Data de 22 februarie 2017 a adus vești importante pentru antreprenori: Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a lansat în consultare publică normele de aplicare a OUG nr. 10/2017 pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici și mijlocii (Programul Start-up Nation - Romania).

bancomat bani retragere fonduri europene fonduri finantare

Normele de aplicare publicate spre consultare oferă, pe de o parte, răspuns întrebărilor antreprenorilor interesați de program. Pe de altă parte însă, iau naștere noi întrebări referitoare la acest program, pe care le vom detalia la final.

Ce știam până acum despre Start-Up Nation

  • Valoarea maximă a finanțării este de 200.000 lei;
  • Contribuția solicitantului este 0%, mai precis acesta nu are un aport în bani la valoarea proiectului;
  • Condițiile pentru acordarea finanțării sunt ca organizația să aibă minim doi angajați cu contract pe o perioadă nedeterminată, iar aceste locuri de muncă trebuie menținute mimim 3 ani.

Atenție: în accepțiunea finanțatorilor, locul de muncă nu se identifică cu persoana angajatului.

Ce aflăm despre Start-Up Nation din normele de aplicare

  • Sunt eligibile pentru finanțare toate codurile CAEN, cu excepția celor aferente intermedierilor financiare și asigurărilor, tranzacțiilor imobiliare, activităților de jocuri de noroc și pariuri, precum și producției sau comercializării de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool;
  • Pot aplica pentru finanțare doar IMM-urile înființate după data intrării în vigoare a OUG 10/2017, respectiv 30 ianuarie 2017;
  • TVA nu este eligibilă;
  • Achiziția de echipamente IT (calculatoare) este permisă doar în limita numărului de angajați vizați de planul de afaceri. Excepție fac acele tipuri de investiții care presupun un numar mai mare de echipamente, cum este cazul unui Internet cafe;
  • Cheltuielile necorporale (licențe etc.) cumulate cu chiria nu pot depăși 40% din valoarea proiectului;
  • În procesul de evaluare primează următoarele criterii: dacă startup-ul este în domeniul creativ, dacă minim două locuri de muncă sunt ocupate de absolvenți începând cu anul 2015, dacă minim două locuri de muncă sunt ocupate de șomeri începând cu anul 2015 și dacă asociatul/administratorul a urmat/urmează un curs de antreprenoriat/project management.

Ce întrebări rămân fără răspuns

  • Este neclară eligibilitatea IMM-urilor din Regiunea București-Ilfov, precum și a celor din mediul rural. La art. 2(2) se precizează: „(...) Sursa finanțării va fi din fonduri de la bugetul statului și din fonduri europene”, în timp ce la art. 4 sunt definite condiții distincte pentru solicitanții care vor beneficia de finanțare de la bugetul statului și din fonduri europene, cei care primesc o finanțare europeană neputând fi înregistrați în regiunea București-Ilfov și trebuind să aibă sediul în mediul urban. Nu este clar însă cum se va face practic diferențierea în funcție de sursa finanțării, acest lucru fiind deosebit de importat pentru antreprenori încă de la momentul înregistrării companiei la Registrul Comerțului, anterior sesiunii de depunere de proiecte;
  • Normele de aplicare nu precizează care este modalitatea de finanțare a antreprenorilor, respectiv dacă aceștia vor fi nevoiți să facă cheltuielile din fonduri proprii, urmând să solicite ulterior rambursarea cheltuielilor, sau se va implementa mecanismul cererii de plată. Se menționează doar că ”contractarea şi finanţarea se realizează în conformitate cu prevederile procedurii de implementare”. Rezultă deci că antreprenorii vor putea obține informații complete despre modul de funcționare a programului doar după publicarea procedurii de implementare;
  • Angajamentul finanțatorului față de plata contractelor semnate este neclar, în contextul în care se precizează că „plata se face anual în limita creditelor bugetare evidențiate în bugetul aprobat pentru anul respectiv al Ministerului pentru mediul de afaceri, comerț si antreprenoriat. Pentru contractele semnate într-un an în baza creditelor de angajament, plata se poate face în limita creditelor bugetare evidențiate în bugetul aprobat pentru anul respectiv și a creditelor bugetare pe anii următori până la ultimul contract semnat”.

Normele de aplicare ale programului Start-Up Nation sunt în consultare publică până la data de 3 martie 2017, în timp ce procedura de implementare încă nu a fost publicată. Sperăm că întrebările de mai sus își vor găsi răspuns până la data de 1 mai 2017, când programul umează să fie lansat oficial.


Ștefania Antonescu este financial manager la Business Teorema, o firmă de consultanță în accesarea de fonduri europene. Dacă vreți să-i contactați, o puteți face la acest link.