- 12 Noiembrie 2021
Cătălin Vlădescu, VTEX despre Black Friday, omnichannel și viitorul în ecommerce
Black Friday 2021 va fi probabil cel mai popular din istoria acestor evenimente în România, cu o creștere constantă de la an la an. Pe lângă marii comercianți care ne-au obișnuit cu reduceri, avem și mulți comercianți care vin din offline, s-au adaptat în timpul pandemiei și acum intră în hora Black Friday.
Despre aceste subiecte am discutat cu Cătălin Vlădescu, VP of Sales la VTEX Central and Eastern Europe. VTEX oferă magazinelor online diferite posibilități tehnice pentru a se dezvolta și inova în ecommerce. Cu Cătălin am discutat despre această trecere din offline în online, despre trendurile de anul acesta, dar și domeniile din industrie care încă trebuie să facă pasul spre digitalizare.
Sunt diverse nișe care rămân axate pe magazinele fizice, din cauza limitărilor operaționale, dar mulți s-au dus spre online deja. Zonele care încă sunt fidele offline-ului sunt cele care au produse care necesită reglementări legale pentru vânzare sau condiții speciale de transport.
„Din fericire, avem deja în portofoliul de proiecte implementate jucători din industria auto, pharma sau alte industrii care sunt preponderent brick & mortar și vedem o deschidere din ce în ce mai mare din partea acestora”, explică Vlădescu.
Între online și offline de Black Friday„În 2020 am văzut o migrare puternică a consumatorilor către canalele de online, provocată în primul rând de restricțiile impuse de pandemia COVID-19. Imediat după ridicarea restricțiilor, cumpărătorii au migrat puternic către centrele comerciale și mall-uri, migrare generată de relaxarea restricțiilor și libertatea redobândită”, spune Cătălin Vlădescu.
El consideră că cei care au avut de câștigat sunt cei cu o abordare omnichannel, adică online și offline, cu o experiență uniformă.
Specialistul VTEX se așteaptă ca restricțiile de astăzi din România să afecteze comercianții offline, dar și o evoluție pozitivă a comerțului online în decembrie, când oamenii achiziționează cadourile pentru sărbătorile de iarnă.
Black November mai mult decât un Black Friday„În România, marii comercianți online și-au cizelat deja propriile rețete și modalități de abordare ale acestui eveniment. Majoritatea comercianților au mizat pe o comunicare de tip ”Black November” și un start mai rapid al evenimentului, ca parte din strategia lor de a dilua popularitatea acestui eveniment promovat puternic doar într-un singur weekend”, spune Cătălin Vlădescu.
„Vedem cu toții că segmentul de ecommerce a fost marele ”câștigător” în această perioadă. Acest lucru i-a făcut pe majoritatea retailerilor care activau printr-un singur canal, în special pe cei a căror activitate se baza pe prezența brick & mortar, să realizeze cât de importantă este diversificarea canalelor de vânzare și că prezența, atât în online, cât și în offline, este secretul succesului”, mai spune acesta.
Specialistul VTEX spune că retailerii au înțeles cât de valoros este să folosești prezența fizică pentru a livra clientului într-un timp cât mai scurt produsul dorit.
Ce soluții tehnice cer clienții - marketplace și B2B„În acest sens, vedem din partea retailerilor o cerere semnificativă pentru produse de tip ship-from-store sau click & collect, soluții care pot reduce masiv abandonul de coș și crește rata de conversie a magazinului online”, explică Vlădescu.
VTEX a observat că pe lângă soluțiile omnichannel, care sunt din ce în ce mai cerute și mai dorite de către retaileri, se observă un interes crescut pentru două verticale de business: soluția VTEX marketplace și soluția de B2B.
„Cererea crescută pentru soluțiile de tip marketplace vine din dorința retailerilor de a se tranforma în destinații de shopping pentru clienții lor și de a le pune la dispoziție acestora produse din categorii diferite. În plus, majoritatea retailerilor au înțeles că există o corelație directă între numărul de produse disponibile la vânzare și veniturile realizate de magazinul lor online”, spune Cătălin Vlădescu.
În plus, o soluție de marketplace reduce costurile de stocare și manipulare a mărfii, scade costurile operaționale și aduce o profitabilitate mai bună.
„În ceea ce privește soluția de tip B2B, observăm o dorință din ce în ce mai accentuată din partea companiilor de a integra tehnologie în procesul de vânzare. Această tendință are la bază în primul rând nevoia de a-și digitaliza catalogul de produse, pentru a putea adresa prin intermediul platformei online un număr mai mare de clienți, dar și dorința de a crește vânzările și numărul de comenzi”, explică rerpezentantul VTEX.
Domeniul care așteaptă pasul mare spre digitalizareDar dacă e să vorbim despre comerțul online, nu toate domeniile au făcut pasul spre digitalizare cu la fel de multă încredere, iar Cătălin Vlădescu a identificat astfel de zone din industrie. El menționează de zona de food și de tot ce înseamnă FMCG.
„Se află într-o fază incipientă și aici ne așteptăm să vedem o creștere semnificativă în perioada următoare. Din cifrele noastre, la nivel național, ponderea comerțul electronic din total piață de FMCG este sub 4% în acest moment”, spune Cătălin.
El se așteaptă să vadă o creștere semnificativă generată de o schimbare a comportamentului de cumpărare în perioada pandemiei.
„Din ce în ce mai mulți cumpărători au apelat la platformele online gestionate de supermarket-uri și hypermarket-uri sau la soluțiile de quick commerce existente pe piață în perioada pandemiei și așteptările sunt că acest comportament se va păstra și va crește semnificativ odată cu dezvoltarea serviciilor de fulfilment și, mai ales, odată cu îmbunătățirea platformelor online ale jucătorilor din această piață”, crede Cătălin Vlădescu.
Dar pe lângă trendurile din industrie, există mulți comercianți online care fac greșeli prin neadaptarea la realitățile actuale. Astfel, în România peste 70% din traficul online este generat de dispozitivele mobile. Cu toate acestea sunt multe magazine care nu sunt optimizate pentru acest mediu.
„În ceea ce privește optimizarea platformei, le recomandăm retailerilor să-și ia timpul necesar pentru a rula testele de încărcare (spike tests, stress tests etc) pentru a se asigura că pot face față volumului de trafic din timpul evenimentului”, spune Vlădescu.
„Recomandăm implementarea soluțiilor de loializare și a soluțiilor de marketing automat. Fie că vorbim despre un simplu reminder de abandon de coș, email-uri trimise automat către client când produsele adăugate în wishlist-ul său beneficiază de un discount sau chiar programe de loializare mai complexe. Black Friday este un eveniment foarte bun pentru atragerea de clienți noi, dar este la fel de important ce vor face retailerii după eveniment pentru a asigura cumpărături recurente din partea celor care au fost atrași de ofertele lor de Black Friday”, mai explică acesta.
Trenduri de consum în ecommerce care ar putea fi adoptateÎn plus, trendurile de ecommerce care apar în spațiul occidental sau în China urmează să apară și în România. Din punctul de vedere al specialistului VTEX, componenta de social selling prin intermediul livestream-urilor este încă subdezvoltată în regiunea noastră. Live commerce înseamnă practic o componentă de teleshopping în timp real, un trend foarte popular în China și în America.
„În esență conceptul nu este unul nou, vorbim despre o adaptare a binecunoscutului “teleshopping” la canalele de comunicare din ziua de astăzi (Instagram, TikTok, Facebook etc.). Am lansat de curând o astfel de aplicație în cadrul VTEX și urmează să o testăm pe piață locală cu unul din clienții din portofoliul nostru”, menționează vicepreședintele de vânzări pentru VTEX Central and Eastern Europe.
Avantajele unui asemenea canal sunt reprezentate de capacitatea de a interacțina cu prezentatorul în timp real și de a cere detalii despre produs prin intermediul chat-ului, dar și de a vedea demonstrații live pe produsul respectiv.
Dar pentru viitor, rețeta de succes e destul de simplă. „Rețeta de succes pe care noi o vedem presupune o prezență puternică online în combinație cu prezența offline, cea din urmă ajutând considerabil la îmbunătățirea experienței clientului. Să-i poți livra unui client, în 24 de ore, produsul dorit din magazinul tău aflat în același oraș, este un diferențiator puternic și vedem situații în care clientul este dispus să plătească un procent în plus pentru a beneficia de această experiență în defavoarea livrării dintr-un depozit central în 2-3 zile lucrătoare”, menționează Cătălin Vlădescu.