Certificările ISO: Ce reprezintă standardul ISO 14001 și cu ce ajută într-o companie

Pentru ca o firmă să poată funcționa în perfectă siguranță și legalitate și pentru a obține un profit suficient sau dorit, este important că anumite condiții să fie îndeplinite. Este nevoie de angajați cu experiență, de sisteme și tehnologii suficient de avansate pentru a putea realiza produse sau servicii specifice domeniului de activitate precum și de aprobări din partea diverselor instituții de stat sau independente, prin care funcționarea firmei să poată decurge în mod normal.

Alături de acestea, în funcție de domeniul de activitate, la fel de importanta poate fi și o certificare ISO, care să poată atesta în mod incontestabil că acea firmă îndeplinește anumite condiții în funcționarea sa.

Standardele ISO au fost introduse în cadrul industriilor și domeniilor de activitate acum mai bine de 50 de ani, o dată ce s-a decis că este nevoie că fiecare producător și distribuitor să atingă anumite standarde pentru a putea avea acces pe o anumită piață de vânzare sau cumpărare. De la un anumit nivel al calității produselor și serviciilor până la atingerea unui nivel cerut de siguranță al angajaților, al informației sau de protecție a mediului, aceste standarde acoperă un întreg spectru de reglementari pe care o companie trebuie să le îndeplinească pentru a fi recunoscută că o alege mai bună de către consumatorii finali.

Poate că cel mai comun și mai cunoscut standard este ISO 9001, parte din seria ISO 9000 și care face referire la sistemele de management al calității. Practic, toate aceste standarde fac referire la un anumit sistem de management, precum cele anterior menționate. Revenind la ISO 9001, acesta este aplicabil în orice industrie și orice domeniu de activitate și astfel, orice firmă îl poate obține. Printr-o astfel de certificare, acea firmă atestă faptul că deține dotări de calitate și oferă produse și servicii de calitate.

Un alt standard, care a deveni din ce în ce mai important în ultimii ani și pe care de asemenea, cele mai multe firme și companii îl pot obține este ISO 14001, care face referire la cerințele pentru un sistem de management de mediu, prescurtat SSM. Prin obținerea unei astfel de certificări o firma atesta așadar că ia măsuri corespunzătoare în ceea ce privește minimizarea impactului negativ pe care aceasta îl are sau îl poate avea asupra mediului înconjurător. Acest impact poate fi exemplificat prin numeroase exemple, chiar și în cazul firmelor care operează în mediul online și care se ocupă doar cu realizarea și comercializarea de servicii ci nu de manufactură. Deoarece la baza acestora stau totuși diverse aparaturi, de la calculatoare și stații de lucru până la servere și diverse echipamente, și acestea pot avea în timp un anumit impact asupra mediului înconjurător.

Cel mai mare impact însă îl au firmele care se ocupă cu manufactură, adică cu realizarea de diverse produse de consum și nu numai. De la o industrie la alta impactul negativ asupra mediului înconjurător poate fi mai mare sau mai mic și este astfel necesară minimizarea acestora aspecte negative sau chiar eliminarea lor daca este posibil. În acest sens, o măsură destul de eficientă pe care cele mai multe firme au adoptat-o în ultimii ani este aceea a instalării de sisteme fotovoltaice prin care iți pot obține necesarul de energie electrică, devenind astfel independente pe această cale față de furnizori.

Așa cum aflăm direct din descrierea generală a acestui standard precum și de pe www.certificareiso.ro, ISO 14001 are la baza două concepte principale și anume îmbunătățirea continuă și flexibilitatea. Acestea sunt de asemenea aplicabile și în  cazul altor standarde, precum mai sus menționatul ISO 9001 prin care calitatea produselor sau serviciilor unei companii sunt în mod constant îmbunătățire. În același fel, și grija pentru mediu și minimizarea impactului negativ sunt subiecte principale pentru toate firmele, mici și mari, care doresc să obțină o astfel de certificare. 

Prin obținerea unei astfel de certificări, o firmă poate obține astfel numeroase avantaje, în mai multe direcții, inclusiv în creșterea producției, a calității produselor sau serviciilor realizate, un număr mai mare de clienți și în cele din urma și un profit mai mare, până la urma, unul dintre aspectele pe care orice companie îl urmărește. Este nevoie desigur, că pentru aceste lucruri să fie obținute, pe termen scurt sau lung, să de realizeze și unele investiții inițiale alături de diverse schimbări în cadrul acelei companii. Acestea implica reînnoirea echipamentelor și a liniilor de producție, pregătirea personalului și nu numai. 

În ceea ce privește obținerea unei astfel de certificări, o firmă trebuie să apeleze la organismele specializate care le pot elibera. Acestea sunt la rândul lor agenții, acreditate de Organizația Internațională de Standardizare, care pot elibera unul sau mai multe astfel de standarde. Este bine de știut pentru orice firmă că acest proces poate să difere de la un organism de certificare la altul în funcție de calitatea serviciilor pe care acel organism le oferă. Poate astfel să dureze mai mult sau mai puțin până când firma să obțină certificarea, să coste mai mult sau mai puțin și să fie nevoie mai mult sau mai puțin de implicarea firmei. Indiferent de caz, un pas important în eliberarea oricărei certificări este realizarea de audituri ce reprezintă vizite și verificări în cadrul firmei, care au că scop atestarea faptului că acestea îndeplinesc condițiile impuse de un anumit standard pe care acestea doresc să îl obțină. Totodată, aceste certificări trebuie reînnoite o data la câțiva ani iar acest lucru se poate face la același organism de certificare sau la altul.



Citeste si