- 7 Martie 2025
Ce au în comun 8 martie și economia? Despre rolul și importanța femeilor în business
Opinie semnată de Elena Oancea, co-CEO Goldbach Group
Anul trecut, The World Economic Forum estima că mai sunt necesari încă 134 de ani pentru a depăși inegalitățile dintre genuri, dacă se păstrează evoluția de până acum. În plus, în contextul actual, cu subiecte presante care ocupă agenda publică, discuția despre accesul femeilor în poziții de conducere pare să-și piardă din urgență.
Aș dori să reamintesc doar două motive pentru care este important să continuăm să discutăm și să promovăm accesul egal al femeilor la oportunități. În primul rând, pentru că este un drept fundamental și, în al doilea rând, pentru că prezența femeilor în business deblochează un potențial economic semnificativ.
Femeile sunt acționare în aproape jumătate dintre companiile active din România, care au o cifră de afaceri de peste 10.000 de lei, conform unui studiu realizat de Impact Hub și Bravva Angels. Rata medie a profitului net a companiilor cu acționariat în totalitate feminin este aproape dublă față de a celor cu acționariat exclusiv masculin, 15% vs. 8,3%. În același timp însă, cifra de afaceri totală a companiilor cu acționariat feminin a fost de 82 miliarde de euro în 2021, mai exact doar 21% din totalul veniturilor raportate în acel an.
Aceste date mă fac să mă gândesc la cât de mult am avea de câștigat economic, dar și din punct de vedere al diversității perspectivelor, dacă am sprijini femeile pentru a avea o contribuție mai mare în economie.
În așteptarea zilei de 8 martie, mi-am propus un scurt exercițiu de reflecție: o selecție de cinci obiceiuri care m-au ajutat cel mai mult în cei 20 de ani de antreprenoriat. Împărtășesc experiența mea celor care se află la începutul călătoriei antreprenoriale, în speranță că le va servi drept inspirație.
Totodată, 8 martie reprezintă și un moment potrivit pentru a ne reaminti că este important să menținem deschisă discuția despre valoarea economică a femeilor în business, chiar și în aceste vremuri complexe.
La final, vă invit să treceți în revistă, acum la început de primăvară, obiceiurile care credeți că vă pot influența traseul antreprenorial. Vă îndemn să vă gândiți – cum ar arăta o Românie în care femeile ar avea o reprezentare corectă la nivelurile cele mai înalte, în business și elaborarea politicilor publice?
În cei peste 20 ani de antreprenoriat, marcați de dezvoltarea a numeroase proiecte flagship în design interior, Elena Oancea a transformat companiile pe care le-a condus în lideri de piață. În prezent, Elena gestionează strategia de consolidare și dezvoltare a Goldbach Group, cu accent pe două divizii prioritare la nivel de grup pentru următorii ani, K2 Retail Properties și K2 Design Lab.