2023: anul în care Black Friday a devenit Black Week. Care au fost recordurile de vânzare și tendințele

Fenomenul Black Friday s-a transformat în România într-o întreagă săptămână de reduceri și promoții. Această schimbare a avut ca efect distribuirea vânzărilor pe parcursul întregii săptămâni, însă per total a generat mai multe comenzi față de 2022. La nivelul întregii săptămâni, vânzările au crescut cu 13.5%, iar numărul comenzilor plasate cu 10%.

Analiza a fost făcută de MerchantPro, pe un eșantion reprezentativ de aproape 1000 de magazine online locale care folosesc platforma de soluții SaaS pentru eCommerce. 

În săptămâna de Black Friday, cea mai bună zi comparativ cu zilele din Black Week 2022 a fost sâmbătă, 11 noiembrie, cu +20% ca număr de tranzacții și +36% din perspectivă valorică.

”Comportamentul de achiziție din acest an este schimbat, efect al extinderii perioadei de reduceri atât înainte de Black Friday, cât și după, spre weekend și Cyber Monday. În termeni de performanță generală, săptămâna Black Week a înregistrat o creștere de 10% în numărul total de tranzacții comparativ cu săptămâna Black Friday a anului precedent. Veniturile au crescut cu 13.5%, indicând o creștere solidă a cheltuielilor consumatorilor. Fenomenul interesant este că extinderea perioadei de reduceri a dat ocazia clienților să analizeze mai în detaliu ofertele, în final alegând să cheltuie mai mult. Este un semnal că avem acum un cumpărător mai matur și mai rațional, care nu mai cumpără impulsiv”, consideră Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro, platformă SaaS de eCommerce pe care funcționează peste 2000 de magazine locale active. 

 

Schimbările de Black Friday

Deși ziua de vineri, tradițional asociată cu Black Friday, a înregistrat o stagnare în numărul de comenzi, zilele de joi, sâmbătă, duminică și luni au demonstrat o recuperare semnificativă, cu creșteri la nivel de tranzacții y-o-y între 11% și 20%. Acest lucru sugerează că consumatorii s-au adaptat la noul format, distribuind cumpărăturile pe durata întregii săptămâni.

Analiza pe ore pentru ziua de vineri, 10 noiembrie, evidențiază că deși în prima parte a zilei s-au plasat mai puține comenzi față de anul trecut, după-amiaza a adus recuperare. Cele mai semnificative creșteri s-au înregistrat între 18:00-19:00 (+27%) și 19:00-20:00 (+23%).

Deși Black Week 2023 a adus o creștere în numărul și valoarea tranzacțiilor, valoarea medie a coșului de cumpărături s-a menținut la un nivel similar cu cel înregistrat de Black Friday 2022 și se situează la 60 Euro. Acest lucru reflectă un comportament de achiziție echilibrat și stabil și indică o atenție crescută la eficiență și cheltuieli planificate din partea cumpărătorilor.

 

 

Ce au cumpărat românii de Black Friday 2023

 

La nivel de platformă, cele mai mari creșteri au înregistrat categoriile Beauty și Sport, +47%, respectiv +37% din punct de vedere al numărului de tranzacții, la nivel de perioadă. Dinamica pozitivă în aceste categorii s-a menținut în fiecare dintre zilele din săptămâna analizată.

Potrivit analizei MerchantPro, segmentele cu tradiție în achizițiile de Black Friday, Fashion și Home&Deco, au înregistrat rezultate similare față de anul trecut,  numărul de comenzi plasate menținându-se stabil la nivelul Black Week.

Cu toate acestea, se remarcă un comportament interesant de consum, pe niciunul dintre aceste segmente nefiind înregistrate creșteri în ziua de vineri, în Black Friday-ul tradițional. Pe segmentul Fashion creșterile semnificative au fost joi, +20%. Pe segmentul Home&Deco weekend-ul de după a adus dinamica pozitivă, cu creșteri ca număr de tranzacții de 20% sâmbătă, respectiv 17% duminică.

 



Citeste si