Timișorenii care fac bani din bătutul cuielor. Cum a ajuns Cufir pe pereții caselor și companiilor

Trei studenți talentați din Timișoara au pus pe picioare un business cel puțin inedit având la îndemână ustensile care se regăsesc, cu siguranță, prin casa fiecăruia dintre noi. Însă pentru a face și bani din bătut cuie și înșirat ață pe ele, trebui să ai și puțin fler. Atât artistic, cât și de business. Pentru că am fost curioasă să aflu mai multe despre ce înseamnă string art și ce este, de fapt, Cufir, am discutat cu Remus Rădvan, unul dintre cei trei fondatori ai proiectului.

Cufir este un startup format dintr-o comunitate de artiști pasionați de tehnica string art. Practic, nu toti au diplomă de artiști, însă au îndrăgit această tehnică, au văzut-o ca un mod distractiv de a-și petrece timpul liber, iar dacă realizează și venituri din pasiunea lor, este extraordinar”, îmi spune Remus, masterand la University College London (UCL) unde va studia antreprenoriatul în tehnologie. El este și cofondator al Minds Hub, primul hub educațional din țara noastră.

cufir5

Deși ideea i-a încolțit în minte încă de prin 2014, sursă de inspirație fiind platforma Pinterest, unde a observat o serie de tablouri realizate prin această tehnică, Remus a așteptat încă doi ani până a pune în practică un business cunoscut sub numele de Cufir. Între timp a studiat tehnica, i-a aflat povestea, și a cercetat piața din România.

”Am văzut că erau doar câțiva artiști care o practicau la nivel de hobby. Astfel, mi-am convins doi prieteni buni cu care am lucrat în Minds Hub să se alăture să învățăm tehnica aceasta și ulterior să vedem ce putem construi din ea. Ei se numesc Rareș Mateescu – absolvent arhitectură – și Andrei Mimiș – student la științe economice”, povestește Remus.

Ședințele foto pentru produse ne-au ridicat costurile, alături de ambalaje personalizate, dar acestea au fost investiții care s-au dovedit foarte înțelepte

În esență, produsele handmade realizate prin tehnica string art (și care poartă denumirea firmei – cufire) sunt compuse dintr-o placă de lemn (de diferite dimensiuni, în funcție de cerințele clienților) pe care sunt bătute cuie într-un mod organizat, astfel încât ața înfășurată pe ele – de culori diferite – să creeze mesajul dorit. Modelele cuprind peisaje, logo-uri, citate, portrete sau clădiri istorice.

cufir2

”Trebuie să recunoaștem că, pe cât de simplu pare numele, ne-a luat aproximativ două săptămâni ca să venim cu această variantă. Ne dădeam temă de casă în fiecare zi să ne mai gândim la variante. Uneori, creierul se bloca de anumite denumiri, ne atașam de ele și începea negocierea. Însă recurgeam la persoane care nu erau atașate de proiect, iar ele validau variantele care aveau șanse să prindă mai mult la public și care nu”, completează cofondatorul Cufir.

Venituri de 6.000 de euro în primele luni

Cu o investiție inițială de 800 de euro în branding, design, strategia de comunicare, în website, casa de marcat și realizarea entității juridice, dar și pentru un stoc inițial de produse, proiectul celor trei a luat avânt. Astăzi, echipa Cufir are un portofoliu de circa 150 de cufire realizate (pentru români din țară, dar și din New York, Londra, Amsterdam), iar veniturile au atins suma de 6.000 de euro, peste jumătate din pragul de 10.000 de euro, obiectivul lor pentru primul an de funcționare (finalul lui 2016).

cufir3

”Sincer, primii clienți organici au venit printr-o campanie de newsletter marketing prin care am oferit celor curioși un ghid de decorare a locuinței prin string art. Ulterior au venit recomandările, prietenii ne-au asaltat”, spune Remus.

La profit nu se gândesc momentan, banii câștigați fiind reinvestiți constant în îmbunătățirea proiectului (un atelier nou, materiale publicitare, versiuni noi ale site-ului). ”Ședințele foto pentru produse ne-au ridicat costurile, alături de ambalaje personalizate, dar acestea au fost investiții care s-au dovedit foarte înțelepte”, mai spune Remus.

În acest moment, echipa Cufir numără șapte artiști, toți din Timișoara. Pe lângă aceștia, cei trei au cooptat prieteni care ajută pe partea de design – Diana Ghiba -, website – Radu Rascol , Alexandra Firulescu, Anna Radu și Andreea Petrică pe comunicare, branding și marketing. Însă fondatorii startup-ului nu își doresc ca activitatea lor să rămână doar pe zona Banatului, așa că și-au propus să realizeze un ghid al membrului Cufir prin care să le arate artiștilor aspiranți cum pot face parte din această comunitate.

cufir

”Până la finalul anului vom căuta un mentor care să ne ajute în acest sens, cu scalabilitatea comunității, urmând ca pe 2017 să încercăm să lansăm în mai multe orașe, fie ca afiliați, fie ca franciză”, explică Remus Rădvan.

Campanie pentru Cumințenia Pământului

Fondatorii Cufir au demarat recent și o campanie alternativă de donații pentru opera lui Constantin Brâncuși, Cumințenia Pământului. Pentru a aduce un tribut marelui sculptor român, cei patru vor crea o operă de artă masivă pe o placă de 2×1,3 metri, pentru care vor folosi circa 7.000 de cuie și 20 de km de ață, cam cât este distanța dintre Târgu Jiu și Hobița, locurile dragi ale lui Constantin Brâncuși.

Pentru a obține suma necesară, cei patru tineri au scos la licitație 1.876 de cuie, cifra simbolizând anul nașterii lui Brâncuși, și i-au îndeamnat pe români să devină un cui metaforic, parte integrantă din această lucrare.

”Partea de crowdfunding a fost adaugată ulterior, la îndemnul mentorilor noștri. Noi am pornit inițial de la ideea de a realiza o operă tribut cu chipul marelui Brancuși, operă prin care să transmitem un mesaj și anume că vom reuși, la propriu, să aducem românii împreună prin artă, pe aceeași placă de lemn, fiecare simbolizând un cui“, spune Remus.

„Am plecat fără așteptări prea mari, inițial. Am dorit să realizăm campania sub umbrela Ministerului Culturii, însă, ulterior, am fost nevoiți să o facem pe cont propriu, investind propriile resurse. Nu ne-am gândit nicio clipă câți bani o să ajungem să investim sau care va fi return of investment-ul. Am dorit să facem un lucru măreț, de care o să fim mândri după, dar mai ales, am vrut să dovedim că se poate face treabă cu multă ambiție și pasiune”, detaliază cufiristul.

cufir4

Potrivit acestuia, proiectul Cufir se va dezvolta constant în perioada următoare. Una dintre direcțiile urmate de Cufir se bazează pe o serie de ateliere destinate companiilor, care vor avea loc sub denumirea Handcrafting(in)corporate. Acestea vor conține pachete, experiențe, suveniruri, teambuilding-uri dar și lucruri custom pentru companii. ”Trebuie să mărturisim că merge foarte bine această nișă. Am început colabolări cu firme mari, iar spiritul companiilor și departamentelor mici ne aduc în situația de prietenie cu oamenii care participă. Este o atmosferă foarte drăguță. Cu toții construim ceva în acel timp”.

În plus, cu un target al clienților de 70% femei, va fi lansat și Cufir CuStil, o metoda inedită de a aduce tehnica string art în fața unei clientele fiele: femeile fashion. ”Ele apreciază lucrurile estetice și văzând produsele noastre merg mai departe decât garderoba lor spre decorarea căminului. Astfel, apelăm la fashion designeri pentru a realiza propriile lor colecții, după viziunea și inspirația acestora, dar cu tehnica noastră. Așa spune și sloganul: Același fir, un alt stil”, explică Remus.

Dacă finalul anului 2016 nu o va face, cu siguranță începutul anului 2017 mă va găsi în postura de a lansa un nou startup

Până în acest moment, artiștii Cufir colaborează cu patru designeri timișoreni, însă vor extinde lista și cu alte orașe. În plus, se gândesc ca de anul viitor să acceseze și fonduri europene sau guvernamentale pentru a-și crește business-ul. Nu în ultimul rând, vor pune mai mult focus pe comunitatea de artiști și vor gândi o strategie de extindere națională, alături de intrarea în retail, în boutique-urile de decorațiuni interioare.

Cu un pas în afara României, Remus se gândește deja la urmatorul startup. ”Dacă finalul anului 2016 nu o va face, cu siguranță începutul anului 2017 mă va găsi în postura de a lansa un nou startup. De aceasta dată va fi în Londra. M-a ambiționat foarte mult Emi Gal de la Brainient. Sunt foarte mândru că un român a reușit o asemenea performanță. Să ai un startup de succes în Londra este un lucru măreț și voi purta cu mine această motivație dată de inspirația lui până voi reuși și eu”.

Comentezi?

Jurnalist cu o experiență de 10 ani în presa de business (Forbes România, Ziarul Financiar, Business Standard), călător pasionat, ascultător avid al poveștilor spuse de oameni faini și junior în ale antreprenoriatului. Co-fondator al www.thetrends.ro, Oana scrie despre cele mai noi tendințe din lumea tech, descoperă locuri de vis pentru următoarea vacanță și urmărește îndeaproape antreprenorii locali.