- 31 August 2015
Adevărata poveste a succesului Fyuse: investiții de 16 milioane de dolari într-un singur an
La începutul lunii ianuarie, aplicația Fyuse a intrat în topul rețelelor sociale pe dispozitivele Apple în Japonia, Statele Unite și România, Fondată de cercetătorul Radu Rusu, Fyuse propune o nouă dimensiune a fotografiei, cea spațială. Supranumit de presă „Steve Jobs de România“, Radu Rusu rămâne cu picioarele pe pământ. Aceasta este povestea reală a primelor luni ale Fyusion, startup ce a primit o investiție Series B de 13 milioane de dolari.
Fyuse (iOS. , Android), a ajuns în centrul atenției presei românești în ianuarie, după ce a primit o investiție Series A de 3 milioane de dolari. A urmat, la scurt timp, o rundă de 13 milioane de dolari, iar astăzi, după cum spune chiar Radu Rusu, au oferte de investiție pentru sume de zeci de milioane de dolari. Deși Fyuse a fost comparat cu Instagram, în spatele unei aparente rețele sociale se află, de fapt, o testare a pieței pentru o tehnologie în totalitate nouă - cea a fotografiei tridimensionale computaționale, care să aducă o nouă dimensiune internetului.
„Scopul nostru este să facem din Fyuse o platformă, un strat nou care să îmbunătățească internetul actual. În acest moment, internetul este creat din reprezentări bidimensionale - fotografii și videoclipuri. E stupid, pentru că ele sunt mai vechi decât internetul și calculatoarele“, explică Radu Rusu.
Prima variantă a aplicației arată ca un fel de Instagram, doar că imaginile pot fi mișcate. Practic, cu ajutorul senzorului giroscopic al telefonului, ne mișcăm în jurul unui obiect din fotografie. Pe lângă elementul vizual, fotografia are o serie de proprietăți care pot fi analizate de cei de la Fyuse, nu este doar o imagine statică, ce nu poate fi studiată cu adevărat de inteligențele artificiale. „Datele în format spațial se pot indexa mai ușor. Va fi important pentru noi să putem explora imaginile“, explică Radu Rusu.
Traseul Fyuse de la tehnologie la platformăScopul nostru este să facem din Fyuse o platformă, un strat nou care să îmbunătățească internetul actual. În acest moment, internetul este creat din reprezentări bidimensionale
Radu Rusu explică faptul că în ianuarie, atunci când au devenit cunoscuți cu rețeaua socială, intenția lor era să testeze piața. Nu au găsit o metodă mai bună pentru a face acest lucru decât cu ajutorul unui asemenea network. „Noi am creat, practic, un Google+ înainte de Google“, spune Radu. Erau patru absolvenți de PhD în robotică și nu aveau habar de rețele sociale. De altfel, contul lui Radu Rusu de pe Facebook e sărac în conținut și românul nu interacționează foarte mult acolo. E un începător într-ale rețelelor sociale, dar și-a dat seama de oportunitatea de a putea testa o tehnologie cu o audiență masivă.
„Ne-a fost greu să ne dăm seama dacă e loc de un alt format vizual. Mulți au mai încercat fotografia computațională. Era un risc foarte mare, iar dacă lansam o platformă tehnică uriașă și nimeni nu o folosea, era un dezastru“, a spus Radu Rusu.
A realizat că trebuie să vândă tehnologia într-un ambalaj plăcut, așa că a creat aplicația Fyuse, unde poți încărca astfel de poze și le poți vizualiza ca pe Instagram. Înainte de acest moment, aveau tehnologia și au abordat companii mari din domeniul rețelelor sociale, iar unii au vrut să-i cumpere pe cei patru fondatori încă înainte de a lansa produsul, doar pentru a avea tehnologia. „Nici nu începusem și eram la un pas de a vinde. Erau atât de multe lucruri pe care le puteam face, iar aplicația socială a fost singura metodă prin care puteam să primim feedback în timp real“, explică Radu Rusu adevărata poveste a lansării Fyuse. Radu se lasă un pic pe spate, pe scaunul casei sale din San Francisco și râde. „În 2015, Silicon Valley e ca Roma Antică. Utilizatorii îți indică din primul moment dacă trăiești sau mori“.
Începuturile și confirmareaDeși sunt încă în primul an de funcționare, Fyuse este un succes ca rețea socială, dar Radu Rusu așteaptă cu nerăbdare ca firma sa să lanseze a treia variantă a aplicației, atât pe iOS, cât și pe Android. O pregătește pentru finalul lui septembrie și spune că atunci comparația cu Instagram va dispărea.
Primul succes Fyuse a fost în Japonia, de unde au și investitori. Acolo au fost features în App Store de către Apple, dar adevăratul succes a venit când lumea a descoperit aplicația în Statele Unite. „Eram la nunta unuia dintre fondatori, într-o duminică. Având alerte pe SMS de la Amazon Cloud Services, toți de la masă am primit mesaje după mesaje de la servere. A trebuie să ne ridicăm și să plecăm, pentru că aplicația avea foarte mulți utilizatori deodată“, își amintește Radu Rusu.
În luna martie, când Fyuse avea încă șapte angajați (astăzi a ajuns la 25 de angajați, cu tot cu contractori), compania primise deja evaluări de peste 100 de milioane de dolari, iar în aprilie a urmat runda de investiții de 13 milioane de dolari, folosită pentru scalarea tehnică a produsului și pentru mărirea echipei: „Am avut nevoie de mai mulți oameni pe Android, pentru că nu știam cum e ecosistemul ăsta. Pe iOS lucrurile mergeau perfect, dar pe Android aplicația noastră nu funcționează sau nici măcar nu e văzută de foarte multe telefoane. 70% din terminalele cu Android pe care le-am testat nu aveau senzor giroscopic. Lucrurile vor fi rezolvate la versiunea a treia“, explică Radu. Cu cei 16 milioane de dolari, Fyuse dorește să crească treptat, mai ales pe piața asiatică. Radu spune că i-ar fi ajuns 3 milioane de dolari pentru trei ani, dar nu a vrut să piardă posibilitatea de a crește echipa și backend-ul. În schimb, în față sunt investitorii cu zeci de milioane de dolari pregătiți, lucru ce complică situația pentru Fyuse.
Atacul pe piața asiaticăFyuse e ofertată deja de fonduri de investiții mari, cum ar fi Goldman Sachs, care vor să ofere zeci de milioane de dolari. Problema este că banii ar duce evaluarea financiară a companiei la o cotă și mai mare, ceea ce poate crea probleme pentru o viitoare investiție sau exit.
„E o abundență de capital. Au fost multe IPO-uri în anii trecuți, iar acum lumea a făcut bani și vrea să investească. Nu cred că suntem într-un bubble, toate companiile sunt evaluate corect“, spune Radu Rusu, fondatorul Fyuse. Potrivit acestuia, după lansarea Fyuse 3.0 la finalul lui septembrie, echipa va analiza oportunitatea de a primi o nouă rundă de investiție. Dacă vor accepta, spune Rusu, argumentul va fi unul defensiv: „Dacă vom avea competiție din partea altei firme, trebuie să putem accelera mai rapid decât ei“.
În plus, piața din Asia este una pe care o țintește Fyuse, dar și extinderea cu birouri în Europa. „Ne pregătim de o lansare în China, pe o piață foarte greu de penetrat. Vom face asta cu un partener care va avea aplicația noastră preloaded pe telefon. Practic, va apărea un telefon nou care va avea Fyuse embedded în aplicația de cameră. Utilizatorii vor putea crea content rapid și îl vor putea salva în galeriile proprii“ , explică Radu Rusu, în premieră pentru start-up.ro. Pe lângă această lansare, Radu vrea ca Fyuse să aibă birou în China, pentru o colaborare mai bună cu piața de acolo, dar și în Europa.
Oricum, în acest moment, aplicația funcționează bine și are metrici de succes, în timp ce platforma din spate a început să fie folosită de branduri, ceea ce-și dorea Radu Rusu. „Vrem să fim un layer, nu doar o rețea socială“. Astfel, printre colaborările Fyuse se numără una cu Zappos, care realizează fotografii spațiale cu produsele vândute și le integrează în site-ul propriu, dar și cu cele mai mari firme care vând mașini second-hand în Japonia și China. „Lucrăm, de asemenea, cu parteneri din VR, pentru că VR-ul va deveni mare în câțiva ani și va avea nevoie de un format potrivit“, spune Rusu.
Oportunitate pentru advertising - date măsurate perfectFyuse are un avantaj pe care alte rețele sociale, după cum spune Radu Rusu - poate să măsoare interacțiunea efectivă a utilizatorilor cu o anumită postare. De exemplu, pe Vine, interacțiunile se măsoară în loops, adică de câte ori a fost văzut un videoclip în serie. Dar pe Vine lucrul acesta poate fi făcut dacă lași un telefon pe masă ca să meargă încontinuu. De asemenea, pe Facebook videoclipurile pornesc automat, iar Like-ul și Share-ul sunt indicatori imperfecți.
„Noi am găsit un KPI specific Fyuse - tilts. Adică de câte ori cineva a înclinat telefonul ca să studieze o fotografie. Lumea se uită la ele încontinuu. Fyuse-uri cu zecii de mii de like-uri au milioane de tilts. Asta poate să facă diferența pentru a măsura eficiența și conversiile“, explică Rusu.
Un alt indicator interesant, dar inerent, dat fiind că tehnologia este nouă e timpul pe care oamenii îl petrec în aplicație. Din momentul deschiderii, utilizatorii Fyuse (numărul lor rămâne necunoscut momentan publicului larg) petrec „câteva zeci de minute“.