"Bursa de oameni" - un startup ca o distopie proastă

Trăim într-o epocă ciudată. Sau poate e faptul că anul acesta împlinesc 30 de ani mă face mai atent la trendurile online. În China se dezvoltă ratingul social. În Occident nu avem nevoie de asta. Suntem prea prezenți pe rețelele sociale și imaginea noastră personală e esențială. Și așa a apărut subiectul despre care scriu azi: Pipo. Prima bursă de...oameni.

Să o luăm cu începuturile. Ce e Pipo? E creația unei echipe de programatori din mai multe țări, un startup care se folosește de principiile bursei și crowdfunding-ului, de moneda virtuală Ethereum și promovează ideea de a investi în oameni.

Principiul de bază e unul fără îndoială măreț: nu investi în companii, investește în oameni. E un discurs ușurel folosit de multe firme, dar Pipo îl duce la un alt nivel. Te listezi pe platformă și începi cu descrierea ta, ce faci, câți bani vrei să strângi. E la fel ca în crowdfunding, doar că mai e un truc în mâneca lungă a creatorilor. Campania nu se încheie după ce primești banii.

Cei care investesc în tine Ethereum pot primi dividende din partea ta în funcție de cum crești, iar valoarea ta poate crește treptat pe platformă. Tu, dacă pui banii tăi la bătaie, devii investitor în acel om și vei primi plăți pentru suportul tău. De asemenea, poți să pui "acțiunile" tale pe bursă și dacă prețul lor crește, în funcție de ceea ce face acel om, poți să le vinzi mai departe.

Care e problema mea?

Platforma folosește cuvinte mari și design din acela frumos, văzut în toate prezentările despre cum ar trebui să arate un site de startup în 2019. Te face să crezi că susții ideea sau inițiativa unei persoane. Apoi îți spune că poți să vinzi acțiunile pe care le deții la acel om în funcție de valoarea lui, de ceea ce face.

Și despre asta e vorba. Începem să ne uităm din ce în ce mai puțin către noi și din ce în ce mai mult către alții. Creăm o economie a impresiei, a imaginii pe care ne-o creăm. Am devenit, mulți dintre noi, produse online. Ne vindem imaginea pe Facebook, Instagram, Snapchat. Oamenii nu ne puteau cumpăra, dar ne puteau influența acțiunile. De câte ori nu te-ai cenzurat online doar cu gândul că toți oamenii care te urmăresc pe Facebook vor zice un lucru negativ despre tine? Că vei primi unfollow, că nu vei mai primi contractele alea bune, că nu vei mai fi atât de popular.

Deschidem de dimineață rețelele sociale, ne uităm cine ne-a mai dat like, postăm, calculăm, promovăm. Și uneori e bine. Pentru că ne face să ne simțim bine. Și e mișto să fii apreciat și să ți se zică la mulți ani de ziua ta. E negativ când începe să-ți controleze viața. Când tot ceea ce faci tu depinde de impresia celorlalți. Când joci după toate strategiile care te fac un cetățean model. Dacă nu mai scrii nimic, intri în obscuritate. Ești un nimeni pentru mulți.

Datele noastre au devenit monedă în economia internetului. Apoi noi înșine am devenit monedă. Cuvintele și gândurile noastre au devenit arme puternice și trebuie să ne ferim să nu cumva să facem insider trading emoțional,. să stricăm piața.

Și în acest univers apar startup-uri care promovează o economie problematică. Pipo e un startup în beta. Cel mai probabil peste șase luni nici nu va mai exista, ca multe alte creații. Astăzi are doar un moment de popularitate pe Product Hunt. Mâine va fi uitat. Dar promoveză o economie problematică, în care ne punem la bătaie opiniile, succesul și atitudinea și devenim dependenți de opinia celorlalți despre noi. Ca și ratingul social, listarea omului la bursă îl face o marfă. Una care poate deveni foarte rapid nedorită.

Încotro?

Scorul social al fiecăruia devine o monedă periculoasă care cred că va fi exploatată mult de către startup-uri. Facebook rămâne în continuare cea mai bună platformă de profilare și targetare, dar Instagram e deținut tot de ei. Oamenii sunt în căutare de unelte pentru a crește rapid reach-ul, numărul de followeri, iar conținutul se transformă și el, pentru a livra ceea ce au nevoie oameni să placă. Oamenii vor lucruri pozitive și îți creezi o imagine doar pentru a-i confirma pe ei.

Atunci când vorbești de un site de conținut obișnuit, lucrul e mai simplu, pentru că nu e atât de personal. Conținutul poate avea și el efecte negative, dar dacă scrii la un asemenea site nu te afectează la fel de mult. Când e despre tine, atunci are efecte secundare nedorite.

Așa că o voi spune drept. Nu vreau ca acest startup, Pipo, să aibă succes. Nu vreau să promoveze ideea de bursă de valori pentru oameni. Și momentan, deși e doar 7 ianuarie, e în topul personal cu cele mai stupide idei pentru startup-uri.

Foto - Deposit Photos



Citeste si