- 20 Octombrie 2015
Cei doi români care te ajută să afli prețul corect al unei mașini. Povestea unui moment de “serendipity”
Când cumperi o mașină ești expus tuturor pericolelor posibile. Dacă firea ta e naivă, vei fi victima samsarilor de mașini. Majoritatea clienților nu se pricep la mecanică, iar investițiile în mașini second-hand sunt păguboase. Vezi Cât Face e o platformă care te ajută să descoperi prețul corect. Noi am aflat planurile celor doi fondatori, pe cât de diferiți, pe atât de asemănători. Pe lângă povestea unui produs, acesta este un moment de „serendipity“ între doi fondatori.
Daniel Enescu și Alex Govoreanu par foarte diferiți prima oară. Nu seamănă fizic, îi desparte o generație, unul e foarte vorbăreț, celălalt mai relaxat și mai tăcut. În timp ce Daniel Enescu e vocea și partea experimentată a echipei, Alex e artizanul platformei Vezi Cât Face și cel care a muncit enorm pentru a aduce site-ul în situația de acum.
Enescu a fondat în România compania de consultanță Daedalus, care a fost preluată de Millward Brown. A fondat și serviciul Daedalus Online care a fost extins din România în alte nouă țări. Antreprenorul care la prima vedere seamănă enorm cu Steve Jobs vorbește cu entuziasm despre un startup în care a contribuit, pe lângă aportul financiar, cu experiența și mentoratul. În schimb, Alex Govoreanu, absolvent de Management, este cel care a dezvoltat produsul după o experiență demnă de startup, cu 14 ore de muncă pe zi uneori.
Startul unei prietenii ciudateLa prima vedere m-a surprins legătura dintre Daniel și Alex, dar abia pe drumul spre metrou am aflat de la fondatorul mai experimentat al companiei secretul. „Una dintre marile probleme de pe piață e faptul că antreprenorii nu știu să delege“, mi-a spus Daniel. El asta a făcut acum trei ani când i-a venit ideea unei platforme prin care viitorii proprietari de mașini să afle care este prețul corect printr-o unealtă online care să folosească un algoritm unic. Cei doi își amintesc întâlnirea diferit.
„Terminasem facultatea și urma să plec în străinătate să lucrez într-o corporație. Daniel mi-a vândut ideea lui repede, după ce m-am văzut cu el printr-un prieten comun“, spune Alex. Daniel râde și spune că „cred că cineva m-a sunat și mi-a zis: salvează-l pe omul ăsta să nu se ducă, pentru că el e un antreprenor pur sânge. Nu trebuie să te uiți mult ca să recunoști pe cineva antreprenorial, care se simte bine cu libertatea. I-am spus: <<măi omule, nu vei fi fericit. Am această idee, hai să o facem împreună. Eu nu am atât de mult timp, dar tu vei avea și timp, dar și libertate>>“, povestește Daniel momentul fondării Vezi Cât Face.
El spune că a fost un moment de serendipity și un mix de competențe comune și muncă multă. Entuziasmul lui Alex nu ar fi fost suficient, dar nici fondurile lui Daniel. Așa s-a născut Vezi Cât Face, prima platformă sud-est europeană care îți estimează costul corect al unei mașini, dar și Total Cost of Ownership, adică banii pe care-i vei cheltui în viitor.
Pe platforma lui Daniel și a lui Alex poți să introduci datele mașinii pe care ai descoperit-o pe un site de anunțuri și să afli valoarea ei exactă, luând în calcul și deprecierea, dar și costul total al deținerii mașinii. Aici vei vedea cât te costă întreținerea, asigurarea, deprecierea sau benzina.
„Costul deprecierii nu poți să-l afli singur, iar costurile de întreținere variază de la model la model. Calculele nu și le pot face majoritatea oamenilor. Datele noastre statistice ajută lumea să ia o decizie bună“, a spus Daniel Enescu. Astfel, algoritmul a fost construit timp de trei ani de către Alex, pornind de la un calculator simplist. Acum, acesta este foarte greu replicabil, iar datele au fost culese automat din anunțurile de pe piață. Pe lângă algoritmul de estimare, platforma are în spate și o platformă care exclude aberațiile - prețurile prea mici sau prea mari.
Vrem să mutăm mentalitatea de la „ce deal bun am făcut“ la „sunt prea sărac să cumpăr o mașină proastă
Daniel Enescu
În România se comercializează anual 400.000 de mașini second-hand și doar 70.000 de mașini noi. Automat, platforma Vezi Cât Face e destinată mai mult celor care vor să cumpere vehciule folosite. Acestea au și costurile cele mai diverse, dar există și o diferență mare de cunoștințe sau o asimetrie de informație, cum explică Enescu.
„În România oamenii se uită foarte mult la chilipiruri. Noi avem un rol educativ, pe lângă faptul că le calculăm costul total al deținerii. Îi ajutăm să ia decizii mai bune, alegând mașina cea mai bună din diverse opțiuni. Vrem să mutăm mentalitatea de la „ce deal bun am făcut“ la „sunt prea sărac să cumpăr o mașină proastă“, mai spune Enescu. În plus, pentru a avertiza cumpărătorii de potențialele probleme ale unui vânzător, Vezi Cât Face îți spune și câte anunțuri au fost publicate de pe un singur număr de telefon, ceea ce poate sugera prezența unui samsar al automobilelor.
Momentan Vezi Cât Face e dedicat celor care vor să cumpere și să informeze. A vinde informație e oricum dificil, iar băieții știu asta. În schimb, vor să transforme platforma de la 1 noiembrie și să adauge, inițial în teste, posibilitatea de a contacta dealerii pentru oferte personalizate în funcție de nevoile fiecărui client.
„Majoritatea oamenilor ne-au spus că vor prețul corect, dar nu mai vor să se ducă pe alt site și să cumpere. Noi nu vindem mașini, nu e afacerea noastră, dar putem să-i conectăm cu dealerii“, explică Daniel.
„Vrem să introducem un formular prin care completezi mașina pe care o dorești, iar când îl trimiți, dorința ta ajunge la dealeri, care-ți oferă înapoi 3-4 oferte în funcție de dorința ta“, mai spune fondatorul.
Astfel, Vezi Cât Face va putea să facă și bani din această opțiune, printr-un comision pe vânzarea de mașini de către dealer, dar va adăuga și un serviciu clienților. După ce au primit ofertele personalizate, ei pot negocia online cu vânzătorii oficiali. După ce au bătut palma în primă fază, pe internet, primesc un certificat online prin care „blochează“ prețul mașinii la cel negociat pe site. Apoi urmează momentul offline, când clientul și dealerul se întâlnesc pentru testarea mașinii. E un avantaj atât pentru clienți, dar și pentru dealeri, deoarece ar putea să-și țină mașina mai puțin în garaj sau curte.
Cei doi fondatori văd în această facilitate și o mișcare socială. „Vrem să luăm din veniturile samsarilor. Dacă din 600.000 de mașini, 550.000 de oameni cumpără din târg, iar restul de la dealeri, pot avea o influență asupra dealerilor. Dacă aduc 10.000 - 20.000 de oameni avem un fenomen social“, explică Daniel.
Alex mi-a explicat că facilitatea va fi introdusă de la 1 noiembrie, în testare, iar apoi, la începutul anului vor încerca să o lanseze pentru toată lumea. În faza finală, comisionul va fi de aproximativ 1% din prețul mașinii, în medie sau 12-15% din profitul pe care-l face dealerul.
În luna septembrie, 100.000 de oameni au intrat pe site-ul vezicatface.ro. Din aceștia, 60% au ajuns pentru a citi articolele educative pe care le scrie Govoreanu. Din acest procent, alți 60% își evaluează mașini. Pe site-ul celor doi, evaluările sunt gratuite, dar dacă vrei o exactitate crescută, care să ia în considerare și mai multe puncte, atunci poți plăti un preț mediu de 2 euro pe tranzacție.
30% din oamenii care vând mașini nu publică nimic pe site-urile de anunțurile - o fac dând sfoară în țară, pe Facebook între prieteni
Daniel Enescu
40% din utilizatori vin doar pentru mașini și au o cifră de engagement foarte mare - peste cinci minute petrecute, în medie, pe site. În februarie platforma a avut 10.000 de utilizatori lunari, iar în lune octombrie datele indică o creștere până la 120.000 de utilizatori.
În viitor, cei de la vezicatface.ro vor să adauge și posibilitatea ca proprietarii să-și printeze un certificat din partea platformei pe care să-l afișeze în parbriz, atunci când se duc cu mașina în târg.
„Am ajutat oamenii să-și vândă mașina între cunoștințe. 30% din oamenii care vând mașini nu publică nimic pe site-urile de anunțurile - o fac dând sfoară în țară, pe Facebook între prieteni“, spune Daniel Enescu. Astfel, oamenii aceștia au evitat conflicte prin oferirea unui preț corect.