Bianca Iordan, Prova.ro - De la început cu 1.000 de euro la o afacere bio și care a lansat și propria gamă de produse

Bianca Iordan a început afacerea sa cu 1.070 de euro și un blog. Pasionată de produsele bio încă de când acestea erau o raritate a crescut o afacere constant, iar astăzi Prova.ro e printre liderii pieței, atât pentru clienții obișnuiți, dar și ca distribuitor. Noi am discutat cu Bianca în cadrul proiectului #Antreprenori, powered by ING Bank.

Interviul cu Bianca Iordan este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Învățam împreună din poveștile antreprenorilor români care au clădit afaceri care ne inspiră. ING este alături de ei în fiecare etapă de creștere, cu expertiză, consultanță, produse digitale și soluții de banking și mai și. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate si sprijină dezvoltarea lor sustenabilă, pentru a-și duce afacerea la nivelul următor.


Când Bianca Iordan a pornit business-ul în 2008 nu erau multe opțiuni pe piața locală. Ar fi putut fi descris ca un business exotic. Dar astăzi nu mai e așa. E un business ce crește constant și adaugă produse proprii în portofoliul său bio.

„Am început odată cu nașterea primului copil care a dus la un awareness ridicat în privința obiceiurilor de consum. Am fost fascinată de informațiile pe care le găseam și am făcut un blog. Mă urmăreau 500-600 de oameni pe zi, dar așa a fost începutul, fără nicio metodă de promovare”, spune Bianca Iordan.

Afacerea a început în 2009 cu Organik.ro, care astăzi este Prova.ro. „Eram puțini în piața de bio, am fost un fel de haiduci. A început dintr-o mare pasiune, cunoștințe mai puține și multă pasiune”, spune antreprenoarea.

În 2023 Prova.ro a încheiat anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 de euro. A fost o perioadă grea generată de pandemie, dar 2023 a adus o creștere de 20% față de anul anterior, iar în 2024 proiectează o creștere de 30%, mai ales că și-au mutat interesul din piața de retail în piața de B2B, cu un focus pe rețeaua de distribuție, pentru că nu doar vând produse, dar sunt și importatori și distribuitori exclusivi pentru anumite branduri. În plus, au creat propria gamă de produse - Nimbio - o gamă de deodorante naturale.

„Am decis să creăm forumule care să ofere eficiență și grad mai ridicat de ingrediente naturale, la un preț accesibil. O gamă de produse pentru mass market. Avem două deodorante pentru copii, două pentru adolescenți și două pentru adulți”, spune Bianca Iordan.

O piață din ce în ce mai pretențioasă

Dacă în 2008 piața era încă în formare și cunoștințele erau puține, astăzi consumatorii nu mai doresc doar produse bio, ci și vegane, cruelty free, zero waste. Dar chiar dacă interesul oamenilor a crescut, și competiția a apărut pe turnantă. Cu toate acestea, misiunea Biancăi este să ofere produse care au certificările corecte bio.

„Produsele bio sunt certificate și au criterii legate de procentul de ingrediente naturale. Ele trebuie să fie de minimum 95%”, explică antreprenoarea.

Cu toate că trecerea unui antreprenor din zona de retail în zona de producție, dar și de distribuție poate părea complicată, pentru Bianca și partenerul său de business lucrurile au fost naturale.

„Nu a fost un switch peste noapte. A fost treptat, mai ales că-n zona bio trebuie să imporți mult, pentru că în România nu sunt atât de mulți furnizori. Așa că am fost mereu nu doar comercianți, ci și importatori, așa am intrat în legătură cu alte magazine care au cumpărat marfa noastră”, spune Bianca Iordan.

Dacă momentan Prova.ro se concentrează pe România, odată cu lansarea gamei Nimbio, extinderea internațională poate fi o oportunitate. Provocările cele mai mari rămân însă în zona de educație permanentă a publicului pentru obiceiuri de consum sănătoase.

„S-au diversificat nevoile și criteriile de alegere a produselor, de unde la început era focusul doar ca produsele să fie bio, astăzi exigențele sunt mult mai mari”, explică fondatoarea Prova.ro

Un business născut în digital

Prova.ro (sau cum se chema anterior, Organik.ro) e un business născut în digital.

„Acolo ne promovăm produsele, acolo ne vindem, acolo ne conectăm cu clienții. Cele mai mari investiții făcute au mers în platforma de ecommerce care este custom made. Programul de facturare este conceput de noi, de la cerințele de bază până la final. Am introdus două programe - unul de loialitate și unul de afiliere, făcute tot de noi. Am vrut un program de afiliere competitiv, cu niște avantaje pe care să nu le găsim altundeva. Au fost investiții care ne-au ajutat să ținem clienții aproape și să atragem unii noi”.

Nevoile unui antreprenor de la o bancă

„Avem nevoie de finanțare, de flexibilitate, eventual o finanțare adaptată nevoilor și de transparență, informare corectă în privința costurilor, riscurilor asociate formelor de finanțare și multă proactivitate”, spune Bianca Iordan.

Greșeala cea mai mare făcută ca antreprenor

„A fost o greșeală că nu am investit mai mult în promovare la începutul afacerii. Cred că ar trebui început un business cu foarte multă promovare, chiar înainte de a-l începe. La momentul când am pornit noi instrumentele pe care le aveam erau puține și sărăcăcioase. Afacerea a început cu 1.070 de euro într-un apartament la etajul 8 din Crângași. Am început cu un PDF, nici măcar cu un site”

Cum ar fi dacă ar fi început un nou business la 20 de ani

„În vremurile acestea nu mai merge să faci o haiducie de tipul acesta cum am făcut eu. Trebuie să studiezi piața înainte și afacerea, reglementările, să ai un business plan pus la punct, poate ceva mai mulți bani. Să apelez la programe de mentorat, de consiliere, tot ce trebuie pentru a începe în forță”.



Citeste si