondat de trei români și dezvoltat în Canada, a fost vândut pe 18 februarie către gigantul cursurilor online Udemy. Am vorbit cu fondatorul companiei, Octav Druță, pentru a afla mai multe detalii despre motivația lor de a vinde firma și ce urmează pentru Talentbuddy.

Screen Shot 2016-02-29 at 12.01.15

Talentbuddy a fost fondat în 2013, cu scopul de a ajuta programatorii să se pregătească pentru interviurile tehnice. Platforma oferea cursuri online de programare în diverse limbaje și ajunsese la 45.000 de utilizatori în momentul vânzării către Udemy, unul dintre liderii pieței de cursuri.

Știrea inițială de pe start-up.ro legată de achiziția Talentbuddy poate fi citită aici. 

Acum va trebui să învățăm să rezolvăm lucrurile dintr-o altă perspectivă: cum putem să ajutăm sutele de producători de cursuri de programare să ofere experiențe de învățare interactive studenților lor

În 2011, 350 de companii au fost acceptate în acceleratorul Growlab din Vancouver, iar printre ele a fost și Talentbuddy. Echipa s-a mutat din România în Canada și au început să lucreze la produs.

***

Talentbuddy a rămas o echipă mică chiar și după ce au luat investiții. Din 2013 până astăzi, startup-ul fondat de Octav Druță, Andrei Soare și Vlad Berteanu a strâns 500.000 de dolari în investiții, dar echipa a fost tot de trei oameni.

“Eforturile și atenția noastră au fost întotdeauna concentrate pe probleme educaționale. Nu am făcut vreodată decizii de business pentru a maximiza un eveniment de exit. Acestea sunt evenimente care depind de circumstanțe asupra cărora antreprenorul are un grad foarte mic de control. E mult mai productiv să te concentrezi pe factori pe care-i poți controla - produs, comunicare în piață, procese”, spune Octav Druță pentru start-up.ro.

De-a lungul timpului, oamenii care s-au pregătit pe Talentbuddy au reușit să treacă prin interviuri grele la Google, Twitter sau Palantir, după cum confirmă și Druță. “Știam că ceea ce oferim e valoros de fiecare dată când aveam confirmări de la oamenii care ne foloseau produsul. Unii au trecut de interviuri, alții au reușit să intre în industria tech învățând să programeze, iar alții au reușit să fie promovați”, explică Druță.

Screen Shot 2016-02-29 at 12.03.08

Decizia de a pleca în Canada a fost una naturală, în condițiile în care majoritatea utilizatorilor au fost din America de Nord. Au ajuns la Vancouver în cadrul acceleratorului Growlab. “Am aplicat, am trecut prin câteva interviuri, iar în decurs de două săptămâni am primit un term-sheet, am acceptat și ne-am mutat în Vancouver. Am ales Canada pentru că era mai accesibil procesul de imigrație decât în SUA”, își amintește Druță. Dar la Growlab s-au dus inițial cu un alt produs. “Am prezentat altceva, o aplicație care ajuta companiile care folosesc modelul Software as a Service să monitorizeze factori de performanță specifici acestui model de business. Pe parcursul programului am orientat produsul către piața de ecommerce, iar după câteva luni de teste am renunțat complet la el, orientându-ne către training și testare pentru software developers”, spune Druță.

***

Trecerea la Udemy, prin achiziția anunțată acum două săptămâni, se va face prin contopirea Talentbuddy în cadrul platformei online și renunțarea la serviciile proprii. Aceasta a fost prima achiziție din istorie a Udemy.

Cel mai atrăgător element este faptul că vom avea oportunitatea de a aplica ceea ce am învățat servind 45.000 de studenți ai Talentbuddy la o scală de zeci de milioane de studenți

Responsabilitățile fondatorilor se schimbă, odată cu planurile Udemy de a oferi educație și în zona programării. “Responsabilitățile noastre au devenit mai concentrate în cadrul Udemy. Ca fondatori, am avut fiecare arii de focus, de la product management, engineering, până la marketing și suport. La Udemy s-a construit o echipă nouă care se va concentra exclusiv pe zona de educație în categoria de software development. Rolul meu e de Senior Product Manager, iar Andrei e Senior Software Engineer”, explică fostul CEO al Talentbuddy.

“Cel mai atrăgător element este faptul că vom avea oportunitatea de a aplica ceea ce am învățat servind 45.000 de studenți ai Talentbuddy la o scală de zeci de milioane de studenți”, mai spune Octav. În plus, creșterea din această zona va fi una mult accelerată, față de experiența din Talentbuddy. Au decis să accepte acquihire, adică contopirea startup-ului într-o firmă mai mare, pentru că produsele dezvoltate de ei trebuiau adaptate în contextul Udemy. octavdruta-540x360

“Modelele de business ale Talentbuddy și Udemy sunt diferite. Talentbuddy este un producător de cursuri de programare, iar Udemy este un marketplace (magazin online) unde orice profesor poate distribui cursuri de programare. Acum va trebui să învățăm să rezolvăm lucrurile dintr-o altă perspectivă: cum putem să ajutăm sutele de producători de cursuri de programare să ofere experiențe de învățare interactive studenților lor”, spune Druță.

Până în momentul achiziției, Talentbuddy avea trei metode de monetizare. Prima era platforma unde te puteai pregăti pentru interviuri tehnice (acces gratuit), a doua era o platformă interactivă unde puteai să înveți să programezi aplicații web folosind tehnologii JavaScript (49 de dolari pe lună) și un program de mentorship unde utilizatorii puteau să învețe să programeze aplicații web complexe folosind tot tehnologii JavaScript, alături de un mentor (1.500 de dolari pe lună).

Lupta de pe piața cursurilor online la nivel global se dă între Udemy, Udacity, Coursera, Lynda și Pluralsight. Udemy e prezentă în 190 de țări, așa că oportunitatea pentru echipa de la Talentbuddy e mare.

***

Într-un interviu pentru portalul infoarena.ro, care pregătește olimpici români în informatică, Octav Druță spunea că „ am hotărât să încep un business în 2007, după ce am terminat facultatea în Germania. Căutam un mediu de activitate cu autonomie mare. Îmi doream să pot lucra direct cu oamenii care beneficiază de serviciul/produsul meu și să îmi creez propriile responsabilități. Nu am reușit să gasesc joburi care să ofere un astfel de mediu, așa că am decis să creez un business în toamna lui 2007“.

Cei trei s-au dus către Canada din nevoia de investitori și piață. În același interviu pentru infoarena.ro, cei trei fondatori spuneau că accesul la investitori a fost important. „Ne-a fost recomandat un accelerator din Vancouver care oferea 175.000 de dolari. În Europa nu exista un astfel de program care să ofere o investiție comparabilă în condiții legale la fel de bune“.