Be „cocky” în cantități potrivite

Am revenit în weekend-ul care a trecut în tabăra de antreprenoriat Startup Elites (cunoscută anterior timp de 7 ediții ca Startup Your life) alături de 28 de tineri fondatori de startups și super mentori.

Mă gândeam acum de dimineață la prima și ultima sesiune a zilei de joi, cu Ioan Iacob (FLOWX.AI)  și cu Matei Psatta (Blindspot), la poveștile lor antreprenoriale, și la creșterea lor până în momentele în care sunt acum din punct de vedere al business-urilor și comparam și cu prima impresie pe care.mi-am făcut-o despre participanții de la ediția asta pe care, zic eu, că i-am ales "pe sprânceană".

Ioan este CEO și cofondator al FLOWX.AI, o platformă cu componente de inteligență artificială care ajută băncile și corporațiile să lanseze experiențe digitale pentru clienți în câteva săptămâni. Ioan este și cofondator al QUALITANCE, unul dintre cei mai cunoscuți furnizori de soluții software din țara noastră, cu birouri pe trei continente, un business achiziționat recent de compania franceză ALTEN.

Matei este cofondator Blindspot, startup ce a lucrat pentru billboard-uri în Times Square, de exemplu, cu artiști ca Snoop Dogg sau Kanye West. Matei Psatta este cofondator și Chief Marketing Officer al Blindspot, având peste 12 ani de experiență pe zona de marketing și publicitate online, în locuri precum GMP, Leo Burnett, Vola.ro, de la junior de social media până la director de marketing.

În urmă cu un an și jumătate Blindspot se lansa comercial în Statele Unite. Una dintre campaniile care a adus numele startup-ului românesc pe buzele tuturor a fost campania Gamestop, unde au pus un mesaj contextual în Times Square din New York, iar video-ul cu billboard-ul respectiv a ajuns să fie cea mai apreciată postare din istoria Reddit.

La un moment dat unul dintre participanți chiar l-a întrebat pe Matei cum a reușit să facă trecerea asta de la un mindset mai "umil" și să prindă mai mult curaj. Să fie mai ”cocky” și să ajungă să se tragă de șireturi, cum mai spunem noi, cu oameni pe care îi știe o lume întreagă.

Printre altele, Matei a povestit că este și ceva specific american acest curaj și mersul cu încredere către niște oameni pe care nu-i cunoști. Câteodată funcționează, alteori nu (și a mai povestit că au abordat și alte vedete de calibru mare și nu au reușit nimic cu ei).

Seara la bere, când limba se mai deznoadă, i-am ascultat și pe participanți și am văzut acest ”cockyness” și la unii dintre ei, chiar dacă încă sunt aici și nu au gustat visul american.

Și, în esență, sunt de acord cu această abordare. Însă consider că e cazul sa o faci cu măsură. Să ai niște experiență în spate, niște muncă (multă), să fi dovedit ceva (mai rapid sau mai încet, nu asta contează).

Însă când doar ce-ai apărut, nu ai încă validare din piața, sau nu suficientă, nu ai trecut prin 1-2-3 programe de accelerare locale și, poate, din afară, nu ai învățat încă cum să te prezinți și cum să discuți cu investitorii, părerea mea este că nu prea ai motive să fii cocky ci trebuie să îți temperezi vocea și atitudinea.

Câteodată trebuie să stai doar să asculți, să înțelegi și să aplici și în afacerea ta.

Pentru că am mai spus-o toți, bazându-ne pe discuții cu  investitori și din experiența celor care ai ajuns departe și au dreptul să fie cocky: o idee nu este suficientă, iar 90% din startup-uri dispar, 10% dintre ele după primul an de activitate, iar între anii 2-5, circa 70% dintre ele eșuează și se închid.

Let that sink in.



Citeste si