Ziua Zero – Mihai Păun (Ascend Netsolutions) – între servicii pentru ceilalți și dezvoltarea de produse proprii

Mihai Păun a condus ActiveSoft 10 ani, a devenit CEO al Ascend Netsolutions, iar de la dezvoltarea de aplicații pentru alții construiește și produse proprii.

_dsc2161

Povestea lui am aflat-o la emisiunea săpătmânală “Ziua Zero”, în care am vrut să aflăm cum a trecut de la o companie mare la un business propriu și la dezvoltarea de produse proprii.

Un proiect din zona de IT nu e o sumă de linii de cod și de elemente grafice. Este nevoie de motoare, de o viziune de tip antreprenorial

“O manieră potrivită de a duce un business, indiferent dacă ești angajat sau nu, e modul antreprenorial. În zona IT motoarele principale stau în această viziune. Un proiect din zona de IT nu e o sumă de linii de cod și de elemente grafice. Este nevoie de motoare, de o viziune de tip antreprenorial”, spune Mihai Păun.

“Mă încadrez într-o statistică. În medie, un loc de muncă se păstrează cam cinci-șase ani. Nu e o trecere complicată de la a fi angajat la antreprenoriat. E de la IT spre IT”, a explicat Păun.

Evoluția Ascend Netsolutions

Ascend Netsolutions realizează aplicații și produse digitale pentru alte companii. Este o casă de software tradițională cu o cifră de afaceri de aproximativ 800.000 de euro, potrivit lui Păun. Au dezvoltat și produse proprii, iar ultimul este Bringo, o aplicație prin care poți comanda produse de la hypermarket-uri care-ți sunt livrate acasă.

“Odată cu criza și cu creșterea giganților, publishing-ul s-a mai scuturat și nu mai puteai face atât de bine lucrurile. Ascend a pornit inițial cu un focus pe publishing, în 2010, deci am ratat startul. Pornisem cu un tip de portofoliu de publishing. Ne-am repliat și ne-am transformat într-o casă de soft care lucrează pentru clienți”, a spus Păun la Ziua Zero.

“În paralel a crescut ponderea zonei mobile. Mi s-a părut atunci că ăsta e drumul, asta e oportunitatea. 75-80% e din zona de mobile. Am avut rezultate în calitatea aplicațiilor pe care le putem construi astăzi”, a spus CEO-ul Ascend Netsolutions.

Proiecte proprii

“Ca proiecte proprii am avut Star Taxi, dar de ceva vreme nu-i mai facem business-ul, ci doar zona tehnică. Oliviera a fost exitat complet, iar acum avem Bringo”, explică Păun. El spune că nu a planificat vreun exit, dar s-a întâmplat.

În paralel a crescut ponderea zonei mobile. Mi s-a părut atunci că ăsta e drumul, asta e oportunitatea. 75-80% e din zona de mobile. Am avut rezultate în calitatea aplicațiilor pe care le putem construi astăzi

“Bringo este mai complicat decât primele două proiecte. Are mai multe straturi: clientul final, livratorii și zona de furnizori, magazine și produse. Produsul este dezirabil. Pe produsele neîncercate nu există un pattern. Surpriza noastră plăcută din ultima lună și jumătate a fost că cifrele noastre au fost pesimiste. Coșul mediu este de două ori mai mare decât cel estimat de noi. În 98% din cazuri, timpul de livrare este respectat”, a spus Mihai Păun.

Resursele Ascend sunt împărțite între proiecte pentru alții și cele proprii. “Contează mult cum folosești resursele. Orele reziduale, care există, le punem pentru Bringo. Abordarea Bringo și a produselor pentru clienți e cam de aceeași natură. Nu facem lucrări după un caiet de sarcini fix. Încercăm să vindem mai mult decât cod”

Avem 30-35 de angajați astăzi. Lucrăm constant pentru Vodafone, pentru NN, de curând pentru McDonalds și alții de factură de tipul acesta sau medii

“Avem 30-35 de angajați astăzi. Lucrăm constant pentru Vodafone, pentru NN, de curând pentru McDonalds și alții de factură de tipul acesta sau medii. A fost o transformare, de la proiecte multe și mici spre clienți care sunt la altă scară și care consumă frecvent”, spune Mihai Păun.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".