- 21 Iulie 2020
9 afaceri românești care schimbă educația zi de zi și merită urmărite
Listele noastre nu sunt niciodată exhaustive. Așteptăm sugestii și de la voi în comentarii sau direct pe mail, pentru a putea să scriem despre startup-urile care merită.
Am ales numele de mai jos pentru că am descoperit ceea ce fac, am scris, iar activitatea lor influențează modul în care facem educație în România și nu numai. Digitalizarea e necesară pentru adaptarea școlii la nevoile celor mici, dar și pentru productivitate și adaptare. În primele luni ale pandemiei am văzut haosul din sistemul educațional și cât de greu s-au adaptat unele școli.
KinderpediaKinderpedia este o soluție completă de comunicare și management dedicată școlilor și grădinițelor, bazată pe o colaborare permanentă și o comunicare în timp real între dascăli, elevi și părinți.
Întreaga activitate este centralizată, astfel încât reduce timpul administrativ al dascălilor cu peste 40%, îmbunătățește implicarea părinților, printr-o interfață sigură și ușor de folosit și oferă directorilor de școală o perspectivă completă asupra tuturor activităților și comunicării din instituție.
Între instituțiile românești prezente pe platformă, se numără: Școala Ioanid, Școala Aletheea, Școala Gimnazială Just4Kids, Matei International School, Grădinițele Butterfly, Deutsche Schule, Școala Helikon, Saga Kid, Elf Cluj, Copiii Montessori, Acorns Nursery. Pe platformă operează de asemenea școli și grădinițe din Elveția, Iordania, Peru etc.
LivresqLivresq este o platformă online pe care editurile o pot folosi pentru a digitaliza rapid, accesibil și fără cunoștințe de programare orice manual, orice carte, orice fel de conținut.
Este o platformă și pentru profesorii care vor să le prezinte elevilor și studenților informații suplimentare într-un format interactiv, prietenos și intuitiv pentru generațiile născute cu smartphone-ul în mână.
Profesori din peste 4000 de instituții educaționale au realizat conturi în platformă și au fost publicate 1409 lecții interactive.
Despre Livresq poți descoperi detalii aici.
AdservioAdservio, una dintre cele mai mari platforme digitale pentru sistemul educațional din România, are peste 1 milion de utilizatori la nivel local și planifică extinderea în 4 țări europene începând cu 2020.
Adservio asigură acces instant la situația școlară a elevului şi generează automat statistici și rapoarte pentru fiecare tip de utilizator, precum și teste de autocunoaștere pentru orientare în carieră.
Anul trecut, prin intermediul platformei, au fost trimise peste 5 milioane de mesaje, astfel că utilizatorii Adservio - elevi, părinți și profesori - pot comunica între ei oricând și de oriunde.
Despre Adservio poți citi pe larg în acest material.
CleverEverCleverEver este o platformă care îi ajută pe copii să învețe noțiunile de la școală prin joc, încurajându-i să găsească, să experimenteze, să-și asume diferite identități, să creeze echipe și să învețe împreună.
Aplicația s-a lansat recent în varianta beta și este disponibilă pentru Android în Google Play Store.
Jocul își propune o abordare nouă prin care să învețe noțiunile din programa școlară, și le transformă în niște misiuni similare cu jocurile pe calculator.
Despre CleverEver poți afla mai multe aici.
Digital NationPandemia și starea de lockdown au dus la digitalizarea forțată a multor domenii. Educația a fost afectată în mod special, iar trecerea de la sala de clasă la ecranul laptopului a fost una bruscă. Digital Nation i-a ajutat pe profesori să se adapteze mai ușor.
Digital Nation este companie românescă cu experiență în educația digitală pentru elevi, hub de accelerare și preaccelerare pentru startupuri și un jucător în industria reconversiilor profesionale.
Digital Nation a organizat în pandemie programul „Profesor în Online”, pentru digitalizarea profesorilor.
”«Profesor în Online» este un program național de formare accelerată care are o etapă de înscrieri de 5 zile, apoi urmează o perioadă de îmbarcare în platforme și încălzire (sau orientare - onboarding, warmup and orientation). După ce toata lumea a ajuns la checkpointul final din faza de orientare, începe zona pe care noi o numim «capability development», unde se ating module precum videoconferință, funcționalitățile unei soluții de clasă virtuală, creare de teme, notare, catalog virtual și arhivă electronică.”, a spus Paul Apostol într-un interviu pentru start-up.ro.
UnivrseUnivrse e o afacere românească ce aduce realitatea virtuală mai aproape de oameni. Business-ul a pornit printr-o finanțare Start-Up Nation și are și un spațiu fizic unde cei pasionați se pot bucura de realitate virtuală, dar organizează și activități externe. Evident, acestea au fost oprite în perioada pandemiei. De data aceasta, cei de la Univrse vor să ducă realitatea virtuală în școli.
În momentul de față, Univrse are cursuri de biologie, geografie și științe care pot fi urmărite prin realitatea virtuală, cu ajutorul căștilor speciale, ori cele autonome, ori cele în care se introduc telefoanele mobile. Acestea sunt implementate în câteva școli private pentru a fi testate.
Platforma pusă la dispoziție de Univrse este gratuită pentru profesori și elevi, oferind partea de conferințe, medii 360 și quiz-uri. „Lucrăm la implementarea laboratoarelor virtuale, spațiilor de stocare pentru încărcarea temelor, programelor sau altor informații legate de clasa fiecărui elev”, spune Matei.
Despre Univrse și povestea lor poți citi în acest material de pe start-up.ro.
iziBaciziBac este un startup românesc care dezvoltă o platformă online prin care elevii pot să învețe pentru Bacalaureat prin jocuri. După ce au ajuns în acceleratorul BCR InnovX, fondatorii Raluca și Adrian Stratulat vor să dezvolte platforma în străinătate, dar și pentru educație antreprenorială. Ei au contribuit la dezvoltarea modulelor educaționale de pe site-ul Școala de Business, lansat de către BCR.
iziBac este o platformă digitală, disponibilă pe telefoanele mobile cu iOS (Apple) și Android prin care elevii pot învăța prin joacă la materiile pentru Bacalaureat.
Cu iziBac am povestit în acest material.
afostodata.netAfostodata.net este o platformă cu povești reinterpretate pentru copiii din 2018 și traduse în limbaj mimico-gestual pentru copiii cu deficiențe de auz.
Platforma afostodata.net vine în sprijinul profesorilor și elevilor în vederea formării competențelor cheie și generale, specifice disciplinei Limba și literatura română, se poate utiliza și pentru istorie și consiliere profesională, reprezintă un instrument important pentru terapia educațională complexă și integrată și răspunde nevoilor educaționale ale tuturor elevilor în vederea formării competențelor-cheie și, în special, a competențelor de lectură, respectând principiul nediscriminării.
Conținutul poate fi accesat gratuit ca stream și ca download pentru a putea fi folosit în absența conexiunii la internet pe telefon, pe tableta sau pe PC. În plus, conținutul audio este disponibil și ca Podcast în iTunes și Spotify.
În România sunt înregistrate 23.000 de persoane cu deficiență de auz și circa 9.000 de persoane cu surdocecitate, combinație deficiențe văz și auz, cu diferite grade de manifestare. Dintre aceștia mai mult de 2.000 sunt copii.
HypersayHypersay e un produs dezvoltat de românii de la Learn Forward în Marea Britanie și e un produs care permite realizarea de prezentări interactive ce pot fi folosite la evenimente, dar și educațional.
Learn Forward e o soluție creată de Cristian Dinu și Paul Balogh prin care se pot crea manuale digitale interactive. Cu adevărat. De multe ori, când ne gândim la manuale digitale ne vin în minte niște PDF-uri care sunt citite de pe un ecran digital, dar care au același nivel zero de interacțiune și control față de elev. Nimeni nu știe când elevul e atent, nimeni nu știe dacă materia e interesantă.
Momentan, compania are două produse: Learn Forward, soluția de digitalizare de manuale, iar din aceasta a rezultat Hypersay, o unealtă prin care poți pune elemente de interactivitate într-un Power Point, precum chestionare, sondaje sau poți vedea cine se uită la document în timp real.
Hypersay e o unealtă pentru profesori, pentru cei care țin prezentări cu audiențe mari, dar și pentru companiile care organizează evenimente și vor să creeze o atmosferă interactivă cu cei din public.
MondlyMondly este o aplicație foarte populară la nivel mondial, concurent pentru Duolingo, care ajută copiii și adulții să învețe limbi străine.
Este un startup din Brașov care învață oamenii limbi străine cu ajutorul softurilor. A fost lansat în 2013, de către doi frați, Alexandru și Tudor Iliescu. Au avut un parcurs discret, dar numai în presa românească, pentru că în afară s-au bucurat de un număr mare de utilizatori la nivel global, vizibilitate în presa, dar și diverse premii din partea unor giganți din industria tehnologică. Au început cu o investiție de 1.000 de euro într-un laptop, bani primiți de la părinți, și au evoluat într-o afacere premiată de Facebook și Google.
Începând cu 2016, au tot înregistrat premiere mondiale, una după alta. Mai întâi, Mondly lansează chatbot-ul cu recunoaștere vocală - primul de acest fel în lume - unde pot fi învățate 33 de limbi străine. Pe atunci, era deja descărcat de 15 milioane de ori pe iPhone, iPad, dispozitive cu Android sau pe PC. Un an mai târziu, startup-ul brașovean lansează prima aplicație din pentru limbi străine în realitate virtuală. Atunci au stabilit o colaborare cu Google, iar aplicația era disponibilă și pentru dispozitivele Samsung Gear VR și Oculus.
În scurt timp s-au orientat către un alt segment de public și au lansat aplicația pentru copii Mondly Kids, care a fost selectată de către Google Play drept ”Best of 2017” și Editor’s Choice. Tot în 2017, Facebook a desemnat-o cea mai bună aplicație regională. De la începutul acestui an, utilizatorii pot învăța limbi străine și printr-o aplicație cu recunoaștere vocală în realitatea augmentată.
Despre Mondly poți citi cu larg în acest material de pe start-up.ro.
Tactile ImagesÎn urmă cu doi ani, echipa Tactile Images se număra printre cele 12 care intraseră în finala competiției Changeneers. Își propuseseră să le ușureze viața persoanelor cu deficiențe de vedere și aveau dezvoltat prototipul aplicației mobile: o planșă tactilă pe care un nevăzător poate să o simtă și să înțeleagă spațialitatea ei. Fast-forward 2 ani, Tactile Images este o platformă completă de învățare.
Dacă în 2018 vorbeam de o bibliotecă de imagini, în 2020 putem vorbi de Tactile Images, o platformă gratuită de e-learning, o soluție educațională completă, bazată pe realitate augmentată interactivă. Profesorii și părinții o pot accesa pentru a descărca planșe, adapta planșele pe care le au deja sau crea unele noi. Tot de acolo, dar și din App Store, se poate descărca aplicația asistent, care identifică poziția degetului pe desen și vorbește cu nevăzătorul asemenea unui specialist”, ne povestește Dan Patzelt, cofondatorul Tactile Images, într-un interviu pentru start-up.ro.
Bazată pe realitate augmentată interactivă, Tactile Images este prima platformă de e-learning pentru nevăzători de acest fel din lume. Pe lângă bibliotecă și aplicația asistent, ea oferă profesorilor și aparținătorilor acces la module de creare a materialelor personalizate atât de necesare, mai ales în contextul actual al izolării elevului de profesor.
Citește despre Tactile Images în acest material de pe start-up.ro.
NaradaNarada este o comunitate formată din antreprenori, manageri, oameni de acțiune al cărei scop este acela de a oferi soluții eficiente și rapide de modernizare a educației. Narada conectează proiectele profesorilor din sistemul public cu mediul de business și viceversa.
În contextul amânării deschiderii școlilor până în toamnă și a digitalizării învățământului, Narada și-a propus să intensifice în această perioadă campania „Reacție pentru educație” astfel încât fiecare copil care merge la școală să aibă acces online la lecții, iar profesorii să fie pregătiți să se adapteze eficient acestui tranzit.
Narada pune deja la dispoziție o platformă de crowdfunding pentru profesori, în care pot dona persoanele fizice și juridice care vor să contribuie la acoperirea necesităților profesorilor și elevilor de a se conecta la educația digitală.
Narada estimează aproximativ 300.000 de copii deconectați de la educație în acest moment, fie din cauza lipsei de acces la internet, fie pentru că nu au minimum un device prin care să se conecteze.
Despre campania de crowdfunding inițiată de Narada poți citi aici.