Afacerea de viitor construită din rumeguș, paie și ciuperci

Gabriel Barta e un cercetător care a descoperit că rețeaua de fibre a ciupercilor, miceliul, ar putea fi un material sustenabil de viitor pentru construcții și amenajări. Afacerea Rongo Design, pornită ca o cercetare teoretică, a ajuns la finalul lui 2024 să producă și primul său panou acustic. În 2025 business-ul se consolidează, iar în luna mai a câștigat competiția Românii sunt Antreprenori.

Pluxee a susținut pentru al doilea an consecutiv competiția Românii sunt Antreprenori. Pentru Pluxee, această competiție este o oportunitate prin care reușește să sprijine antreprenoriatul românesc cu finanțare și know-how, impactând astfel viitorul economiei locale. Pluxee activează în industria beneficiilor extra salariale si interacționează zi de zi cu angajatorii români din sectorul IMM-urilor, care reprezintă peste 70% din portofoliul lor de clienți.


Mai țineți minte povestea celor trei purceluși? Acolo unul dintre ei și-a construit casă de paie. Și nu mică i-a fost mirarea când aceasta i-a fost distrusă cu ușurință. Dar au trecut anii și peste purceluși, iar astăzi constructorul de paie de atunci ar putea fi un inovator al materialelor sustenabile. Pentru că RongoDesign construiește materiale ce pot înlocui polistirenul în construcții bazându-se pe ceea ce oamenii au ironizat în cazul micului purceluș.

Dacă ar fi să descriem simplu conceptul din spatele RongoDesign, am putea spune că folosește materiale care se construiesc singure. Dar am banaliza o tehnologie bazată pe ceea ce oferă natura.

RongoDesign este răspunsul antreprenorului și cercetătorului Gabriel Barta pentru risipă: un material complex și versatil ce se bazează pe aparatul vegetativ al ciupercilor (n.r. - miceliu) pe care se cultivă substraturi organice și sintetice din deșeuri ale altor industrii.

O afacere care înlocuiește plasticul și polistirenul

Afacerea cercetătorului din Cluj-Napoca a început ca un proiect de cercetare între 2020 și 2023, iar odată găsită formula corectă de fabricație a început producția experimentală. Scopul RongoDesign e să creeze materiale destinate izolațiilor, designului interior și ambalajelor.

"În loc să folosim materiale sintetice precum polistirenul, RongoDesign transformă deșeurile agricole, cum ar fi paiele de grâu sau tulpinile de porumb, în panouri izolatoare performante, care oferă o izolație termică și fonică superioară, sunt rezistente la foc și impermeabile, dar în același timp se descompun natural, fără să polueze”, explică Gabriel Barta, antreprenorul care a fondat RongoDesign.

Dincolo de materialele de construcții, RongoDesign e un business care vrea să creeze obiecte de design interior, precum lămpi și decorațiuni, dar și ambalaje ecologice care să înlocuiască plasticul.

"Unul dintre cele mai importante aspecte este că toate aceste produse sunt realizate din resurse locale, regenerabile, care altfel ar fi fost aruncate sau ar fi generat poluare. În plus, procesul de producție consumă mult mai puțină energie și emite mult mai puțin CO2 decât metodele tradiționale", spune Barta.

Primul produs comercial al business-ului

Dacă la început a fost cercetarea miceliului în combinație cu resursele naturii, Gabriel și-a mutat atenția ulterior în evoluția afacerii pe obiectele pe care le poate crea. La finalul anului trecut, RongoDesign a realizat primul lor panou acustic din miceliu, RongoFoam, realizat prin tehnologia deja patentată de companie. E primul produs care deschide drumul spre producția de masă, proces în care se află astăzi firma care dorește să devină un jucător important în domeniul materialelor sustenabile.

„Produsele dezvoltate de RongoDesign, precum panourile izolatoare, pot fi folosite atât ca soluții decorative, montate peste perete, cât și ca înlocuitor direct pentru materialele clasice de termoizolare, precum polistirenul sau vata minerală. Acest lucru a fost deja testat în proiecte reale, iar interesul din partea dezvoltatorilor imobiliari și a arhitecților este în creștere, inclusiv pentru implementarea acestor soluții în complexe rezidențiale și case pasive”, explică cercetătorul.

Din testele realizate cu panourile RongoFoam, acestea pot fi folosite în construcții ca o alternativă la polistiren, prin izolare termică și fonică, dar și prin rezistență la foc, impermeabilitate și biodegradabilitate.

"Pe viitor, ne propunem să extindem zona de producție către dezvoltarea unor panouri de bază pentru izolare termică exterioară, menite să înlocuiască polistirenul și alte materiale sintetice folosite în mod curent", spune antreprenorul.

Ciupercile au adus primele venituri

În decembrie 2024 RongoDesign, proiect despre care am mai scris anterior pe Green Start-Up aici, a produs și primele venituri, cu clienți care au generat 15.000 de lei. Nu e o sumă mare, dar e prima realizare comercială și care deschide drumul spre dezvoltare accelerată.

În momentul de față, RongoDesign a reușit să crească capacitatea de producție pentru panourile din miceliu de la 200 de metri pătrați lunar la 600 de metri pătrați lunar, ceea ce duce la eficiență operațională și ecologică. În traducere liberă - 2.400 de panouri pot fi produse pe lună, iar ele sunt realizate din rumeguș, tulpini, paie și miceliu, ingredientul principal care le oferă capacitatea de a crește.

Ca să faci un asemenea panou ai nevoie de 2 kilograme de substrat umed de rumeguș, tulpini și paie, adică 3,5 tone pe lună, dar cifrele acestea duc la de 10 ori mai puțin CO2 consumat comparativ cu un panou de polistiren. Dacă un panou de polistiren aduce emisii de 5 kilograme de CO2 echivalent pe metrul pătrat de produs, RongoDesign ajunge la 0,5 kilograme de CO2 echivalent pe metrul pătrat.

"În plus, materialele din miceliu sunt biodegradabile și contribuie la reducerea deșeurilor și poluării, spre deosebire de polistiren, care are un impact major asupra mediului", adaugă Gabriel Barta în discuția cu start-up.ro.

Pe lângă venituri, dar și începerea producției, RongoDesign a reușit să obțină finanțări de 50.000 de euro prin programul Better Factory, dar și un credit de 35.000 de euro, fără să fie nevoiți să atragă investiție externă.

"Deși suntem încă limitați de resursele financiare pentru a construi o fabrică de mari dimensiuni, avem deja un plan de extindere și căutăm în continuare parteneri strategici pentru a putea scala producția pe măsura cererii tot mai mari, atât din România, cât și de pe piețele externe", spune Gabriel.

Următorul pas natural pentru RongoDesign este găsirea unui partener industrial care să le permită scalarea producției, dar și construirea unei fabrici dedicate. De asemenea, RongoDesign trebuie să obțină și certificările necesare pentru conformitate tehnică și de mediu, iar ulterior acestui lucru urmează atragerea marilor companii de construcții și de distribuție. Și deși e provocator, mai ales din punct de vedere al finanțării și veniturilor, Gabriel dorește să facă pașii aceștia treptat, până la o producție mai amplă.

RongoDesign după Românii sunt Antreprenori

RongoDesign au fost marii câștigători ai ediției 2025 din competiția Românii sunt Antreprenori, organizată de Startarium, Impact Hub Bucharest și susținută de Pluxee.

Pentru echipa RongoDesign, competiția de anul acesta a fost una pe care au văzut-o ca pe o oportunitate de a-și valida ideea, după ce au trecut prin fazele de cercetare și creștere.

"Pentru noi era esențial să demonstrăm că tehnologia noastră bazată pe miceliu, poate avea un impact real în industrie și pe piață, iar competiția ne-a oferit cadrul perfect pentru a face acest lucru", spune Gabriel Barta.

După ce au câștigat premiul de 26.000 de euro în cadrul competiției, RongoDesign are câteva obiective clare, cum ar fi mărirea capacității de producție, dar și lansarea de noi produse sub acest brand. Acestea vor folosi miceliul ca materie primă pentru izolații termice, dar și design interior și ambalaje sustenabile.

Provocarea rămâne accesul la capital suficient pentru susținerea dezvoltării pe termen lung, dar și educarea publicului.

"Deoarece materialele noastre sunt complet noi pe piața locală și provin dintr-un proces natural, mulți potențiali clienți și parteneri au fost inițial sceptici sau nu au înțeles cum aceste produse pot înlocui eficient materialele convenționale din plastic sau polistiren", spune Barta.

Cu toate acestea, Gabriel Barta și-a făcut o misiune din educarea publicului, din explicarea faptului că sustenabil nu înseamnă mai scump, iar o piață educată poate fi baza pentru o creștere sustenabilă pe termen lung pentru RongoDesign.

România are 860.000 de întreprinderi mici și mijlocii care reprezintă motorul economiei locale, iar 2 din 3 angajați din sectorul privat din România lucrează pentru IMM-uri și aproximativ 60% din profitul net realizat în economie este asigurat de acest sector. Cu ajutorul unui ecosistem de soluții digitale și inovatoare, Pluxee sprijină sectorul IMM din România, oferindu-le antreprenorilor mai mult din ceea ce le dă curaj – încredere, resurse și instrumente eficiente pentru dezvoltarea business-ului.



Citeste si