📹 Autentica, startup-ul care demonstrează ce NFT este real și care nu

2021 a însemnat ascensiunea NFT-urilor în lumea digitală. Văzute ca modalități de a vinde artă digitală, acestea au avut parte de un boom, dar și de o cădere. Autentica este un startup românesc care vrea să rezolve una dintre marile probleme ale pieței - cum verifici autenticitatea imaginilor digitale?

Ascultă această discuție în format audio în podcastul start-up.ro dedicat antreprenorilor - Startup Mashup. Poți alege platforma preferată de streaming și să ai acces în avanpremieră la conținut. 


Noi am discutat cu Artur Grigor (CEO Autentica) și Teodora Moraru (Board Member în Autentica, participantă la tabăra Startup Elites organizată de start-up.ro și parte a cohortei 30 sub 30 de la Forbes) despre startup-ul pe care-l dezvoltă. Autentica vrea să îmbunătățească una dintre problemele ce reduc încrederea în NFT-uri - autenticitatea lor. Cum separi două imagini aparent identice?

Iar dacă citiți start-up.ro ați văzut că abordăm destul de discret zona care implică crypto sau NFT. Ba chiar la un moment dat am ales să nu mai scriem despre multe startup-uri din simplul motiv că nu știam să diferențiem între ce e bun și ce e rău. În discuția cu Autentica ne-am concentrat pe beneficiile startup-ului și cum poate fi folosită tehnologia lor pentru îmbunătățirea pieței.

“Am identificat anumite probleme în această industrie și credem că prin ceea ce oferim noi ca soluție software poate să aducă beneficii pentru toată industria din punct de vedere al calității NFT-urilor, fie că vorbim de creatori, fie că vorbim de investitori. Practic, aducem un nou standard în această industrie”, spun fondatorii Autentica.

Pasionați de tehnologie adevărată

Teo și Artur sunt ambii cu background tehnic și sunt pasionați de modul în care funcționează tehnologia. Teodora este absolventă a Facultății de Automatică și Calculatoarea de la Politehnica din București, iar Artur este absolvent de informatică la Babeș Bolyai în Cluj-Napoca.

“În decursul ultimului an am simțit că a venit momentul să trec la nivelul următor și așa am intrat în echipa Autentica. Mi-a plăcut viziunea proiectului și cred că putem avea un impact real global în piața NFT, crypto și nu numai. Vreau să îmbunătățesc fluxul de cumpărare și utilizare a NFT-urilor”, spune Teodora Moraru.

Artur lucrează în IT de peste 12 ani, în timp ce zona crypto a fost descoperită în 2017, inițial ca investitor. NFT-urile i-au atras atenția în momentul când au devenit mai populare.

“Doar că exista un contrast. E o tehnologie foarte interesantă, dar pot să iau jpg-ul respectiv, fac click dreapta și dețin și eu acel NFT? Ceea ce nu e chiar așa și proiectul meu de licență s-a legat pe ce am dezvoltat la Autentica, pe domeniul steganografiei”, explică Artur.

Din aceste motive a început Autentica, ce poate identifica NFT-urile false. Astfel, au scanat cu tehnologia lor NFT-urile de pe platforma Binance și 44% dintre acestea erau copii create ulterior lansării NFT-urilor originale. Startup-ul a atras până acum 1,2 milioane de dolari investiție pentru dezvoltarea tehnologiei de la doi investitori de tip angel din România cu experiență vastă în business-urile tradiționale, dar și în cele de tehnologie.

Prima problemă pe care au identificat-o pentru dezvoltarea Autentica e să se uite la NFT-uri dincolo de ideea de artă digitală simplă și persoanele să înțeleagă utilitatea acestora în cadrul proiectului din care fac parte. Educația pieței e importantă, pentru că NFT-urile ar putea oferi acces la comunitate, beneficii, acces la venit pasiv prin modelul de business al unui proiect, dar și dezvoltarea posibilă spre metavers. Dar aceste NFT-uri trebuie autentificate, pentru că ele trebuie să funcționeze ca o modalitate sigură de acces la un anumit proiect.

“Trebuie să înțelegem că NFT-urile au fost foarte mediatizate ca o formă vizuală, dar ele au o utilitate în spate dincolo de asta. Noi am oferit inițial această parte de certificare digitală care să poată să ateste că un NFT este un original, că este ceea ce a creat artistul X”, spune Artur Grigor. Autentica face acest lucru prin studierea acelei amprente unice care face un NFT ceea ce este, adică înregistrarea pe un blockchain, ce oferă un cod de identificare unic și care nu poate fi schimbat (n.r. - explicația este una simplistă, dar pentru publicul larg).

Astfel au ajuns să studieze bazele de date de NFT-uri și să descopere că mai mult de 40% din ele sunt copii identice, ceea ce reprezintă o problemă foarte mare.

Autentica e încă la început de drum, dar produsul lor era gata în proporție de 80% la tehnologie când au luat investiție, iar planurile lor includ și multe alte direcții pentru dezvoltare.

Ce e un NFT original și cum arată o copie?

E greu să diferențiezi arta obișnuită dacă nu ești un specialist. Un Van Gogh ți-ar putea să-ți pară la fel, dar să fie o copie foarte bine realizată. Însă cât de dificil este să vezi dacă arta digitală este o copie și nu originalul?

“Ceea ce le diferențiază sunt momentul publicării acestora pe blockchain. Întotdeauna NFT-ul autentic este primul publicat, iar dacă oricine încearcă apoi să-i dea click dreapta și Save, practic acesta va apărea în istoricul blockchainului la un moment de timp mai târziu. Practic, ordinea temporală este criterul prin care Autentica identifică NFT-ul original și cel care va avea de fapt utilitatea și valoarea dorită”, spune Artur.

Dacă începutul acestei piețe a fost concentrat în jurul artei digitale care cumva capătă un identificator unic, dezvoltările ulterioare pot ajunge în mai multe domenii. Vedem inclusiv în România proiecte precum startup-ul Oveit, care promovează ideea de bilete la evenimente care să fie NFT-uri. Așa că sigur nu va fi totul doar cu maimuțe NFT.

“Câteva exemple de utilizare ar fi implicarea directă, obținerea de active într-un proiect, venit pasiv prin modelul de business al creatorilor, accesul la o comunitate exclusivistă, participarea la evenimente, acte de caritate, obținerea unor obiecte fashion sau de gaming în colecție limitată și multe alte beneficii”, explică și Teodora Moraru.

În plus, piața este foarte la început de drum. Fondatorii Autentica spun că zona de NFT-uri era cam unde era crypto în 2010, practic o tehnologie revoluționară, dar cu puțini oameni care înțelegeau cum funcționează. Dar Artur și Teodora văd chiar mai multe beneficii pentru zona de NFT-uri.

“Beneficiul lor față de crypto e că poți să faci o analogie către ceva din lumea noastră”, spune Artur Grigor. Cu toate acestea, din ce în ce mai multe persoane înțeleg cum merge lumea aceasta, cum se stochează un NFT într-un wallet, cum se tranzacționează și așa mai departe. Dar problema autenticității stă la baza dezvoltării acestora, pentru că oferă încredere publicului.

Autenticitate pentru platforme de NFT-uri

Artur menționează că Autentica este un produs important pentru platformele care publică NFT-uri, dar și pentru creatori. Pentru că sunt multe colecții care seamănă între ele, iar singura diferență e adresa de pe blockchain. Așa că e nevoie de o unealtă care să demonstreze ce este dedesubt într-un mod simplu.

“Segmentul nostru țintă este zona B2B, către companii de renume care au nevoie de o asemenea tehnologie. De exemplu, s-au vehiculat tot felul de povești legate de Open Sea, una dintre cele mai mari platforme, și 80% din NFT-urile care apar noi acum sunt fie duplicate, fie puțin alterate, fie un pic modificate regional”, spune Artur Grigor. El consideră că tehnologia Autentica poate îmbunătăți conținutul de pe astfel de platforme, încrederea utilizatorilor și ar aduce la o creștere a business-ului.

Direcția de Software as a Service către platforme deja existente e importantă pentru că există și încă foarte puțină responsabiiltate. “Fiecare platformă nu e oblligată la nimic. Încearcă într-un mod anumite soluții pentru a proteja creatorii și clienții. Am văzut inclusiv o inițiativă pornită de Open Sea, o coaliție a mai multor companii din domeniu, în care vor să sporească zona de protecție pentru a proteja artiștii prin copyright”, explică Teodora Moraru.

În plus, Autentica se duce și către creatorii de conținut, un segment B2C, prin care să poată oferi o certificare pentru acel NFT care să arate publicului valoarea acestuia.

O altă direcție în care se dezvoltă startup-ul românesc este cel de marketplace, pentru că pe Autentica.io pun la dispoziție o platformă unde artiștii și investitorii să se poată întâlni într-o zonă sigură, unde se tranzacționează NFT-uri autentice. Practic, o demonstrație a tehnologiei pe propriul site.

“Vrem să creăm o experiență unică vizitatorilor, inclusiv celor care vin dintr-o zonă mai tradițională a tehnologiei. Vrem să creștem platformă și să aven brand ambassadors care să crească și comunități în fiecare țară posibilă, de pe orice continent pentru că în momentul de față piața e predominant în Statele Unite și Europa, dar talentele sunt peste tot”, explică viziunea sa Artur Grigor, CEO al Autentica.

Artur consideră că NFT-urile își vor atinge valoarea lor potențială maximă atunci când vor interfera și cu alte domenii, atât digitale, cât și non-digitale. Pentru că ce este, de fapt, un NFT? O formă digitală de autentificare, un cod în blockchain care poate fi identificat. Așa că NFT-urile pot avea aplicabilitate în mai multe direcții în viitor.

“În real estate contractele de proprietate clasice, pline de birocrație, vor fi înlocuite de NFT-uri datorită transparenței tranzacționale de pe blockchain. Noi vom putea certifica astfel contracte originale. Mai există și utilizarea NFT-urilor audio sau video ca instrumente în procese de inteligență artificială”, explică Artur Grigor, menționând că o evoluție ulterioară este cea de autentificare a NFT-urilor de orice fel, nu doar a celor de tip imagine.

De asemenea, Autentica dezvoltă și un API care poate fi integrat în alte produse care dorește ca pe viitor să poată autentifica NFT-urile după ce au fost create. Într-un limbaj simplu - dacă cineva vrea să publice un NFT, dar acesta a mai fost creat, Autentica să identifice acest lucru.

Artur și Teodora menționează că lumea trebuie să înțeleagă beneficiile blockchain-ului, dar trebuie să se educe înainte de a se apuca să investească în aceste active.

“Trebuie să înțelegi ce e în spatele lui, ce poate, ce oferă. Și nu doar crearea de NFT, ci tot ce înseamnă domeniul, pentru că e important să fim în pas cu ce se întâmplă în domeniu. Tehnologia blockchain a fost utilizată până acum preponderent în crypto și NFT, dar acesta e doar începutul și reprezintă un mod extrem de eficient și transparent de stocare a datelor. Dar cu siguranță va interfera cu multe alte domenii, cum ar fi IoT, medicină, industrie logistică. Credem în viitorul în care NFT, crypto și blockchain vor ajuta și alte domenii”, spun creatorii Autentica.



Citeste si