Tudor Juravlea, User Experience Architect: Rolul unui specialist de UX este de a salva timpul utilizatorului

Puține companii validează produsele înainte de a ajunge pe piață, neavând un specialist de UX care să creeze flow-uri logice și interfețe usor de înțeles, iar consumatorii se trezesc cu un manual întreg de utilizare pentru a folosi un software, în loc să descopere un produs ușor de înțeles, testat cu zeci sau sute de oameni înainte de a ajunge la ei.

Potrivit lui Tudor Juravlea, User Experience Architect & UX Trainer și unul dintre fondatorii Asociației Române de User Experience Design, munca unui practician de UX începe chiar de la înțelegerea problemelor prin care trece un consumator atunci când folosește un produs, cerința de îmbunătățire a experienței venind fie de la top management, fie din call-center, prin reclamații și sugestii.

"Interfața pe care o vede utilizatorul este doar vârful iceberg-ului, dar munca unui UX specialist este preponderent în spatele unei aplicații sau a unui site, privește modul în care informația este organizată (arhitectura informației), ce detalii îi ceri clientului, flow-ul logic pe care îl implementezi pentru ca un utilizator să ajungă din punctul A în punctul B, cât și lucruri ce țin de accesibilitate", precizează Tudor Juravlea.

Omul de UX acționează ca un liant între product manager sau chiar owner-ul companiei, echipa de cercetare (dacă este cazul) și programatorii care creează efectiv produsul pe baza unor recomandări. Cum în programare, majoritatea echipelor lucrează în sprint-uri, pe metodologia agile, specialistul UX trebuie să fie mereu cu 2-3 sprint-uri înaintea lor.

"La modul ideal, specialistul UX nu realizează și design-ul produsului, dar sunt multe companii în care omul de UX șutează și tot el dă cu capul, face și research, și schițare și interfață cu livrabile finale către programatori", menționează Tudor.

Companiile mai evoluate au descoperit că au nevoie de specialiști pe fiecare segment, pentru a face cercetare de piață adevărată, iar dacă își doresc o interfață bună trebuie să angajeze un designer cu skill de branding, dar care să înțeleagă și tehnologiile, bootstrap sau alte framework-uri pe care programatorii le vor folosi.

Pe de altă parte, într-o companie mai mică, un specialist în UX preferă să aibă o privire de ansamblu asupra proiectelor și să nu se supraspecializeze, pendulând între zona de research și cea de design/interfață sau usability testing.

Aflați mai multe despre rolul specialiștilor UX într-un material pe wall-street.ro.


Citeste si