100 de startup-uri intră într-un bar. Câte mai ies peste un an?

După o săptămână în care startup-urile au fost în centrul atenției, cu ajutorul conferinței How to Web, a venit momentul să vorbim și despre ce rămâne ulterior. Și azi aș dori să vorbesc un pic de specificul acestor companii, care sunt un pic diferite de cele obișnuite.

Acest articol a fost publicat prima oară în rubrica „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro din data de 27 septembrie 2022.


În primul rând, pornesc de la origini. Ce e un startup? Definiția după care mă port eu este că sunt „companii în căutarea unui model de business cu potențial de creștere exponențial”. Practic, luând un caz destul de standard, Facebook a fost cândva o companie care avea un produs bun, oamenii interacționau, dar care era în căutarea unui model de business. Cum ar fi putut ei să facă bani din continua interacțiune dintre oameni? Apoi au venit reclamele și partea de advertising care a fost introdusă treptat în Facebook, iar modelul de business a fost găsit. Și potențialul acela de multiplicare exponențială s-a văzut. În lumea advertising-ului, Facebook sau Google sunt acum pe primele locuri pentru că economia lor este una uriașă, cu sute de milioane de oameni care interacționează.

În al doilea rând, de ce sunt diferite startup-urile? Poate pentru că economia digitală funcționează după aceleași, dar și după reguli diferite față de economia obișnuită. Achiziția de clienți poate fi mai dificilă, dar potențialul lor de multiplicare mai mare. Cazul acesta poate fi exemplificat prin diferența dintre o companie de servicii, care dezvoltă soluții specifice digitale pentru firme la nevoi punctuale și companiile de produs, care le oferă acelorași firme un produs care poate fi „scos din cutia virtuală” și folosit a doua zi cu training minim.

În al treilea rând, ce rămâne după How to Web? Ce rămâne după articolele noastre, de altfel? Totul este o vânare de vânt pe care trebuie să o privim realist. Există o regulă nescrisă în lumea investitorilor în companii de tehnologie. Poate fi explicată simplu prin cifrele 100/10/1. Adică 100 de startup-uri sunt analizate, 10 sunt selectate pentru evaluare mai atentă și doar unul singur primește finanțare.

În cazul acesta vorbim despre investiție, care e doar primul pas pentru dezvoltarea unui startup. Investiția e ca și cum ai monta un sistem NOS pe o mașină. Oferă o accelerare puternică, dar are un timp limitat în care poate fi consumat, iar dacă nu ești atent poți scăpa mașina de sub control. Investiția în startup-uri le oferă ceea ce în engleză se numește „runway”. În română imaginează-ți o pistă de decolare de la aeroport. Cu ajutorul unei investiții un startup care încă nu are venituri primește 12-18-24 de luni în care poate să găsească modul în care să zboare. Dacă nu o face, se duce către noi investitori cu cifrele de până atunci, care ar fi bine să fie mai bune și în creștere, pentru a mai primi un pic de pistă de decolare. Și tot așa. Nu e un proces natural dacă îl compari cu celelalte industrii, dar e modul în care funcționează această lume.

Revenind la 100/10/1, un startup din acele 100 primește o investiție și șansa de a pleca mai departe înspre a găsi aripi pentru a zbura. Ei bine, ceea ce este foarte greu de calculat este ce rămâne după acel 1. Pentru că după o conferință ca How to Web, unde ne-am cunoscut, am vorbit, s-au făcut planuri de business, rămâne văzduhul business-ului. Și peste un an ne vom uita ce a fost și după acel 1. Câte startup-uri au cu adevărat succes?

Într-o formă puțin cinică, scriem de multe ori despre un traseu funerar. Cimitirul startup-urilor este lung, iar dacă mă uit în spate la companii despre care am scris acum 5 ani, unele mai există, altele s-au transformat, unele au dispărut cu totul.

Conform statisticilor, 35% din startup-urile care trec de o investiție de tip Series A, deci deja au un model de business și vând mor. Eșuează. Nu mai ajuns să ia o nouă investiție. E o lume cinică, pentru că din aceste 35% sigur sunt multe companii care pot fi business-uri oneste, dar presiunea asupra startup-urilor este să crească, să se multiplice. Nu să stea într-un loc sigur. Investitorii vor dori ca Return of Investment să fie mare.

Peste un an sau doi ne vom da întâlnire și ne vom aminti de oamenii cu care am vorbit la How to Web 2022. Unii vor avea un startup nou, alții se vor fi angajat, alții vor continua povestea lor. Dar ce rămâne după e multă muncă și cifre dure. Adică acele cifre care sunt deja sub 1.

Gândiți-vă la Bitdefender sau UiPath. Despre câte alte companii ați auzit până și după aceste două firme uriașe pornite în România? Evident, multe dintre ele au eșuat, altele au avut un succes limitat. Iar dacă de la startup-uri se așteaptă creșteri exponențiale, piața nu crește niciodată la fel de rapid, ci treptat, cu pași mici, în care punem bucăți cap la cap până ajungem la un succes.

Între timp, misiunea noastră e să vă povestim de ele. Să triem cele mai bune. Chiar dacă unele sunt la stadiul de idee abia zgâriată pe o foaie de papirus, iar altele au deja clienți plătitori.

Rămânem cu gândul la ce e sub cifra 1. O zi bună!



Citeste si