Star Kebab – lanțul de fast food din Moldova care s-a extins și la București cu o strategie curajoasă

Un nou lanț de fast-food s-a deschis în București. Star Kebab este o rețea care și-a început activitatea la Chișinău în 2011, s-a extins cu francize în țară și în Rusia, iar acum au trecut Prutul pentru a se instala la Obor. Basarabenii vor să cucerească publicul „aficionado“ de kebab și shaorma din București cu o strategie de marketing curajoasă.

13934790_1106719229364904_4504470482844801422_n

Primul restaurant Star Kebab s-a deschis la Chișinău pe 15 noiembrie 2011. Fondatorul și directorul lanțului, Ștefan Chiricuță, a studiat piața restaurantelor fast food, a lucrat în tinerețe într-unul și a fost primul care a făcut lucrul acesta la un nivel mare în Republica Moldova. Dacă la noi, „cu de toate“ e o expresie care a intrat deja în limbajul obișnuit, în Republica Moldova lupta cu plăcintele și șașlâcul a fost una dificilă. Cu toate acestea, astăzi Star Kebab are două restaurante proprii și șase în franciză în Moldova, dar și unul în Krasnoiarsk, Rusia. Noi am vorbit cu Cristina Sosoi, specialistul marketing al rețelei, la câteva zile după inaugurarea din București.

Star Kebab s-a deschis pe 17 august, cu două zile promoționale în care au fost invitați oamenii să deguste un kebab gândit în Republica Moldova. De altfel, toți angajații Star Kebab sunt aduși din Chișinău, pentru a putea replica modelul de acolo.

București, plan din 2013

Capitala României a fost în planurile de extindere Star Kebab încă din 2013, dar a durat până au găsit spațiul potrivit și contractorii. De asemenea, au trebuit să treacă prin birocrația românească, diferită de altă birocrație, cea din Moldova, până să primească toate aprobările. Sediul din rondul de la Piața Obor din București a început să vadă lumina zilei încă din primăvară, dar abia acum au reușit să deschidă.

10659353_827402593963237_1700013877395945641_n

„E o piață competitivă, dar e loc pentru toată lumea“, spune Cristina Sosoi. Adevărat. România are Dristor Kebab, are Genin, are Calif pentru cei care vor ceva mai mult decât o simplă shaorma. Star Kebab intră pe o piață complicată. În meniul lor nu găsești shaorma, ci doar kebab, iar acesta se prepară cu ingrediente făcute în laboratorul propriu și în două lipii.

Foarte multă lume vine să ceară shaorma. Noi nu avem în meniu acest cuvânt, vindem kebab

„Suntem primii pe piața din Moldova. Oamenii au reacționat pozitiv la ideea noastră de business. În Chișinău, fiind o capitală mai mică, posibilitățile sunt limitate. Mai există posibilitatea să deschidem acolo, dar vom mai deschide și în București“, explică Sosoi. În București au ales Obor pentru că e un vad comercial, deși au fost nevoiți să facă și compromisuri.

„În Chișinău suntem pe principalele artere, unde e traficul intens sau în stațiile de autobuz. Aici am făcut un compromis pentru că am vrut să avem hala noastră de producție. Așa că am găsit acest spațiu și am amenajat-o la subsol – acolo producem toate lucrurile finite, sosuri, carnea. Din păcate nu este foarte vizibil, pentru că nu e în stradă și avem parcul în față, dar vad este“, a spus Cristina Sosoi.

12772008_995247677178727_8029739676222502403_o

Un program de fidelitate

Dacă îți place kebab-ul, îți va plăcea și oferta Star Kebab. Moldovenii au sosit în București cu același concept de marketing pe care-l oferă și în Moldova – Dream Card. Acesta este un card de fidelitate prin care primești un kebab gratuit la șapte cumpărate de-a lungul timpului, primești cadouri de ziua ta și de sărbători, dar și băuturi la jumătate de preț.

Publicul din România e mai nerăbdător. Noi încercăm să venim cu un timp de preparare cât mai bun

Cardul este momentan gratuit, pentru că s-a emis un tiraj de 5.000 – 7.000 de bucăți. După ce vor epuiza aceste carduri, cei de la Star Kebab le vor da contra a șapte bonuri de casă sau la prețul de 20 de lei. Potrivit datelor Star Kebab, în Republica Moldova rețeaua de fast food are peste 50.000 de deținători de Dream Card.

Despre publicul românesc, Cristina Sosoi spune că diferă de cel din Republica Moldova în câteva privințe. „Publicul din România e mai nerăbdător. Noi încercăm să venim cu un timp de preparare cât mai bun. De asemenea, poate sunt mai pretențioși. Aici am venit recent și oaspeții nu ne cunosc meniul, de asta poate ni se pare nouă că sunt mai pretențioși. În Chișinău deja cunosc produsele noastre“, explică Sosoi. De altfel, meniul va fi schimbat în permanență pentru a se potrivit pieței de aici. Au venit doar cu kebab de pui și falafel, dar vor adăuga în curând și kebab de vită, pentru că cei care le-au trecut pragul au dorit astfel de produse. „Foarte multă lume vine să ceară shaorma. Noi nu avem în meniu acest cuvânt, vindem kebab“, spune Sosoi. Produsele amintesc de cele de la Calif, dar nu sunt atât de complexe la ingrediente. Am mâncat un star kebab – a fost bun, foarte lung, și preparat la grill.

1514099_827402730629890_4727266252374311268_n

În plus, deși meniul e același, în România au adăugat la gramaj. „Ne-am gândit că bucureștenii sunt mai gurmanzi“, spune Sosoi.

Posibilități de franciză

Star Kebab a evoluat în Republica Moldova cu ajutorul sistemului de franciză. Și bucureștenii pot să-și facă un fast food Star Kebab. Potrivit reprezentanților rețelei, costul este de minimum 550 de euro pentru metrul pătrat pentru a deschide o franciză. Conform moldovenilor, termenul de răscumpărare a investițiilor ar fi de trei ani, dacă luăm în calcul celelalte francize deschise în Chișinău.

Star Kebab are la București o echipă mică de 10 persoane, dar în grup sunt angajați 200 de persoane.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".