- 3 Octombrie 2025
„Am dus aplicația de la nivelul de câștigător de hackathon la nivelul gata pentru producție” | Drumul dvloper.io după NASA Space Apps
Au aflat despre NASA Space Apps de la o colegă și, pentru că aveau experiență în interpretarea datelor satelitare dintr-un proiect anterior, și-au zis că pot aduce o contribuție valoroasă hackathonului.
În timpul hackathonului NASA, echipe din aproape 500 de orașe din întreaga, lucrează timp de 48 de ore, cu datele publice ale NASA pentru a rezolva probleme reale de pe Pământ și din spațiu. De la lansare, în anul 2012, NASA Space Apps Challenge a cooptat peste 373.000 de oameni din peste 185 de țări și teritorii.
NASA Space Apps: competiția unde spiritul de echipă bate rivalitateaNu se aflau la prima experiență de acest gen, iar printre competițiile la care au ajuns se numără și un hackathon din Paris. „Deseori, multe din echipe la hackatoane sunt închise și nu intră în schimb de idei cu celelalte”, povestește Răzvan Georgescu, 28 de ani, inginer automatist la dvloper.io. La NASA Space Apps Challenge, atmosfera a fost diferită. „Ceilalți participanți erau prietenoși și deschiși. Am putut schimba idei și concepte și a fost un sentiment general de încurajare a cunoașterii, mai degrabă decât de competiție între echipe”, spune el.
Un alt aspect diferit de alte hackathoane a fost implicarea mentorilor pe tot parcursul competiției. El și cei doi colegi ai săi au dezvoltat Demeter, o aplicație geo-agricolă care se adaptează la particularitățile fiecărei parcele. Prin intermediul acestei soluții, fermierii pot lua decizii mai bine fundamentate și pot realiza prognoze mai precise. Aplicația analizează performanța recoltelor anterioare, oferă date utile pentru planificarea viitoare (de exemplu, recomandă tipurile de cereale cele mai potrivite pentru cultivare) și contribuie la reducerea consumului de apă.
Un mentor, o experiență similară și o echipă care duce ideea mai departeO serie de mentori i-au sprijinit pe Răzvan și colegii lui în dezvoltarea proiectului în cele două de zile de competiție, însă cel care i-a ajutat cel mai mult a fost inginerul Octavian Thor Pleter, profesor asociat la Universitatea Politehnică, Facultatea de Inginerie Aerospațială. Aceasta i-a ajutat să înțeleagă care dintre funcționalitățile propuse pot fi aplicate în practică și cum pot sprijini concret un fermier.
Pleter le-a povestit că a demarat și el un proiect similar în domeniul agriculturii, la începutul anilor 2000, însă tehnologia și timpul limitat de atunci l-au împiedicat să îl ducă mai departe. Dacă și-ar fi putut da seama ce tip de semințe să pună pe o parcelă, fără să analizeze toate foile cu istoricul parcelei din ultimii zece ani, poate că l-ar fi putut continua, își amintește Răzvan că le-a povestit profesorul. Aplicația Demeter putea face acest lucru, pentru că era capabilă să vadă la nivel satelitar istoricul parcelei și să facă această sugestie în mod automat.
Ce s-a întâmplat după câștigarea etapei locale a NASA Space Apps?După ce a fost desemnată câștigătoarea etapei din București, echipa dvloper.io a dezvoltat mai departe proiectul Demeter.
„Am dus aplicația de la nivelul de câștigător de hackaton NASA la nivelul gata pentru producție”, explică Răzvan. Au achiziționat infrastructura de care aveau nevoie și au făcut interviuri cu fermieri din România, care le-au transmis opiniile lor. Majoritatea le-au spus că au acces la instrumente asemănătoare prin intermediul furnizorilor de semințe sau utilaje, însă nu le folosesc aproape niciodată, pentru că „au 10 mii de butoane, pe unde nu știu să navigheze”. Fermierii le-au spus concret că i-ar ajuta ca aplicația să fie cât mai simplă și directă.
Momentan, Demeter este disponibilă fermierilor doar pe bază de invitație, însă inițiatorii își doresc să valideze toate funcționalitățile și să lanseze și o versiune publică.
Dincolo de creșterea de la idee la produs a aplicației, participarea la NASA Space Apps a însemnat pentru Răzvan și colegii lui prietenii de durată și sprijin profesional pe termen lung. „Cu siguranță ne-a ajutat în deschiderea orizonturilor. Faptul că l-am întâlnit pe domnul Bill Nelson, fost administrator NASA, a fost o întâmplare memorabilă. Pe plan personal ne-a dat încredere și ne-a făcut să înțelegem de ce suntem capabili, reușind alte performanțe frumoase în hackathoane asemănătoare. Am rămas în contact cu mentorii și întotdeauna este un sentiment plăcut să știi că ai o persoană cu aptitudini excepționale gata să-ți ofere un sfat la un mesaj distanță”, subliniază Răzvan impactul competiției.
În 2023, NASA Space Apps Challenge s-a desfășurat în 5 orașe din România: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Oradea. Echipa câștigătoare din Cluj-Napoca, R.A.G.E, a creat un sistem de alertă pentru zonele cu risc de incendiu, care poate trimite informații de urgență către și din comunități îndepărtate, care nu au acces la infrastructura GSM sau la internet. Echipa câștigătoare din Timișoara, Open 360, a creat o platformă prin care voluntarii pot urmări proiectele lor preferate NASA Open Science, primind un e-mail în fiecare săptămână cu progresul proiectului. Echipa câștigătoare din Iași, Kilonova, a dezvoltat Selenotone, un site web care le permite utilizatorilor să încarce videoclipuri din spațiu. Videoclipul este apoi procesat de un program creat de Kilonova, care adaugă sunete care se potrivesc cu imaginile. Câștigătorii din Oradea, Soft Hoarders, au dezvoltat o aplicație menită să crească nivelul de conștientizare privind consumul de apă.
NASA Space Apps Challenge - trecut și prezentLa prima ediție a NASA Space Apps Challenge din 2012 au participat aproximativ 2.000 de persoane la cele 25 de evenimente organizate în 17 țări. De atunci, programul a crescut rapid, ajungând în 2024 la peste 93.500 de participanți din 163 de țări și teritorii.
În România, hackathonul este organizat de DiFine PR, ROTSA (Romanian Tech Startups Association) și ClujHub. Anul acesta, în weekendul 4-5 octombrie, are loc a opta ediție, care se desfășoară în două orașe: București și Cuj- Napoca.
Jurații vor alege patru proiecte - două din București și două din Cluj-Napoca - pe care le vor trimite mai departe către etapa globală, unde specialiștii NASA vor alege câștigătorii din mii de proiecte. În etapa globală se oferă 10 premii pentru: cea mai bună utilizare a științei, cea mai bună utilizare a datelor, cea mai bună utilizare a tehnologiei, impact galactic, cel mai bun concept de misiune, cel mai inspirator proiect, cea mai bună poveste, conexiune globală, artă și tehnologie, impact local. Câștigătorii globali vor avea șansa de a vizita un centru NASA, unde vor fi premiați și unde vor afla despre cele mai recente realizări științifice direct de la liderii NASA.
„Promitem experiențe memorabile pentru participanții, mentorii și jurații, care ni se vor alătura anul acesta în București și Cluj. Unele dintre cele mai inovatoare minți din România vor colabora pe parcursul weekendului și vor veni cu idei care, cu siguranță, vor pune România în centrul unor conversații relevante pe plan internațional. La fiecare ediție a hackathonului NASA Space Apps Challenge se nasc prietenii, se creează conexiuni profesionale și chiar povești de dragoste”, afirmă Diana Iosu, fondatoare DiFine PR și co-organizator NASA Space Apps Challenge 2025.