- 28 Septembrie 2015
Afaceri în lumea arabă: Rewardial, startup-ul din România acceptat la un accelerator în Dubai
Startup-ul românesc Rewardial a fost acceptat la acceleratorul Turn8 din Emiratele Arabe Unite, fiind a doua companie românească ce alege drumul acesta. Rewardial pregătește o platformă care să conecteze advertiserii cu bloggerii pentru campanii mai eficiente.
Rewardial a fost fondat de Claudiu Gedö, Evantia Dîrnă și de Sorin Stancu în februarie 2014. E o platformă construită de la zero care vrea să conecteze bloggerii cu advertiserii, pentru niște campanii mai eficiente și mai bine structurate. Acest lucru se realizează și prin gamificare, dar și printr-o componentă de matching între profilele potrivite.
Proiectul a pornit de la o nevoie personală a lui Claudiu Gedö. El are un blog personal, dar este și publisherul site-ului games-arena.ro, unul dintre cele mai vechi portale de jocuri din România. „Cu blogul meu m-am confruntat cu aceleași probleme - e foarte dificil să monetizezi și e greu să ajungi la factorii de decizie dintr-un brand pentru a le arăta că ai un blog potrivit pentru serviciile lor“, explică Claudiu.
„Mi-am dat seama că dacă fac o platformă bună va putea fi folosită de toată lumea. Încet, încet s-a dezvoltat acest marketplace pentru bloggeri“, spune Claudiu.
Sunt destule oportunități aici, mai ales pe segmentul de mobile applications. Sunt zone deja dezvoltate în Europa de Vest sau în România care în Dubai nu există și poți să profiți de piață
„Construim o platformă prin intermediul căreia bloggerii se pot înregistra și unde pot descoperi campanii lansate de diverse branduri care sunt clienții platformei. Brandurile pot veni să descopere bloggeri relevanți pentru campanie, cu ajutorul filtrelor de pe site“, a explicat creatorul produsului.
Practic, până acum brandurile apelau la agenții dedicate pentru a se conecta cu bloggerii, dar cu ajutorul Rewardial ar putea să-i contacteze direct și să aibă niște cifre exacte asupra succesului unei campanii.
„E un proiect cu potențial foarte mare pe o piață unde nu sunt foarte mulți jucători consacrați care să domine. Încercăm să rezolvăm problema blogurilor medii - monetizarea. Bloggerii mari se descurcă și obțin venituri, dar cei care scriu din pasiune și vor să-și exprima pasiunea sunt cei care suferă din punctul acesta de vedere. Au acces greu și sunt descoperiți dificil“, explică Gedö.
Ca model de business, soluția avantajează bloggerii. Brandurile plătesc, Rewardial reține un comision, iar restul se duce la blogger, care are accesul gratuit la platformă.
Cum a ajuns Rewardial la Turn8?Ca să ajungi la Turn8 poți să fii invitat chiar direct, dacă cei din Dubai sunt interesați de prezența unui startup în program. Cei de la Turn8 au organizat un eveniment în România împreună cu cei de la Connect Hub unde au participat mai multe companii din România.
„Am fost invitați la o sesiune de pitching în România. Eram 12 echipe participante și am fost singurii selectați. Am analizat oferta lor și condițiile și am descoperit că ne pot oferi lucruri mai bune chiar și decât acceleratoarele din Vest. Ne-a plăcut și ideea de a merge într-o lume total diferită de a noastră, într-o altă cultură, cu o altă dinamică economică. Vezi lumea dintr-un alt unghi și e bine pentru business“, a explicat Claudiu Gedö pentru start-up.ro.
E un proiect care are nevoie de o investiție. Conform planului ar trebui să fie undeva în jur de 200.000 de dolari pe care-i vom investi cu precădere în dezvoltare și suport, dar și în marketing
Turn8 oferă mentorat, training, networking și o finanțare inițială de 30.000 de dolari pentru orice startup acceptat în program. „Avem un mentor în persoana lui Tarik Qahawish care se implică și ne ajută constant. L-am ales noi pentru că ne completează foarte bine, având experiența care nouă ne lipsea în zona de marketing. Dubai e un fel de Monte Carlo pentru Asia - e foarte multă lume cu bani și, în principiu, lucrul ăsta e bine pentru orice tip de afacere“, a spus Claudiu Gedö, CEO Rewardial.
Planurile RewardialÎn momentul când au ajuns în accelerator, cei de la Rewardial aveau finalizat 65% din platformă și urmează să implementeze modulul de advertising, dedicat brandurilor.
„Partea dedicată bloggerilor e cea mai avansată din punctul de vedere al producției. Avem și un plugin disponibil pe Wordpress.org prin care bloggerii pot să premieze cititorii pentru interacțiunea lor“, explică fondatorul Rewardial.
Până acum Claudiu, Evantia și Sorin au făcut o investiție de aproximativ 50.000 de euro în proiectul lor. Programul Turn8 durează patru luni, iar Demo Day, ziua finală, va avea loc la mijlocul lui ianuarie. „E un proiect care are nevoie de o investiție. Conform planului ar trebui să fie undeva în jur de 200.000 de dolari pe care-i vom investi cu precădere în dezvoltare și suport, dar și în marketing“, a explicat CEO-ul Rewardial.
În momentul de față, Claudiu Gedö invită toți bloggerii să instaleze plugin-ul Rewardial. Cititorii pot fi premiați pentru faptul că citesc un blog dintr-un marketplace dedicat fiecărui site, unde bloggerul poate să pună premii după dorința lui, poate chiar din lucrurile pe care le primește de la branduri.
Cum faci business în DubaiGedo mi-a explicat că Dubai-ul are și avantaje, dar și anumite lucruri care țin de specificul zonei care pot fi complicate pentru anumiți fondatori.
„Sunt destule oportunități aici, mai ales pe segmentul de mobile applications. Sunt zone deja dezvoltate în Europa de Vest sau în România care în Dubai nu există și poți să profiți de piață. Ei stau foarte bine în zona de software industrial, dar la nivel de consumator poți să-ți faci loc“, spune Claudiu.
În schimb, menționează fondatorul Rewardial, e o piață mai restrictivă și unde e mai dificil să-ți deschizi o companie. „Sunt destul de multe verificări și există doar anumite zone din Dubai unde poți să-ți deschizi o afacere, așa-numitele free zones“, explică Gedö.
Contrar imaginii privind lumea arabă, Dubaiul este o zonă mai open-minded. „Există totuși anumite aspecte ale internetului pe care nu le poți accesa. În plus, nu poți să faci cold calls (n.r. - să telefonezi către persoane de afaceri pe care nu le cunoști personal) decât către companii, nu către investitori individuali“, spune Claudiu.