- 7 Iulie 2025
Am vizitat centrul unde se testează cele mai vândute mașini din Europa
Obiectivul CTT este de a garanta performanțele, fiabilitatea și durabilitatea vehiculelor în cele mai diverse condiții rutiere și climatice.
Condiții de testare dintre cele mai dureȘi când spun cele mai diverse, nu este o exagerare. Pe circuitele de testare din exterior, care însumează 32 de kilometri, mașinile sunt testate în condiții de orașe (da, orașe, pentru că se iau în calcul tot felul de particularități, cum ar fi borduri sau guri de canal), dar și condiții extra-urbane.
De exemplu, pe traseele de oraș există borduri specifice orașelor europene (cum ar fi Madrid), dar și guri de canal mai înalte (precum cele din Londra) sau mai joase. De asemenea, se iau în calcul și condițiile de drum mai nefavorabile, cum ar fi gropile, zonele decopertate sau piatra cubică, acolo unde mașinile merg și cu viteze de 50-70 km/h, pentru a garanta că șasiul și structura mașinii rezistă.
Ce este foarte interesant este că circuitele urbane sunt dotate cu semafoare, treceri de pietoni și chiar indicatoare de drum cu prioritate, respectiv de cedare a trecerii, pe care cei ce efectuează testele trebuie să le respecte cu rigurozitate, chiar dacă poate pe traseu sunt doar 2-3 vehicule. Cei de la Dacia-Renault au trasat și parcări laterale pe circuit și au lăsat mașini „abandonate” de-a lungul traseului.
Sursă foto: Dacia
Scopul? Testarea în condiții cât mai aproape de cele reale și cu foarte multe variații, pentru a optimiza comportamentul vehiculului în așa fel încât sistemele ADAS (sisteme avansate de asistență pentru șofer) să intervină corespunzător. De fapt, tocmai optimizarea acestor sisteme necesită o testare de durată, pentru că inginerii trebuie să se asigure că ele se încadrează în reglementările europene. Printre sistemele ADAS se numără alerta la părăsirea benzii, alerta la unghiul mort și frânarea automată în caz de urgență.
Un „miocroclimat” pentru testarea caroseriilorDincolo de comportamentul mașinii pe șosele și testarea sistemelor de siguranță, la Titu este evaluată și durabilitatea mașinilor în toate condițiile posibile. Astfel, fiecare model este trecut prin tuneluri cu aer foarte rece, foarte cald și cu praf sau nisip, respectiv cu apă dulce sau sărată, pentru a evalua calitatea caroseriei și cum aceasta se comportă în timp, după expuneri constante la aceste elemente.
Chiar dacă în România o parte dintre condițiile de testare nu vor fi întâlnite aproape niciodată, inginerii Dacia-Renault trebuie să se asigure că aceste modele au o rezistență bună în timp pentru țările din Orientul Mijlociu sau cele Nordice, de exemplu, unde condițiile meteorologice sunt mai puțin favorabile.
Există și tuneluri care simulează trecerea printr-un pârâu, cu apă și pietre, prin care mașinile trec cu viteze mai mari decât cele recomandate în mod normal, dar asta tot pentru că inginerii trebuie să fie siguri că ele vor rezista în aceste scenarii de utilizare.
Sursă foto: Dacia
Mai există trasee cu pietre mai mici, mai mari, cu pietriș sau nisip, dar și zone cu rampe și pante cu înclinații cuprinse între 5 și 30 de grade, pentru antrenarea sistemelor de siguranță, dar și pentru optimizarea parametrilor de rulare, cum ar fi grupul motor propulsor sau sistemul de frânare.
Pistele lungi, cu mai multe benzi, sunt utilizate pentru testarea și optimizarea sistemelor de conducere preventivă, cum ar fi avertizarea părăsirii benzii, monitorizarea unghiului mort sau testarea pilotului automat adaptiv și a frânării de urgență.
Laboratoarele interne de testare ale CTTLa CTT nu sunt efectuate doar teste pe traseu, ci și în incinta unității, în laboratoarele de specialitate, unde sunt și proiectate o parte dintre modelele mărcii. Printre aceste laboratoare se numără și CAVE, o cameră în care sunt montate 4 ecrane 3D și în care pășești cu o pereche de papuci speciali, ca să nu zgârii „podeaua”.
Camera semi-anecoică din Centrul Tehnic Titu
Aici poți vedea fiecare model Dacia-Renault în format tri-dimensional și poți interacționa cu mașinile, poți deschide-închide ușile sau portbagajul și te poți urca în spate sau în față. Poți adăuga sau elimina elemente specifice gamelor superioare de echipare pentru a vedea mașina înainte ca aceasta să ajungă în forma ei finală pe linia de producție.
Apropo de linia de producție, la Titu există două astfel de linii pentru asamblarea prototipurilor și a modelelor finale pentru a le testa înainte de producția în masă, care are loc la Mioveni.
Camera semi-anecoică este o altă unitate de testare foarte importantă pentru confortul acustic al mașinii, pentru că acolo sunt duse modelele înainte ca ele să fie scoase pe pistele din exterior. Cu ajutorul microfoanelor speciale, inginerii Dacia-Renault analizează nivelul de zgomot perceput din exterior, cum ar fi din compartimentul motor sau de la eșapament, folosind difuzoare speciale. În camera semi-anecoică nivelul de zgomot este zero, de aceea senzația poate fi ușor apăsătoare, însă acest lucru este necesar pentru a optimiza insonorizarea mașinilor. Insonorizarea este importantă pentru că ea contribuie la un confort mai bun în mașină: practic nu vei auzi toate zgomotele din afară, cum ar fi sunetul anvelopelor sau zgomotul produs de motor, ci ele fie vor dispărea aproape complet, fie vor fi mai mult sau mai puțin atenuate.
După testarea în mediul controlat, prototipurile sunt duse pe circuit, unde persoanele care se ocupă de teste se asigură că din exterior nu se aud zgomote ciudate, iar evaluarea se face raportat la un caiet de sarcini, respectiv la nivelul de zgomot raportat pe modelele concurente și pe versiunile precedente, dacă ele există.
Inginerii de la Titu spun că, deși în trecut exista un caiet de sarcini realizat în Franța, de-a lungul timpului și după mai multe teste efectuate, ei și-au realizat un caiet de sarcini propriu, „Made in România”, dacă putem spune așa. Dincolo de aceste ateliere, mai există și camere de testare în care inginerii colaborează cu HORSE, o companie specializată în testarea diferitelor sisteme de pe autoturisme.
Sursă foto: Dacia
Acestea au fost atelierele pe care le-am vizitat în cele câteva ore pe care le-am petrecut la CTT, însă acolo există și laboratoare unde sunt proiectate noi design-uri pentru modelele Dacia, dar și alte unități de testare pentru sistemele de propulsii și emisii, teste realizate tot în parteneriat cu HORSE.
Centrul Tehnic Titu a fost înființat în anul 2010 pe o suprafață de 350 de hectare, dintre care 66.682 metri pătrați de clădiri și numără în prezent 250 de angajați. Rețeaua de circuite externe de testare însumează 32 de kilometri, dintre care 12 tipuri de piste diferite și un circuit de viteză de 4 kilometri.
Anual, inginerii și testerii Dacia-Renault parcurg în cadrul acestui centru circa 10 milioane de kilometri pentru a se asigura că vehiculele respectă parametri. Laboratoarele și bancurile de încercări sunt echipate cu instalații și instrumente de măsură performante care permit evaluarea a sute de parametri, asigurând astfel crearea unor vehicule la cel mai bun nivel de calitate, confort, siguranță și robustețe.