#Coloana 3 - Știrile săptămânii din antreprenoriat și inovație

Ultima săptămână a însemnat una dedicată evenimentelor startup-urilor din zona de tehnologie, dar nu numai. Acestea sunt știrile pe care le-ai ratat săptămâna aceasta pe start-up.ro sau pe care le rezumăm simplu pentru ca tu să ai toate informațiile la un loc în #Coloana, formatul nostru de final de săptămână.

Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană. Aceasta este numărul 3 al acestui rezumat săptămânal.

Esențialul de pe start-up.ro din ultima săptămână: 

Iată care sunt informațiile pe care le-am selectat săptămâna aceasta pentru voi:

Peste 350.000 de utilizatori Bonapp au contribuit la reducerea risipei alimentare

Un sondaj recent realizat de Bonapp (bonapp.eco), prima aplicație românească menită să combată risipa alimentară, cu ocazia Zilei Internaționale de Conștientizare a Risipei de Alimente (29 septembrie), a relevat că 90% din cei 350.000 de utilizatori ai săi au devenit mai conștienți de această problemă și aproape jumătate au luat măsuri active pentru a gestiona mai bine risipa în gospodăriile lor.

De la lansarea aplicației, în luna Noiembrie 2021, estimările arată că au fost salvate cel puțin 450 tone de alimente. Platforma Bonapp este utilizată lunar de 1200 de comercianți în București, Cluj, Iași și Timișoara, și mai bine de 350.000 de clienți la nivel național, urmând să continue extinderea parteneriatelor în cât mai multe orașe ale țării.

Începând de anul acesta, aplicația mobila Bonapp a inițiat expansiunea națională, adresându-se astfel unui public mai larg, cu scopul final de a avea un impact asupra risipei alimentare la nivel național și solidificând totodată parteneriatul cu lanțul de supermarketuri PENNY – partener strategic în această misiune.

Rezultatele sondajului de opinie arată că:

-           90% dintre respondenți au devenit mai conștienți de problema risipei alimentare de când au aflat despre aplicația Bonapp.

-           48% dintre aceștia consideră că Bonapp i-a ajutat să reducă risipa alimentară în gospodăria lor prin intermediul comunicărilor în jurul subiectului.

-           O treime dintre cei care consideră că au redus risipa în gospodării estimează că au reușit să reducă pierderile într-un procent de 10 până la 30%.

PwC România are un nou Country Manager, începând cu 1 octombrie

Daniel Anghel devine Country Managing Partner al PwC România începând cu 1 octombrie 2024, preluând acest rol de la Dinu Bumbăcea care a condus compania în ultimii trei ani. Dinu va continua în cadrul PwC România ca Partener și Lider al Departamentului de Consultanță pentru Afaceri.

Daniel Anghel s-a alăturat PwC România în anul 1997. În ultimii șase ani a condus  Departamentul de Consultanță Fiscală și Juridică, lucrând în proiecte complexe pentru companii multinaționale și locale din sectoare diverse.

Economia României are numeroase oportunități și am convingerea că o mentalitate orientată spre inovație și colaborare creează premisele pentru creștere și competitivitate în viitor, cu beneficii pentru toți”, a declarat Daniel Anghel.

Tot mai mulți studenți români aleg universități de peste hotare

În ultimii ani, sistemele educaționale de top din Finlanda și Olanda au din ce în ce mai mulți studenți români datorită accesibilității financiare (educație gratuită sau subvenționată pentru cetățenii UE), abordării inovative și interdisciplinare, precum și oportunităților excelente de angajare după absolvire.

Conform celor mai recente date, în anul academic 2022-2023, în Olanda, au fost înregistrați 6.717 studenți români, ceea ce plasează România pe locul trei în topul țărilor cu cei mai mulți studenți internaționali din această țară, după Germania și Italia. În 2022, Finlanda a înregistrat un număr record de studenți internaționali, inclusiv din România. Numărul total de studenți internaționali care au obținut permise de ședere pentru studii a crescut cu 54% față de 2021, ajungând la peste 11.000 de studenți noi.

A noua ediție a Hackathon-ului Smarthack are loc în noiembrie

Aflat la a IX-a sa ediție, Smarthack este un hackathon organizat de Asociația Studenților la Matematică și Informatică, adresat studenților din domeniul tehnic și IT din întreaga țară.

Anul acesta, evenimentul va avea loc pe 2 și 3 noiembrie, la Politehnica Business Tower din București. Participanții vor avea 24 de ore pentru a dezvolta o aplicație software pe baza unei teme propuse de unul dintre partenerii noștri din domeniul IT&C. Echipele formate din 3-4 persoane vor lucra sub îndrumarea mentorilor, specialiști de la companiile participante la eveniment, pentru a găsi cele mai bune soluții.

Înscrierile încep pe 2 octombrie, pe site-ul hackathon-ului.

SelfPay își triplează profitul net în primul semestru din 2024

SelfPay, un important operator de stații de plată self-service la nivel local, a înregistrat în primul semestru al acestui an un profit net de 13,88 mil. lei, în creștere cu 195% față de rezultatul din aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor financiare raportate de către companie către Bursa de Valori.

Astfel, veniturile totale au urcat până la 118,33 mil. lei, reprezentând un avans de 28% față de nivelul consemnat în primul semestru al anului 2023 (92,75 mil. lei), în timp ce vânzările au crescut de la 86,78 mil. la 109,66 mil. lei. În același interval, rețeaua de Stații de Plată SelfPay și-a continuat extinderea, ajungând la peste 11.200 de unități amplasate în circa 2.000 de localități din toată țara.

  MedLife achiziționează un important furnizor de servicii medicale din Moldova

MedLife, operatorul cu portofoliu de achiziții important pe piața medicală din România, anunță finalizarea tranzacției cu grupul Antares Clinic, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii medicale private din Moldova.

Înființat în 2006, Antares Clinic pune la dispoziția pacienților o amplă serie de investigații, de la consultații multidisciplinare pentru peste 25 de specialități medicale și servicii de laborator până la investigații imagistice complexe. De toate acestea pacienții din nord-estul țării vor putea beneficia atât în regim fee for service, cât și în regim de abonamente.

Grupul constă în trei unități de mari dimensiuni în regim ambulatoriu situate în Piatra Neamț, Botoșani și Onești, toate dotate cu echipamente performante în zona de imagistică, precum și în două laboratoare aflate în Piatra Neamț și Botoșani. Cifra de afaceri a Antares Clinic la nivelul anului trecut se ridica la 18,3 milioane de lei.

Extinderea produselor și serviciilor pe piața IT din România

Compania românească Aliant, integrator de soluții IT și lider în furnizarea de soluții de Hyper Automation și Managed Print Services, anunță achiziția a 67% din compania SoftPepper, jucător pe piața dezvoltării de software de business din România, cunoscut pentru platforma sa modulară BPM și soluțiile inovatoare de Ticketing, CRM sau ERP.

Cu venituri de peste 57 milioane de lei anul trecut, Aliant s-a impus în ultimii ani ca una dintre cele mai dinamice companii românești de IT. SoftPepper are peste 12 ani de experiență în domeniul aplicațiilor SaaS (Software as a Service), care permit utilizatorilor să se conecteze și să folosească o gamă largă de aplicații pe bază de cloud și a înregistrat în 2023 venituri de circa 2 milioane de lei.

Creștere a cifrei de afaceri pentru Teilor

Teilor Holding SA, un grup de companii care include lanțul de bijuterii de lux TEILOR, compania de creditare financiară Invest Intermed GF IFN, Invest Intermed Gold, companie care comercializează bijuterii din aur, și Teilor Invest Exchange, raportează, la nivel consolidat, o cifră de afaceri de 216,3 milioane de lei în primul semestru din 2024, în creștere cu 19% față de aceeași perioadă a anului trecut.

EBITDA a înregistrat o valoare de 27,3 milioane de lei, în scădere cu 6% comparativ cu S1 2023, iar profitul net normalizat a fost de 3,2 milioane de lei, o scădere de 76%.

În ceea ce privește rezultatele financiare înregistrate de entitățile din cadrul Teilor Holding, în primul semestru din 2024, lanțul de magazine de bijuterii de lux TEILOR a înregistrat o cifră de afaceri din activitatea din România de 127,3 milioane de lei, în creștere cu 10% față de S1 2023. Ca urmare a majorării costurilor într-un ritm mai accelerat comparativ cu veniturile, TEILOR a avut în primele șase luni din 2024 o EBITDA de 15,5 milioane de lei, în scădere cu 4%, în timp ce profitul net a scăzut cu 65% față de perioada similară din 2023, până la 2,3 milioane de lei.

Cargus începe livrarea coletelor în Sudul Europei

Cargus, una dintre principalele companii de curierat din România, își extinde portofoliul prin lansarea unui serviciu internațional, permițând clienților săi să expedieze colete din România către destinații externe, precum Bulgaria și Grecia, în etapa inițială.

Noul serviciu completează rețeaua internațională existentă și capacitățile Cargus, care permit în prezent livrări din țări precum Polonia, Republica Cehă, Germania, Ungaria și Slovacia către România. Pentru afacerile românești care nu au explorat încă potențialul piețelor vecine, acum este momentul perfect să facă acest pas. Alegerea Cargus ca partener de curierat pentru livrări interne și internaționale înseamnă simplitate în procese: un singur contract, același serviciu de livrare pentru expedieri interne și internaționale, utilizarea soluțiilor existente de livrare și E-Commerce, alături de prețuri atractive și competitive.

Căști noi de la Sony realizate în colaborare cu Zara Larsson

Mini-seria „Life in Pink” a Zarei Larsson marchează lansarea noilor căști premium „Smoky Pink” de la Sony. Pentru a aduce la viață relația strânsă dintre sunet și stil, cântăreața, compozitoarea Zara Larsson („Symphony”, „Can’t Tame Her”, „Never Forget You”) este protagonista noii campanii Sony „Life in Pink”, care este dedicată noii variante de culoare „Smoky Pink” a modelului premiat de căști WH-1000XM5 cu funcție de anulare a zgomotului.

Sunetul imersiv se află în centrul campaniei care este compusă din mai multe mini-filme. În fiecare mini-film, ea prezintă modul în care culoarea ne influențează stările de spirit, momentele și emoțiile, aducând puterea sunetului și a exprimării personale în zona stilului și a modei.

Razer lansează noi mouse-uri pentru gamerii care vor cele mai bune performanțe

Razer introduce două versiuni noi în celebra linie de mouse-uri de gaming Basilisk V3 – preferată de gamerii care prioritizează personalizarea, imersiunea și confortul, Razer Basilisk V3 Pro 35K, un mouse de gaming wireless, ergonomic, complet personalizabil și Razer Basilisk V3 35K, varianta cu fir, vin cu îmbunătățiri menite să redefinească personalizarea.

Ambele modele, disponibile în ediții pe negru și alb, păstrează cele 13 butoane de control personalizabile, iluminarea Chroma RGB pe mai multe zone cu efect underglow și compatibilitatea cu încărcarea wireless.

Printre noile funcții se numără:

  • Autonomie extinsă a bateriei: Bucură-te de până la 140 de ore de utilizare cu Razer HyperSpeed Wireless sau până la 210 ore prin Bluetooth, cu o singură încărcare pentru o sesiune de gaming fără întreruperi.
  • Rotița Razer HyperScroll Tilt configurabilă: Oferă experiențe de derulare personalizabile, de la mișcare lină și liberă, la mișcări tactile. Utilizatorii pot comuta automat între cele două moduri, în funcție de viteza de derulare, în modul Smart-Reel - acum configurabil în noul Synapse 4. În plus, gamerii pot adăuga setări preferate de accelerație pentru a spori viteza de derulare virtuală.
  • Senzor optic Razer Focus Pro 35K Gen-2: Integrat pentru prima dată pe Razer Viper V3 Pro, acest senzor oferă o precizie mai bună pe orice suprafață. 

Mouse-urile sunt disponibile deja pe piață, la prețurile recomandate de 180 de euro, pentru varianta Razer Basilisk V3 Pro 35K, respectiv 85 de euro pentru Razer Basilisk V3 35K.

Huawei Watch D2, ceasul inteligent cu tensiometru, disponibil la precomandă

HUAWEI WATCH D2, dispozitivul de monitorizare ambulatorie a tensiunii arteriale (ABPM) de generație următoare, certificat medical, este disponibil la precomandă în oferta HUAWEI Store România. Noul model al seriei WATCH D marchează un progres semnificativ în tehnologia wearable și reflectă angajamentul companiei față de direcția "Health Forward."

Prezentat în cadrul evenimentului de lansare a produselor inovatoare HUAWEI din Barcelona, HUAWEI WATCH D2, cu certificare medicală conform standardului european CE (MDR – Medical Device Regulation), oferă monitorizarea tensiunii arteriale pe parcursul a 24 de ore. Este alimentat de noul sistem HUAWEI TruSense pentru rezultate mai rapide și mai precise.

HUAWEI WATCH D2 aduce monitorizarea tensiunii arteriale timp de 24 de ore direct pe încheietura utilizatorilor. Ceasul este dotat cu un airbag fizic care se umflă și măsoară tensiunea arterială la intervale regulate, cu notificări inteligente în timpul zilei și monitorizare pe timpul nopții.

Suportă măsurători în diferite scenarii, inclusiv în picioare, așezat sau semi-culcat pe parcursul zilei, precum și măsurători interne automate pe timpul nopții. Funcțiile HUAWEI WATCH D2 nu au scop de prevenție si diagnostic, ci de monitorizare. Așadar, smartwatch-ul nu înlocuiește vizita la medic și nici aparatele medicale de diagnostic.

HUAWEI WATCH D2 oferă și analize EKG, monitorizează nivelul de oxigen în sânge (SpO2), dar și ritmul cardiac, nivelul de stres și temperatura pielii, oferind o gestionare versatilă a sănătății utilizatorilor ce poate ajuta la identificarea posibilelor riscuri.

Noi Chromebook-uri de la Lenovo cu capabilități de AI

Lenovo lansează Chromebook Duet (11”, 9) și Chromebook Duet EDU G2, două laptopuri convertibile de 10,95 inci cu ecran 2K, care creează un echilibru între design și performanță.

Conceput pentru utilizatorii care se află în mișcare, Lenovo Chromebook Duet (11”, 9) este prevăzut cu un suport care se adaptează la nevoile utilizatorului, făcând fără efort tranziția între modul laptop și modul portret pentru citire ușoară, activități de desen, navigare web sau îndeplinirea rapidă a sarcinilor.

Lenovo Chromebook Duet (11”, 9) cu procesor MediaTek Kompanio 838, cu o memorie până la 8GB și un NPU echipat cu AI, beneficiază de procesare AI grafică pe dispozitiv, rezistență îmbunătățită la contactul palmelor cu ecranul (funcția palm rejection) și claritate a camerei foto, ducând specificațiile și mai departe pentru experiențe multimedia interactive.

Lenovo Chromebook Duet (11”, 9) și Lenovo Chromebook Duet EDU G2 au certificare ENERGY STAR și sunt înregistrate EPEAT Gold, vin cu un abonament de 3 luni la Gemini Advanced și sunt acum disponibile în EMEA începând de la 299 de euro fiecare.


Ce este știrea de coloană? În jurnalismul ziarelor printate era o știre scurtă, aproape ca un tweet al zilelor noastre, care rezuma informația esențială pe scurt. Era cel mai pur mod de a face jurnalism.

Astăzi internetul a făcut ca știrea de coloană să dispară. În epoca afișărilor cu orice preț, numărul știrilor a crescut, iar astăzi mai mult de jumătate dintre știrile de pe un site ar fi putut fi simplu știri de coloană. “The New York Times” are motto-ul “All the news that fit to print”, adică toate știrile care au încăput sau meritat să fie în ziar. Dar pe vremuri ziarul avea o limită, internetul nu are.

Voi, cititorii, aveți nevoie doar de informație simplă și eficientă, într-o epocă mereu grăbită. De asta vă plac newsletterele.Din acest motiv, start-up.ro, un site al antreprenorilor și poveștilor lor, al lucrurilor făcute diferit, se întoarce la origini. La știrea de coloană și la a prezenta informația nu în multiple materiale, ci în unele eficiente pentru antreprenori, manageri și tineri care ne citesc.

Veți găsi în continuare informații despre programele de susținere ale startup-urilor, produsele cele mai interesante, finanțările disponibile pentru antreprenori și proiectele care ne-au făcut să ieșim în evidență în ultimii 9 ani.



Citeste si