Capitalul care se pierde în România, agroturismul, redescoperit prin Agramonia

Agramonia este un startup care vrea să promoveze turismul de experiență în România. Julius Fabini a trăit în Germania, dar a venit în România fascinat de poveștile bunicului său saș. A lansat Agramonia pentru a putea să acopere lipsurile digitalizării în satul românesc.
  • Agramonia este o platformă de agroturism creată de Julius Fabini în Transilvania care conectează ofertele de cazare și experiențe cu potențialii clienți. 
  • Startup-ul a trecut prin Innovation Labs, iar acum este în faza de creștere, cu primii clienți care au fost intermediați de platformă. 
  • Folosește ghizii locali pe post de administratori de proprietăți și experiențe, contra unui comision, pentru a compensa lipsa digitalizării în agroturismul românesc
  • Abonează-te la podcastul nostru pentru a asculta interviurile înainte să apară pe site. O poți face aici pe Spotify, dar caută Startup Mashup oriunde asculți conținut audio. 

Agramonia este o platformă de experiențe, produse și cazări locale. Startup-ul a participat în cohorta din 2022 din Innovation Labs și vrea să promoveze agroturismul din România. Practic, folosește ghizii locali drept intermediari pentru proprietățile și experiențele locale. În acest mod, compensează lipsa de cunoștințe digitale ale proprietarilor și micilor antreprenori din regiune.

În momentul de față Agramonia activează în zona Transilvaniei, dar vrea să se extindă în toată țara. Pe site utilizatorii pot descoperi experiențe locale, locuri de cazare, produse pe care le pot achiziționa de la artizani locali. Am discutat cu Julius Fabini pentru a descoperi direcția în care se îndreaptă Agramonia.

Julius a ajuns în România în 2018, cu ideea de a face practică la țară. I s-a părut că are sens să se ocupe de zonele rurale și să dezvolte turismul.

„Am pornit la începutul lui 2019 cu o pensiune la țară pe care am înființat-o și am lucrat acolo 3 ani. Bunicii mei stau la Sibiu, sunt sași care nu au plecat din țară. Și bunicul meu se pricepe foarte bine la biserici fortificate, e unul dintre cei mai buni specialiști în domeniu. Cumva fascinația pentru medul rurald in Transilvania o am de la el”, explică Julius Fabini.

De atunci a vrut să facă ceva scalabil și să ajute o zonă mai largă, nu doar să aibă o pensiune și să lucreze pentru el. Au început să testeze și să descopere nevoile.

„Am descoperit că e important pentru proprietari ca lucrurile să fie plătite cash, iar rezervările se fac în majoritate telefonic”, explică acesta.

Ghizii locali pot ajuta fermierii să se promoveze online

Astfel a ajuns la Agramonia, unde folosește ghizii locali pe post de administratori de rezervări.

Agramonia „îi integrează pe fermieri și îi administreză cu ajutorul ghizilor, care câștigă un comision de 10-15% pentru fiecare interacțiune. Dacă un fermier vinde un serviciu de 100 de lei, noi le vindem pe site la 130 de lei. 15 lei se duce la ghid, 15 lei la noi, iar fermierul primește banii cash atunci când ajung turiștii”, spune Julius Fabini.

Inovația pe care o aduce Agramonia, spune Julius, e tocmai aceast[ intermediere. Pentru că e greu să digitalizezi fermieri care nu au cunoștințe digitale. Și atunci, cum o faci? Ghizii locali pot să își promoveze serviciile, dar să devină și adevărați administratori ai acestor proprietăți online.

De asemenea, fermierii pot pune produse noi în Agramonia, iar ghizii locali fac și curatoriere, pentru ca serviciile oferite să fie cele mai bune. „Ghizii au și posibilitatea de a promova evenimente și tururi fără niciun cost, dar câștigă prin promovarea fiecărei cazări”, explică Fabini.

Pentru scalarea ulterioară a companiei, Agramonia se uită la crearea de fermieri digitali. Cei mai buni dintre fermieri pot deveni și ei administratori online pentru ofertele vecinilor, de exemplu. Ei pot ajuta fermierii ceilalți să învețe marketing, să facă poze, cum să scrie textele și cum funcționează aplicația.

„Prin intermediari noi rezolvăm problema competenței digitale la țară”, spune Julius Fabini. De altfel, nu reinventează roata. Se bazează pe rețelele sociale care au funcționat de secole, relațiile personale dintre oamenii din aceeași localitate care știu unde să te trimită dacă vrei brânză bună sau o cazare mișto.

Monetizarea se realizează prin comisionul pe care Agramonia îl reține din tranzacțiile intermediate. Au pornit abia vara aceasta într-o zonă geografică limitată și vor să devină acum un jucător important în Transilvania și România.

Cum arată agroturismul în România și ce urmează

Conform lui Julius Fabini, singura statistică din România pe zona de ghizi turistici a apărut în 2017. Fondatorul Agramonia estimează că piața pentru agroturism în țara noastră este între 500 de milioane și un miliard de euro.

„Noi ne adresăm unei parte a piețe cu produsul pe care-l oferim. Cei care caută doar cazare pot găsi și în alte locuri, dar noi vrem să integrăm mai multe aspecte, experiențe și produse locale. În momentul de față nu există platforme în România care să aibă mai mult de 50 de oferte agroturistice integrate”, spune Julius. De altfel, în planurile lui de business extinse, vede posibilitatea ca România să poată oferi o cifră de afaceri de 7 milioane de euro pentru Agramonia.

Dar pentru a ajunge aici trebuie să schimbe o lume. Mulți din mediul rural nu au ideea că pot oferi ceva. Nu știu ce valoare are lumea de acolo. E ceva nou.

„Există problema de administrare și lipsă de competențe digitale și țăranii nu au infrastructura care trebuie ca să facă asta. Acest lucru se întâmplă deja în țările dezvoltate însă, unde fermierii își administrează proprietățile și experiențele și fac agroturism de mai multă vreme”, spune Julius. În plus, marile agenții se concentrează pe orașe sau lanțuri mari, deși jumătate din populația României trăiește la țară și avem un capital care trebuie promovam și protejat.

În momentul de față Agramonia a trecut de faza de MVP și are primii clienți, dar caută investiție pentru scalare.

 



Citeste si