40% din tinerii români cumpără intenționat produse contrafăcute

Ediția din 2022 a Barometrului privind proprietatea intelectuală și tineretul, publicată astăzi de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), oferă informații actualizate cu privire la comportamentele tinerilor în ceea ce privește încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală într-un context post-pandemie.

Sondajul analizează cele două aspecte ale încălcării dreptului de proprietate intelectuală: tendințele din rândul tinerilor care achiziționează bunuri contrafăcute și din rândul celor care accesează conținut piratat, evaluând tendințele începând din 2016.

Peste jumătate (52 %) dintre tinerii intervievați au cumpărat cel puțin un produs contrafăcut online în ultimul an, în mod intenționat sau accidental, iar o treime (33 %) au accesat conținut ilegal online. Dintre cei care au făcut acest lucru intenționat, 37 % au cumpărat un produs contrafăcut, iar 21 % au utilizat, au redat, au descărcat sau au transmis conținut din surse ilegale.

În România, 40 % din tineri au cumpărat intenționat un produs contrafăcut, iar 14 % au accesat cu bună știință conținut piratat. Pe de altă parte, 60 % din tinerii europeni au declarat că preferă să acceseze conținut digital din surse legale, comparativ cu 50 % în 2019. În România, acest procent se ridică la 61 % din tineri.

Reflectând contextul post-pandemie, noul sondaj a confirmat că 37 % din tineri au cumpărat intenționat unul sau mai multe produse contrafăcute, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă în comparație cu rezultatele anterioare (14 % în 2019). Cifra variază în special în funcție de țară, cel mai mare procent înregistrându-se în Grecia (62 %), iar cel mai mic în Cehia (24 %).

Produsele contrafăcute pe care tinerii le cumpără cel mai frecvent în mod intenționat sunt îmbrăcămintea și accesoriile (17 %), urmate de încălțăminte (14 %), dispozitive electronice (13 %) și produse de igienă, cosmetice, de îngrijire personală și parfumuri (12 %).

Dar tinerii sunt, de asemenea, induși în eroare să cumpere produse contrafăcute: achiziționarea neintenționată de produse contrafăcute se ridică, de asemenea, la 37 % ([1]), iar respondenții au recunoscut că este dificil să facă distincția între bunurile autentice și produsele contrafăcute. 48 % nu cumpăraseră asemenea produse sau nu erau siguri dacă au cumpărat sau nu.

În ceea ce privește conținutul digital, accesul din surse legale câștigă teren în rândul generațiilor mai tinere. 60 % au declarat că nu au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut din surse ilegale în ultimul an, comparativ cu 51 % în 2019 și 40 % în 2016, confirmând astfel tendința.

Cu toate acestea, pirateria intenționată rămâne la un nivel stabil, 21 % din tinerii consumatori (unul din cinci) recunoscând că au accesat cu bună știință conținut piratat în ultimele 12 luni. Un procent semnificativ de tineri au fost induși în eroare să acceseze conținut piratat. 12 % au accesat conținut piratat în mod accidental, iar 7 % nu știu dacă au accesat. Principalele tipuri de conținut piratat au fost filmele (61 %) și serialele de televiziune (52 %), urmate de muzică (36 %), utilizând în principal site-uri web, aplicații și canale de comunicare socială dedicate.

Deși prețul și accesibilitatea continuă să fie principalele motive pentru cumpărarea de produse contrafăcute și accesarea intenționată a conținutului piratat, influențele sociale, cum ar fi comportamentul familiei, al prietenilor sau al persoanelor pe care le cunosc, câștigă teren semnificativ.

Printre alți factori se numără faptul că nu le pasă dacă produsul a fost contrafăcut (sau dacă sursa de conținut a fost ilegală), că nu percep nicio diferență între produsele originale și cele contrafăcute, precum și că produsele contrafăcute sunt ușor de găsit sau de comandat online. Unul din 10 respondenți a menționat recomandările din partea influencerilor sau celebrităților.

Atât pentru produse, cât și pentru conținutul digital, tinerii au menționat riscurile personale de fraudă cibernetică și amenințările cibernetice drept factori importanți care le-ar putea schimba comportamentul. De asemenea, o mai bună înțelegere a impactului negativ asupra mediului sau asupra societății este în prezent menționată pe scară mai largă de către tinerii intervievați.



Citeste si