- 7 Octombrie 2019
Camil Moldoveanu, campionul mondial la jiu jitsu care sparge miturile antreprenoriatului
Tema acestui an la Startarium Pitch Day este ”Mythbusting în antreprenoriat”. Camil Moldoveanu este câștigătorul premiului 2 la prima ediție de Startarium PitchDay, și a decis să spargâ câteva dintre miturile de care s-a lovit ca antreprenor.
Camil a făcut prima firmă în facultate, când făcea service și întreținere pentru calculatoare. A crescut-o, între timp a devenit campion mondial la jiu jitsu brazilian, și a început să dezvolte un produs pentru sportivi. După ce și-a dat seama că ideea sa era prea nișată, a început să lucreze la Reflex, un sistem care să ajute fizioterapeuții să fie mai productivi, iar recuperările mai ușoare pentru pacienți. Cu o serie de senzori, și adăugând o platformă specială, fondatorul și-a dat seama că ar putea să realizeze ceva util atât pacienților, cât și clinicilor de fizioterapie.
Pe lângă cei 20.000 euro câștigați în cadrul Startarium PitchDay, Reflex a mai primit o investiție importantă. Austriecii de la amb Holding, specializați în domeniul construcțiilor și a agriculturii, au investit aproximativ 150.000 de euro în Reflex.
Citește pe larg povestea Reflex, asistentul fizioterapeuților, și află care este secretul recuperăriiÎn cadrul seriei ”Sparge Miturile, sparge barierele”, care poate fi explorată aici, în secțiunea unde descoperi poveștile celorlalți antreprenori, dar și cum să te înscrii la competiție, Camil a vorbit despre miturile întâmpinate pe parcursul timpului.
Mitul #1: Ca antreprenor ai mai mult timp liberDacă visezi să devii ”patron” pentru a fi mai liniștit și pentru a avea mai mult timp pentru tine, poate ar fi bine să îți alegi altă traiectorie profesională. Primul mit spart de Camil Moldoveanu este acela potrivit căruia antreprenorii au mai multă libertate, sunt mai puțini presați de timp, mai relaxați.
”Am fost implicat în alte 3 business-uri de tip lifestyle și în Reflex care e un startup tech și pot să spun că niciuna din situațiile astea nu am avut mai mult timp. În startup-urile de tip lifestyle în care oferi un serviciu și te chinui să faci un setup de ăsta de 3-4 ani al business-ului, pe urmă dacă te culci pe o ureche, pur și simplu te ia pe sus concurența care începe să te copieze și se schimbă situația în industrie. Deci trebuie să fii tot timpul alert și să crești, altfel mori. Iar în cele de tip startup-uri tech, care trebuie să crească foarte repede, cu investiție și așa, e stupid să crezi vreodată că vei avea timp”, a explicat Camil.
Mitul #2: Un produs inovator nu garantează succesul imediatVedem des antreprenori care aleargă după ideea perfectă, care speră că vor realiza un produs fenomenal și care cred că după asta nu vor mai trebui să muncească deloc, deoarece succesul va fi garantat. Camil distruge acest mit, povestind din propria sa experiență.
”Un al doilea mit de care m-am lovit e că dacă ai un produs excelent, ceva cu adevărat inovator, lucrurile vor merge de la sine. În special în industria medtech în care noi activăm, am descoperit că, de fapt, deși toți își doresc cu adevărat inovația, nu e chiar așa. E foarte greu să începi un pilot, nu o să-ți spună niciodată că nu e ok produsul sau că nu le place ce faci, ci pur și simplu te vor amâna foarte mult până se conving că nu există absolut niciun risc de partea lor, ceea ce este destul de dificil atunci când inovezi cu adevărat”, s-a destăinuit fondatorul Reflex.
Mitul #3: Metodologia Lean Startup poate fi aplicată oricărui domeniuMetodologia Lean Startup a fost inventată de Eric Ries, creator IMVU şi autor al cărţii The Lean Startup. Aceasta a apărut ca reacţie la condiţiile de incertitudine în care activează startupurile din întreaga lume. A fost adoptată rapid de multe business-uri aflate la început de drum și este recomandată de mulți mentori și investitori. Dar ce e bun pentru toată lumea nu înseamnă neapărat că e bun și pentru tine. Camil explică de Lean Startup nu se potrivește domeniului medtech.
”Al treilea mit de care m-am lovit e că filosofia lean startup este potrivită pentru orice fel de startup. Cu siguranță știu minim două industrii în care această filosofie nu funcționează: mai exact cea de security și cea din zona medtech. În zona medtech e un proces total diferit, în care trebuie mai întâi să construiești produsul, nu poți doar să nu-l arăți și să te creadă pe cuvânt, după ce-l construiești trebuie să-l validezi din perspectiva clinică și să fii sigur că ajuți pacienții și e totul safe. Și abia apoi poți să începi lungul sale cycle care poate ține chiar și un an”, a explicat Camil, spărgând și acest mit.
Spulberă și tu miturile legate de antreprenoriat și depășește-ți barierele! Înscrie-te la Startarium Pitch Day și distruge-ți temerile!
În fiecare toamnă, Startarium PitchDay devine centrul ecosistemului antreprenorial local – competiția anuală cu premii de 120.000 de euro și o finală-eveniment cu oportunități valoroase pentru toți cei ce sunt deja, visează să devină sau lucrează cu antreprenori.
Creată la inițiativa Impact Hub Bucharest și ING - două organizații cu ADN diferit dar cu valori comune – platforma Startarium în sine este construită peste propriul mit spulberat: cel că antreprenorii și corporațiile fac parte din lumi prea diferite pentru a colabora. Anul acesta împlinesc 3 ani de la lansare și sărbătoresc făcând totul mai amplu, mai intens și cu mai mult impact:
- Până pe 11 octombrie te poți înscrie în competiția principală Startarium PitchDay - cursa cu premii de 120.000 de euro pentru afaceri cu potențial din orice domeniu, între 1 și 3 ani.
- Chiar azi, rezervă-ți un loc la finala-eveniment, pe 5 noiembrie. În Aula Nouă a Universității Politehnice București. Tema: Mythbusting în antreprenoriat!
Pe 5 noiembrie, Startarium PitchDay va oferi oportunităti de finanțare pentru fiecare stadiu, fie că afacerea ta e în etapa operațională, de scalare internațională sau de ideație. În plus, finala-eveniment va aduce împreună investitori, consultanți de business, antreprenori aspiranți și cele mai promițătoare startup-uri locale, pentru o zi de demontat mituri și preconcepții despre ce înseamnă să fii antreprenor în România.