Beyus Cosmetics - afacerea care a dat putere apei din Transilvania

Cum ar fi ca pe o piață dominată de giganți din străinătate să apară un brand care să fie 100% local, să inoveze și să aducă numele unei localități românești la rang de brand de cosmetice? Aceasta este povestea Beyus Cosmetics, companie de apă termală lansată de Cristian Tucra și cu care am povestit în cadrul proiectului „Afaceri Mici, Idei Mărețe”.

Beyus Cosmetics este un brand ce comercializează din iulie 2021 spray-uri cu apă termală care este extrasă de la 2.500 de metri adâncime din Munții Apuseni, din localitatea Beiuș. E pariul unui antreprenor și consultant din Cluj-Napoca, Cristian Tucra, ce a văzut oportunitatea în localitatea unde bunicii săi au fost profesori. Astfel, în doar 6 luni de când au ajuns pe piață, cei de la Beyus Cosmetics sunt prezenți în peste 700 de farmacii, au un contract cu cea mai mare firmă de distribuție și țintesc peste 3.000 de puncte de desfacere pentru 2022. 

E o afacere mică și cu idei mărețe, după cum este și proiectul pe care-l lansăm odată cu această afacere, în parteneriat cu Banca Transilvania, pentru a descoperi cele mai interesante afaceri mici din România. 

Cum a început Beyus Cosmetics

Cristian are o experiență mixtă ce a contribuit la momentul de antreprenoriat în care se află acum. A fost director general în cadrul Institutului de Chimie din Cluj, unde a fost familiarizat cu apele, apoi a fost director al unui parc industrial din Cluj și, ulterior, consultant pentru proiecte investiționale și accesare de fonduri europene. 

„Se împletește o experiență în zona apelor, cu cea financiară și o capacitate de a maturiza un proiect investițional”, spune Cristian în discuția din cadrul seriei „Afaceri Mici, Idei Mărețe”. Pentru că cele mai bune idei nu vin de la cei mai tineri neapărat, ci de la cei cu experiență. 

Prima piatră de temelie pentru ce este astăzi un brand ce vrea să lupte cu Vichy, Uriage sau La Roche Posay a fost pusă acum patru ani. Cristian s-a întâlnit cu autoritățile locale din Beiuș și a aflat despre câteva posibilități de dezvoltare ale zonei. „Autoritățile ne-au spus că există ape termale de calitate. Am fost la fața locului să văd această sursă de apă”, își amintește Cristian. 

S-a gândit ce ar putea face, dincolo de clasicul turism balnear. Așa s-a gândit că ar putea valorifica apa termală în zona cosmetică și de dermatologie. Dar experiența i-a spus să o ia treptat și cu pași mici. 

„Am contactat Institutul Național de Balneologie pentru a lua probele de apă pentru a face analiza fizico-chimică și microbiologică și, eventual, proprietățile terapeutice. După 6 luni am primit raportul și a fost încurajator, având în vedere componența interesantă a mineralelor, dar și puritatea apei”, povestește Cristian Tucra. 

În plus, a contactat-o pe Miruna Moldovan, coordonatorul catedrei de Dermato-Cosmetică de la Facultatea de Farmacie din Cluj-Napoca, și a avut și ajutorul soției sale, care este medic, pentru a analiza în profunzime calitățile și proprietățile apei în zona dermato-cosmetică. 

Și pentru că nu poți să te joci pe această piață, a discutat și cu Euroscience, un lider global în zona analizei cosmeticelor. I-a contractat pentru a face analize și după alte șase luni rezultatele au fost foarte bune. Cristian avea confirmarea că există potențial, dar ce era mai greu urma. Finanțarea. 

Finanțarea pentru lansarea Beyus Cosmetics pe piața din România

Pentru a lansa afacerea avea nevoie să exploateze apele termale, să aibă o linie de producție și apoi să investească în lansarea brandului. După cum spune de multe ori în cadrul interviului, răbdarea e o calitate importantă pe care trebuie să o aibă un antreprenor. Până la urmă a așteptat mai bine de un an doar ca să vadă dacă produsul original, adică apa, are ce-i trebuie. 

„Am elaborat proiectul de investiție și a urmat aducerea în faza de operare. Am identificat un teren și sursele de finanțare ale proiectului. Proiectul a fost realizat din surse financiare nerambursabile, din fonduri europene o bună parte și o parte din surse proprii”, spune Cristian Tucra. 

Investiția pentru lansarea Beyus Cosmetics a depășit 500.000 de euro. Susținerea prin fondurile europene din POR 2014-2020, programul pentru IMM-uri, a fost esențială, iar după finalizarea proiectului a avut și susținerea Banca Transilvania pentru a dezvolta brandul. Și după ce a ridicat construcția și a pus pe picioare linia de producție urma încă o provocare: să convingă distribuitorii să aducă un produs nou pe piață într-o perioadă complicată ca cea a ultimilor doi ani. 

Dar răbdarea a dat rezultate. Beyus Cosmetics și-a lansat apa termală pe piața din România în iulie 2021. 

Lansarea pe piață și distribuția

Pentru un asemenea produs vânzările online nu sunt suficente. Așa că Tucra știa că are nevoie de un distribuitor cu putere. Lucrează cu Interbrands Orbico, unul dintre cei mai mari jucători din domeniu, și au ajuns la 700 de farmacii. 

„Sper ca începând de anul viitor să intrăm în marile lanțuri naționale farma, cum ar fi Dr. Max, Helpnet, Catena. În decembrie 2021 vom fi prezenți pe rafturile Farmaciilor Tei și Bebe Tei”, spune fondatorul Beyus Cosmetics. 

Cristian consideră că este loc pe piață pentru un brand mic, dar cu potențial. „Cred că există loc în piață și pentru branduri mici. Pentru că și consumatorii din generația tânără schimbă paradigma. Observăm orientarea consumatorului spre produsele locale, spre produsele premium. Lumea devine mai conștientă, preferă să achiziționeze un produs mai scump, dar calitativ superior. Acest lucru ne poate favoriza. Feedback-urile sunt pozitive”, spune acesta. 

El vede că oamenii apreciază un produs bun, local, românesc și cu o amprentă regională din Transilvania. Ba chiar a decis să ia exemplul celor mai mari jucători din domeniul acesta, care vin din Franța. Numele cunoscute deja de noi, cum ar fi Vichy, Avene, La Roche Posay sau Uriage vin de la apele termale sau localitățile de unde au pornit. Așa că Beyus Cosmetics nu e doar un nume ce omagiază orașul Beiuș, ci și un brand pe care vrea să-l construiască fondatorul său. 

Cu ce e diferită apa termală de la Beiuș

La baza brandului Beyus Cosmetics stă în momentul de față spray-ul cu apă termală, un produs cosmetic premium care se află la intersecția dintre cosmetică și dermatologie. 

„E un produs de intenție cotidiană, cu valențe terapeutice, în special pentru îngrijirea pielii acneice și atopice. Are proprietăți calmante, purificatoare și reparatoare”, spune Cristian. 

Iar Cristian a investit în a inova dincolo de ceea ce i-a dat natura-n Transilvania. „Din perspectiva tehnologiei pe care o realizăm în condiționarea spray-urilor, folosim cel mai curat și ecologic sistem de propulsie a aerosolilor cu ajutorul tehnologiei BOV. E o tehnologie care are avantajul de a nu amesteca produsul cosmetic cu gazul propulsor. Apa termală este ținută într-un recipient interior steril și nu se află în contact cu agentul propulsor. Suntem singurii care utilizează această tehnologie și care conferă apei păstrarea proprietăților intrinseci nealterate”, spune acesta. 

Apa este extrasă de la 2.500 de metri adâncime și intră direct într-o serie de recipiente izolate, pentru a fi ferită de mediul exterior și de contaminare. În plus, pentru că au investit în tehnologii moderne, consumatorul are cu aproximativ 30% mai multă apă termală într-un flacon decât în cazul concurenței. 

„E un produs 100% românesc. Pe piața farma găsim acest gen de produse la producători din Franța. Ivatherm din România din ce știu produce în Franța. L'Oreal deține Vichy și La Roche Posay, Uriage, Avene. E un produs făcut 100% aici, care provine din izvorul termal al Munților Apuseni. O apă din Transilvania, îmbuteliată în Beiuș, fiind extrasă la sursă la peste 2.500 de metri adâncime”, spune Tucra. 

El menționează că după analizele de laborator, minerlizarea apei termale Beyus are eficiență în îngrijirea pielii acneice, o problemă cu care se confruntă 50% din oameni la un moment dat în viață. 

„Studiile clinice au relevat că după o simplă aplicare, la 10 minute de la acest moment, activitatea bacteriilor generatoare de acnee scade cu 35%”, spune acesta. 

Planurile pentru 2022 - cucerirea Statelor Unite și a Asiei

Și ce dacă Beyus Cosmetics are doar 6 luni pe piață? Cristian Tucra știe că răbdarea e importantă, dar nu are timp de pierdut. Așa că pentru 2022 vrea să ducă Beyus Cosmetics în Statele Unite și Asia. Iar lucrurile nu sunt doar la nivel de intenție. 

„Ne pregătim să facem primul export. Vrem ca la începutul anului să facem primul export în Statele Unite, iar acum suntem în partea de ofertare pentru transport. Mai avem discuții avansate de export pentru Asia, China și Hong Kong. În China, principalul jucător de pe piață vinde la fiecare secundă un spray cu apă termală”, spune fondatorul Beyus. 

E o misiune dificilă, nu pentru că nu au capacitatea, dar logistica e extrem de complicată și scumpă în momentul de față. Așa că acum sunt în ultimele negocieri. Pentru România, în schimb, extinderea dorită e până la cifra de 3.000 de locații în care să se găsească produsele lor, cu o extindere în 2.000 de farmacii naționale, 1.000 de farmacii regionale și în lanțuri de retail precum DM. 

Legat de finanțare, Cristian urmărește accesarea unei finanțări nerambursabile prin execuția programului 2021-2027 care să fie destinată pentru cercetare și diversificare de produse. Iar pentru un asemenea produs e nevoie de un exemplu care trebuie luat și de alți antreprenori: colaborare cu mediul de cercetare local.

„Am început și discuții cu UMF Cluj-Napoca, cu departamentul de dermato-cosmetică, să ne fie consultanți în acest demers de a începe procesul de diversificare a produselor. Vrem să creionăm specificații tehnice, partea de cercetare și lansarea unui lot cu alte ingrediente active”, spune Cristian Tucra.

Diversificarea va duce și la extinderea capacității de producție locală, dar și la mărirea echipei de cinci persoane din momentul de față. 

Pentru antreprenorii mici, dar cu idei mărețe, Cristian are un sfat simplu: „Să-și atenueze inhibițiile, chiar dacă suntem bombardați zilnic de evenimente negative. Și să aibă curajul de a duce până la capăt lucrurile, pentru că orice eveniment poate fi depășit”. 



Citeste si