- 3 Martie 2021
5 sfaturi de care au nevoie tinerii antreprenori la început de drum de la fondatorul grupului Alexandrion
În momentele dificile, cum a fost 2020, dar și anul acesta, afacerile sunt cele mai volatile activități pe care cineva le poate întreprinde. Totul depinde de pregătirea, iscusința și curajul celor care au decis că vor să facă parte din acest joc.
Dar ce se întâmplă când ești la început de drum și tot ce știi este că vrei să intri și tu în joc? După toți anii săi de activitate, Nawaf Salameh vine cu o serie de sfaturi care te pot ajuta să ai o viziune clară și să construiești un plan bun pentru ceea ce urmează să fie următorul tău mare succes.
Am știut atunci că părăsesc o posibilă viață mai simplă, mai sigură și fără prea multe incertitudini, dar tocmai această schimbare de perspectivă mi-a dat curaj și m-a făcut curios. Pot oare să fac asta?
Strategie, analiză, rațiune, dar și instinct - îmi aduc aminte că atunci când mi s-a propus să investesc în mica fabrică din Creta, unde se producea Alexandrion și Kreskova, am analizat foarte mult oportunitatea. M-am consultat cu oameni care știau mai bine ca mine domeniul, am lucrat mult pe strategie și m-am bazat pe rațiune, însă ce m-a motivat să preiau frâiele distileriei a fost un episod mai degrabă instinctiv. Când am plecat din vizita de la fabrica de spirtoase din Creta, majoritatea trecătorilor îl salutau pe proprietarul acelei afaceri, iar asta mi-a adus aminte de comunitatea natală, din Marmarita, unde oamenii valoroși erau respectați și salutați de toți ceilalți. Am știut atunci că fac ceea ce trebuie.
Așa că, înainte să pornești la drum, bazează-te pe analiză, pe strategie, pe rațiune, iar dacă toate acestea îți confirmă instinctul - go for it!
Etapizarea planului de afaceri - un bătrân din familia mea avea o vorbă înțeleaptă - nici eu nu m-am făcut mare într-o zi - iar asta se aplică și în business. Deși e important să știi de la început ce fel de afacere vrei să construiești, fie că vrei un business local, o afacere globală, un business pentru următorii 20 sau 200 de ani, e vital ca evoluția să fie etapizată și controlată. Mai ales atunci când începi de la zero.
În cazul meu, primii ani au avut ca țintă stabilitatea mea financiară și a familiei mele. După această perioadă am intrat într-o etapă de consolidare și creștere în care m-am asigurat că business-ul meu va exista pe termen lung și că va genera bunăstare pentru toți cei care interacționează cu el. Iar a treia etapă, pentru care am avut nevoie de multă răbdare, este zborul, și în care încep să construiesc și pentru ceilalți din jurul meu.
Oferă și caută loialitate și înconjoară-te de oameni cu viziune - două mari lucruri care m-au surprins neplăcut în lumea afacerilor au fost lipsa de loialitate și oamenii care refuză să aibă o șansă. Încrederea și loialitatea să câștigă greu și sunt baza oricărui parteneriat de succes, fie că vorbim de cel cu consumatorii, cu angajații, cu furnizorii sau cu colaboratorii. Deși am avut și momente când am fost dezamăgit, am reușit să aduc lângă mine oameni loiali și cu viziune, pentru care un parteneriat sănătos și benefic pentru ambele părți este mai important decât orice câștig.
Ferește-te de ieftin și repede și elimină <șmecheria> - toți acești termeni nu ar trebui să există în business. O afacere sănătoasă este construită pe respect, pe corectitudine și pe încredere. Ieftin și rapid, deși sună tentant, nu au cum să conducă la ceva sustenabil și de durată. Mai bine caută și dorește-ți ce e mai bun pentru tine, pentru consumatori și pentru cei din jurul tău - de la materia primă și servicii, până la etichetă și noi produse. Iar corectitudinea nu ar trebui să fie facultativă, ci o valoare de bază a tuturor angajaților tăi, a afacerii tale. Îmi aduc aminte că în România anilor ‘90 a fost extrem de greu să explic oamenilor de ce factura este obligatorie. Abia dacă se știa ce înseamnă acest termen. Fără să exagerez, cred că am fost printre primii care au plătit taxe și accize din alcool.
Istorie, poveste, transparență, nu doar brand - odată cu educația, internetul, globalizarea, accesul la informație, oamenii au început să fie mai atenți la ce cumpără. Au început să caute ce se află cu adevărat după etichetă. Unde se produce brandul respectiv? Din ce? De unde provine materia primă? Cine deține brandul? Care sunt valorile lui? Cum sunt tratați oamenii din fabrică? Așa că brandingul nu mai este atât de relevant, ci sinceritatea cu care te prezinți. Nu mai contează ce vedetă vorbește despre produsul tău, dacă angajații tăi nu te recomandă, nu mai contează designul etichetei, dacă materia prima nu este de cea mai bună calitate, devine fără valoare identitatea ta de brand, dacă ceea ce faci nu este în linie cu ceea ce spui. Și toate acestea ne vor împinge pe noi toți, să producem calitate, să fim atenți la acele detalii care contează cu adevărat și să câștigăm încrederea consumatorului.
Bonus: Norocul există în Loto, în business există încredere. Iar dacă atunci când mergi să prezinți ideea ta unui potențial partener și la final îți spune - s-ar putea să ai noroc - să știi că nu la noroc se referă, ci la fatul că ai îndeajuns de multă încredere în planul și ideea ta și ai toate șansele să reușești din acest motiv.