- 27 Noiembrie 2020
6 mari tendințe în recrutarea, salarizarea și birocrația de HR în startup-urile de tehnologie din România
Din perspectiva consultantului extern pe problematici de resurse umane care lucrează cu o serie de companii de IT, mărturisesc că în primele zece luni ale anului, am primit de 2 ori mai multe proiecte din partea companiilor de IT față de aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, constat 6 tendințe majore din punct de vedere HR, în start-up-urile de tehnologie de la noi.
În primul rând, companiile de IT, în special cele cu un număr mare de angajați, sunt copleșite de amalgamul de schimbări legislative care au avut loc în acest an. Aproape în fiecare zi apare ceva nou. Astfel că este o provocare maximă să poți ține pasul cu atâtea modificări, să le interpretezi corect, săștii cum să le aplici și, mai mult, să le înțelegi beneficiile pentru a vedea cum te poți folosi de ele. Multitudinea de schimbări legislative vine însă și cu riscul de a întârzia în aplicarea de noi cerințe. Pe de altă parte, toate aceste reguli se aplică start-up-rilor de tehnologie care au tendința de a omite, uneori, astecte ce țin de o anumită disciplină de ordin birocratic.
A doua mare tendință în HR-ul companiilor de Tech o constituie, nevoia în creștere de ingineri / specialiști în varii discipline IT și care prevăd că în anul 2021 va fi satisfăcută din ce în ce mai mult prin contractarea de angajați din state non-UE, în special din India și din state de influență rusă, cu tradiție în domeniul tehnic. Se constată aceleasi dificultăți atât în identificarea candidaților bine pregătiți cât și din pesrpectivă numerică. De aceea, work-from-home vine să împingă și mai mult companiile de IT să depășească granițele fizice. De menționat că, aceleași companii utilizau cel mai mult sistemul de work-from-home și înainte de pandemie așa încât această “nouă normalitate” se mulează ca o mănușă pe modul de lucru al specialiștilor IT. De unde se aduc în prezent oameni? Ei bine, mărturisesc că în 2020, India, Ucraina, Serbia, Canada, SUA, Bosnia Herțegovina, Armenia și Turcia sunt țările pentru care noi am făcut demersuri de angajare a specialiștilor IT. Totodată, angajații români sunt la mare cerere în afara României și ne ocupăm în continuare de 998 detașări ale acestora în alte țări UE. În general, ajungem să trimitem oameni în toate statele membre UE, dar în special în Germania, Austria, Belgia, Franța și Olanda.
În al treilea rând, constatăm că avem un cadru legislativ nou creat în ultimele luni pentru a facilita work from home care este protectiv pentru companii în măsura în care se respecta întru totul procedurile stabilite pentru raportarea în sistemul de evidență a Inspectoratului Teritorial al Muncii (ITM). În caz contrar, observăm multe companii care se lovesc acum de controale susținute din partea ITM, cu tematica de control a înregistrărilor în REVISAL. În plus, cadrul reglementat a intervenit destul de târziu, după ce marea majoritate a companiilor au adoptat sistemul de muncă la domiciliu, fără a ține cont prea mult de formalizarea lui. Nu a stat nimeni foarte mult în martie–aprilie, să își pună întrebarea dacă birocratic este necesar vreun demers și este firesc atât timp cât aproape toate companiile s-au văzut nevoite să se adapteze intr-un timp extrem de scurt la ce se întâmpla în România și în lume.
În al patrulea rând, dacă analizăm beneficiile oferite angajaților din IT pentru a lucra de acasă, constatăm că Technologia per ansamblu este un domeniu privilegiat. De exemplu, existau și anterior companii care în pachetul de beneficii includeau contravaloarea serviciilor de Internet la domiciliu. Însă în momentul acesta, colaborăm cu clienți care lucrează exclusiv de acasă cu toți cei 20 sau 270 de angajați, cărora le asigură și contravaloarea abonamentului de Internet. Nu mai vorbim de echipamentele tehnice pe care toți lucrează de acasă, având la dispoziție aceleași resurse pe care le aveau la biroul fizic. Și așadăuga aici accesul la suport psihologic pentru adaptarea la contextul actual.
În al cincilea rând, este important să ne reamintim că mare parte dintre angajații din IT aveau, șiînainte de contextul pandemic, posibilitatea de a lucra de acasă. Din nou, din fericire pentru ei, au o dinamică a muncii foarte bună, chiar și în lipsa interacțiunii fizice, probabil și datorită faptului că în multe cazuri interacțiunea on-line/remote cu echipe din diverse țări era o normalitate. Astfel, în prezent, din ce constatăm în munca noastră de zi cu zi, cel puțin 60% dintre angajații IT ar preferă munca preponderant de acasă.
Nu în ultimul rând, dacă ne uităm la evoluția salariilor în IT, am convingerea că își va păstra trendul ascendent, în continuare. Este probabil cel mai favorizat domeniu, după pharma, în privința creșterii semnificative a volumului de muncă. Și este cred, domeniul care se va confrunta și în continuare cu o mare nevoie de oameni pregătiți…care însă nu prea sunt. Cererea pentru specialiști IT este tot foarte mare, inclusiv din state non-UE. De unde și competitivitatea crescândă a pachetelor salariale și de beneficii oferite de companiile IT.
În egală măsură, sesizez o creștere a inițiativelor antreprenoriale în acest domeniu, în special din rândul angajaților care au acumulat o oarecare experiență profesională în cadrul companiilor de profil.
Este de așteptat ca, în perioada următoare să observăm o creștere constantă a start-up-urilor și a initiațivelor în acest domeniu, în contextul actual și în condițiile în care cu greu ne putem imagina viața fără tehnologie, sub toate aspectele ei.