Ciprian Stancu, Republica BIO: ”răbdarea te învață că nu vei lua întotdeauna decizia cea mai bună”

Ciprian Stancu este un antreprenor pasionat de sănătate și longevitate. Cu aceste două mari misiuni în viață, Ciprian a creat platforma de produse sănătoase Republica BIO, locul de unde oamenii găsesc soluții de nutriție funcțională. Crede că tărie că interesul pentru o viață sănătoasă nu se separă niciodată în schema viață-muncă și asta vrea să insufle și întregii echipe pe care a adus-o alături de el.

Pe lângă compania de nutriție Republica BIO, Ciprian a creat și alte două brand-uri, tot în zona sănătății: HempAID (canabis medical) și Molecules of Youth (longevitate și well-ageing).

Când nu se ocupă de antreprenoriat, Ciprian își duce crezul mai departe ca health coach și mentor pentru alți antreprenori. 

Antreprenorul este un elev perpetuu, învățarea fiind o componentă esențială a vieții sale. Ciprian are studii de nutriție moleculară la Harvard Medical School și este membru al Institutului de Medicină Funcțională din SUA. 

Ce-și dorește prin ceea ce face și prin ceea ce imprimă și echipei sale este să facă bine umanității, ceea ce a devenit o viziune strategică în toate inițiativele sale antreprenoriale și personale.  A învățat răbdarea pe propria piele, în așteptarea de 10 ani până când compania sa a devenit ceea ce este azi. Iar în tot acest timp a testat piața, a încercat și, mai important decât orice, a ascultat. Tăcerea și practicarea tăcerii este ceea ce-l ajută și azi pentru o viziune cât mai clară asupra lucrurilor, o practică pe care Ciprian o consideră ”cel mai bun consultant de business”. 

Tot tăcerea este cea care îl ajută și în practicarea unei aptitudini pe care o consideră esențială în leadership: ascultarea activă, acea ascultare în care nu întrerupi și înțelegi exact ce ți se transmite. 

Despre semnele de bine pe care le practică și le dă mai departe prin business-ul lui, puteți citi mai multe în rândurile de mai jos. 

 

Antreprenoriat pornit din sete de libertate 1. Ce te-a inspirat să pornești pe drumul antreprenoriatului?

Primul job adevărat a fost în corporație. Am făcut meseria care mi-a plăcut și încă îmi place enorm. În corporație înveți mult, pe banii altora. Plătești cu timp, energie și renunțări pentru ceea ce înveți. Până la un punct este un schimb echitabil pentru ambele părți. Dai timp și energie și primești bani și experiență.

Vine însă o zi. Acea zi. Ziua în care dorința de a face ceva care să te reprezinte, să devină expresia ta în lume, de a crea ceva unic, nemaifăcut până atunci, devine mai mare decât frică de eșec.

Ăsta cred că este momentul în care cineva devine antreprenor: momentul în care înlăuntru țipă ceva care zice ‘’dacă mă lași nefăcut, ai trăit degeaba’’.

Evident că nu auzim niciodată vocea spunând exact asta, însă ea se exprimă în diverse forme, diverse nemulțumiri: nu îți mai place locul în care lucrezi, îți pierzi respectul pentru șef, nu mai împărtășești viziunea echipei, te simți străin în propria viață, te plictisește ceea ce te entuziasma la început.

În 2013, când am plecat din Time Warner dintr-o poziție de senior bine plătită, am știut că nu o să mă mai întorc în corporație. Nu fiindcă eram pregătit pentru antreprenoriat. Ci pentru că, la 35 de ani, simțeam că vreau să îmi exprim creativitatea și dorința de a face bine în jurul meu, neîngrădit de decizii ‘’de sus’’.

În plus, îmi era sete de libertate. Libertatea de a încerca, a greși din încercări și de a învață din greșeli.

2. Ce te-a motivat să fondezi compania pe care o ai acum, ce ți-ai dorit de la aceasta atunci când a încolțit ideea de a fonda acest business? 

De obicei când oamenii vorbesc de începutul unui business vorbesc despre strategie, TAM, business plan. Noi am început inconștient, emoțional, fără niciun business plan, fără să știm dacă vom reuși să facem din idee un business viabil.

Înainte de a-l gândi că business, a fost gândit să facă bine oamenilor. Ceea ce ne-a făcut să fim atât de hotărâți în a ne arunca cu capul înainte, a fost concluzia unui studiu medical pe care l-am citit încă din 2013: ‘’fiecare om care e astăzi în viață într-o țară civilizată va trăi în medie 80 de ani, dintre care ultimii 10 suferind de cel puțin o boală cronică, iar ultimii 8 având mobilitate limitată’’.

Cu alte cuvinte, datorită condițiilor de viață mai bune și progreselor medicinei trăim din ce în ce mai mult, însă corpul nu ne poate susține până la vârste așa înaintate.

De-asta, misiunea noastră a devenit să întărim corpul uman prin nutriție și obiceiuri sănătoase, pentru a avea sănătate impecabilă și mobilitate până spre finalul acestei călătorii minunate care se numește ‘’viață’’.

3. Cum a evoluat compania ta de la idee la realitate? 

Dureros de lent, cu multe greșeli și cu multe pierderi financiare. Am făcut eroarea de a considera că este suficient să ai o misiune, un scop clar (de a ajuta oamenii) și că asta va ține loc de business plan, strategie și cash flow.

Realitatea de business nu e o poveste cu Ilene Cosânzene. Eu veneam din media și advertising și am intrat în piață produselor de consum, piață în care nu cunoșteam pe nimeni. Nu știam cum funcționează industria.

Am început să facem E-commerce în condițiile în care niciunul dintre membrii echipei nu făcuse asta vreodată.

Ne-a luat 2 ani să învățăm lucrurile de bază, 5 ani să începem să fim acceptați în piață și 10 ani să devenim un brand recunoscut. E mult timp și mult efort. Să amâni recompensa muncii 10 ani este greu. Să ai răbdare 10 ani înainte de a avea succes îți trebuie un scop cu mult mai presus de propria persoană sau propriile nevoi.

4. Ce rol ai tu astăzi în business, care sunt responsabilitățile tale de zi cu zi? 

Sunt privilegiat cu o echipă competentă, energică, care crede în misiunea noastră ca în Biblie. Operațiunile zilnice sunt coordonate de colegii mei. Rolul meu este limitat la direcțiile strategice de dezvoltare și strategia de vânzări.

95% din ce înseamnă azi grupul Republica BIO este pilotat excelent, fără ca eu să mă urc la volan.

Antreprenorul care ”ia temperatura” echipei 5. Ce înseamnă pentru tine grija față de echipă, dincolo de salariu? 

Sunt atent permanent la nivelul de energie pe care îl au colegii mei. Energia pe care o emană e un indicator de sănătate, exact cum e temperatura corpului. Le iau săptămânal temperatura.

Dacă nivelul de energie este bun, dacă simt entuziasm, inițiativă, curiozitate, înseamnă că ceea ce fac este aliniat cu interiorul lor. Dacă motivația e mai scăzută, încerc să înțeleg ce anume putem schimba în ceea ce fac pentru a reveni la o energie bună.

Energia e contagioasă: dacă e bună, ridică toată echipa; dacă nu e suficient de puternică, trage în jos întregul business.

Orele suplimentare sunt ‘’no go’’ la noi, insist ca fiecare să aibă cât mai mult spațiu personal, un spațiu cât mai consistent. Oricât de mult ne place ceea ce facem ca profesioniști, profesia trebuie să reprezinte doar o mică parte din ceea ce suntem ca oameni.

Avem nevoie de timp să ne conectăm cu noi înșine, cu cei dragi, cu hobby-urile, cu propria curiozitate. Și aceste nevoi trebuie onorate prin reguli care să descurajeze programele de lucru extinse, acumularea de oboseală și stresul cumulativ.

6. Cum îți menții echipa motivată și implicată, în special în momente tensionate?

Singurul mod care am văzut că funcționează la noi este prin angajarea în discuții directe, fără perdea și fără frici. Tensiunile apar fie ca urmare a unor greșeli, fie ca urmare a unor percepții greșite.

Ambele situații se clarifică prin comunicare cât mai onestă. Când suntem ascultați, înțelegem că celuilalt îi pasă și suntem mai dispuși să îi ascultăm versiunea și să devenim mai flexibili în convingerile noastre.

7. Ce beneficii sau inițiative ai introdus pentru a avea grijă de sănătatea și stabilitatea oamenilor tăi?

În grupul Republica BIO, toate activitățile noastre se învârt în universul de sănătate; din acest motiv, beneficiile sunt multe pentru noi, toți cei din echipa. Începând cu accesul la mentori și medici la care ajungi extrem de greu, până la cursuri și seminarii dedicate exclusiv profesioniștilor. Evident că abonamentul de sănătate al fiecărui coleg este absolut obligatoriu și ajută enorm în prevenție.

Ultimele trenduri în wellness-ul angajaților arată că grijă pentru sănătatea mintală trebuie să devină urgent o prioritate. În ultimii 4-5 ani tipologia bolilor s-a schimbat. Mai nou, întâi apare o stare mentală fragilă (anxietate, depresie etc), care apoi devine inflamație cronică și în final capătă formă afecțiunilor fizice, manifestate oriunde în corp.

Cred că este esențial să începem să aplicăm medicină funcțională și holistică pentru a ne consolida acest ‘’mental wellness’’. E mai ieftin, mai eficient și mai simplu să prevenim și nu să tratăm.

Sănătatea aplicată și când închizi laptopul  8. Cărți, cursuri, evenimente de business, altceva - ce contribuie cel mai mult la dezvoltarea ta personală și profesională?

Din fericire, îmi place să învăț. Știu că sună ciudat; am fost un copil care abia aștepta să arunce cărțile și caietele că să joace fotbal.

Dar în viața de adult, m-am autoeducat să învăț permanent. Am câțiva autori de cărți pe care îi iubesc, care mi-au devenit mentori: Sinek, Attia, Mate, Sinclair, Marcus Aurelius. Citesc în fiecare zi. Dar cel mai mult în dezvoltarea mea contribuie calificările în format lung (12 - 24 de luni).

Am învățat diverse subiecte la M.I.T, Oxford, Cambridge, NY University, iar acum studiez medicină funcțională în Illinois, SUA.

9. Care e cultura organizațională construită de tine și echipa ta, care sunt acele valori care vă dau autenticitate și unitate?

Suntem o organizație mică. ‘’Cultură organizațională’’ e un termen care mă copleșește și care cred că se potrivește companiilor mari, care trebuie să alinieze multe particularități către o direcție comună.

Așa că răspunsul onest este că Republica BIO nu are o cultură organizațională formalizată.

Valorile pe care le urmărim însă cu obstinație sunt: inovație - trebuie să facem mereu ceva inovator care să schimbe un obicei dăunător existent într-un obicei sănătos; alinierea cu ceea ce suntem în viața personală - când ai închis laptopul și mergi acasă și te gândești cum să aplici sănătatea în viața ta și a celor dragi înseamnă aliniere.

Cred că forța de neclintit a unui business stă în această aliniere între valorile personale și profesionale ale celor care îl creează.

10. Cum ai defini rolul unui lider, un leadership bun? 

Fără să mă consider un lider și fără să am cunoștințe teoretice în zona de leadership, pot specula ca un lider bun este cel care:

  • Inspiră. A inspira înseamnă a simți atât de profund misiunea pe care ți-ai ales-o încât felul în care vorbești despre ea aprinde imaginația și energia celorlalți
  • Sare primul să tragă căruță din noroi - în momentele tulburi, emoționale, dificile, cel care se vrea lider este cel care încasează cele mai dificile lovituri
  • Este ultimul care încasează laudele - în momentele de bine, exuberanță, pozitivism, liderul recunoaște că meritul este în primul rând al celorlalți. Pentru că așa este. Leadership-ul înseamnă nimic fără execuția ce urmează după momentele de inspirație.
Răbdarea înseamnă și să știi că nu vei lua cea mai bună decizie 11. Care a fost un moment în care ai simțit că businessul e pus la încercare și ce ai învățat din el?

Antreprenoriatul înseamnă de multe ori să faci ceva ce nu a mai făcut nimeni, niciodată. În antreprenoriat, înainte să înveți să mergi pe drum, trebuie să faci drumul. Ești obligat să invovezi mult, să faci lucrurile neconvențional și asta însemna multe greșeli.

În 2024, după 10 ani de operare a modelului de business centrat pe E-commerce, ne-am dat seama că modelul în care operăm ne împiedică creșterea și ne consumă prea multe resurse. Și că trebuie să încetăm să mai fim model E Commerce-centric și să reinventăm un alt model.

Asta facem acum. Îl reinventăm, fără să avem o rețeta, fără ‘’best practices’’ și fără o harta. Acum, după schimbare, divizia de online a devenit mult mai suplă și scalăm semnificativ celelalte direcții de creștere a business-ului, păstrând intactă misiunea noastră: sănătatea și longevitatea.

Când treci prin astfel de momente înveți răbdarea. Răbdarea este o virtute uriașă în antreprenoriat.

De multe ori, în istoria unui business această răbdare va face diferența între faliment și succes. Răbdarea ne învață că modelul cu care ai început, s-ar putea să fie complet diferit peste 5 ani. Răbdarea m-a învățat să nu mă agăț de rețete, ci să inventez, să risc și să îți asum greșeli. M-a învățat să acccept că nu voi lua întotdeauna decizia cea mai bună.

De fapt, să accept că majoritatea deciziilor nu vor fi cele mai bune. Dar am învățat și că toate aceste iterații, zbateri, întrebări, faceri și desfaceri înseamnă progres. Înseamnă că așa crește business-ul și așa creștem și noi că oameni (care într-o etapă a vieții ne numim antreprenori) .

12. Care sunt ritualurile tale ca lider, care te ajută să ai claritate și stabilitate în decizii?

Excelentă întrebare, I love it! Eu consider că nu poți lua decizii bune în mijlocul valurilor pe timp de furtună. Trebuie să îți faci timp să ajungi pe mal și să aloci timp pentru a te liniști, înainte de a lua vreo decizie.

Viața de business este haotică, indiferent dacă ești antreprenor sau angajat. În haos deciziile sunt proaste, fiindcă sunt luate la impuls. Pentru că am observat la mine că în trecut am luat cele mai proaste decizii când eram sub presiune, am învățat din asta și am schimbat radical modul în care pregătesc luarea deciziilor. 

Mi-am introdus un ritual zilnic de disciplină, nenegociabil, în 2 doze - dimineață și seară - în care stau în tăcere cel puțin 30 de minute, uneori ajungând până la 2 ore.

Tăcerea este pentru mine un remediu, o reconectare la mine însumi și la motivele pentru care fac ceea ce fac.

În tăcere observ când urmăresc obiective egoiste care doar să îmi hrănesc ego-ul. În tăcere observ lucrurile subtile, care nu au avut vocea stridentă să țipe către mine. Tăcerea este cel mai înțelept consultant de business pe care îl am.

13. IMM-urile sunt adesea cele mai expuse. Care sunt riscurile reale care te preocupă cel mai mult în activitatea ta?

Este adevărat că pentru IMM-uri riscurile sunt mai mari. O văd în fiecare zi. Puterea noastră de negociere cu retailerii este infimă în comparație cu companiile mari. La fel în negocierile pentru orice achiziții: produse, materii prime, marketing etc.

Când ești mic și ai nevoie să crești echipa, faptul că ești o companie cu nume mare înseamnă dificultăți în a atrage talente.

Apoi, când ai nevoie de finanțare și ești pitic, la orice bancă stai pe la uși. Și când ești primit, ți se cere și pe mama și pe tata pentru o linie de credit.

Dar mie îmi place să văd partea bună. Spartanii erau 300 la Termopile, iar perșii 100.000. Agilitatea, definită că viteză de acțiune și inovație, este incomparabil mai mare la IMM-uri față de organizațiile mici.

În loc să ne lamentăm pentru ce ne lipsește, este ideal să vedem care sunt părțile unde putem fi mai buni, mai dinamici, mai eficienți/ mai entuziaști și să le exploatăm spre avantajul nostru competitiv.

14. Cum te pregătești pentru situații neprevăzute: defecțiuni, accidente, întreruperi de activitate, pierderi de marfă sau probleme juridice?

Mă rog la Doamne - Doamne. Din fericire, pentru toate aceste situații neprevăzute - și nedorite - există diverse modalități de a te asigura și a limita sau elimina pierderile. E important ca un eveniment neprevăzut să nu arunce în aer ani de muncă. 

15. Ce măsuri de protecție ai luat pentru compania ta – oameni, echipamente, bunuri, procese? (ex. asigurări de sănătate, proprietăți, răspundere, cargo etc.)

Colegii de echipă beneficiază de asigurări de sănătate, depozitele de marfă beneficiază de asigurări ale mărfii împotriva oricăror posibile evenimente neprevăzute, și toate echipamentele noastre de asemenea sunt acoperite de asigurări.

Din tăcere în ascultare 16. O activitate care te face un lider mai bun este… 

Ascultarea activă! În opinia mea, este singurul skill care poate transforma un lider mediu într-unul excepțional în cel mai scurt timp. Nouă, oamenilor, ne place să vorbim. Mult! Din păcate, am uitat să ascultăm.

Ascultarea activă - adică prezența deplină în conversație, fără alte distracții, este o abilitate pe care este esențial să o învățăm. Dacă ar trebui să aleg o singură abilitate pe care să o învăț, această ar fi.

Disciplina mea zilnică presupune să practic în fiecare zi ascultarea activă. Ca un bebeluș care învață să vorbească, eu învăț să ascult și să îmi temperez impulsurile de a întrerupe și a vorbi mult. Experiență este transformatoare.

Din ascultare vine înțelegerea și din înțelegere vine alinierea și din aliniere vine performanța.

17. Ce înseamnă pentru tine un business sănătos? Dar o echipă sănătoasă?

A avea un business sănătos înseamnă că misiunea pe care o faci - oricare e ea - să fie aliniată cu ceea ce ești și simți tu ca om.

În al doilea rând un business sănătos este cel care nu îți deraiază viață personală și de familie, ci se integrează echilibrat în planul personal.

Apoi, un business sănătos trebuie să aibă echilibru între ceea ce primim (recompensă financiară, merite, recunoaștere socială) și ceea ce dăm oamenilor, clienților prin ceea ce facem (experiențe, confort, sănătate etc).

18. Ce sfat ai da altor antreprenori despre cum să-și protejeze afacerea și echipa?

Realizați cât mai repede că aveți nevoie de oameni buni, aliniați cu valorile voastre personale și profesionale, și aveți grijă de ei!

Dacă aveți oameni buni și o echipa omogenă, veți fi mai bine echipați pentru orice adversitate. În plus, dincolo de protecția pe care o conferă business-ului, interacțiunea cu oameni de înaltă calitate umană o să vă aducă multă liniște în vremuri tulburi.

 


În afaceri, planifici totul. Dar unele lucruri nu pot fi prevăzute. Asigurarea de viață și accident de la SIGNAL IDUNA îți oferă sprijin financiar exact când e nevoie. Un semn de bine pentru tine și cei care depind de tine.



Citeste si