- 11 Octombrie 2025
Coloana #52 - Rezumatul informațiilor importante de săptămâna aceasta
Săptămânal start-up.ro este platforma media unde povestim despre antreprenorii din România, trenduri internaționale și tehnologii. Iată cele mai importante materiale de săptămâna aceasta de pe site.
Cele mai interesante lucruri pe care le-am scris în săptămâna 6-10 octombrieCum mi-am instalat un AI propriu pe calculator și de ce să faci asta
O echipă din Slovenia câștigă programul Spotlight pentru startup-uri din cadrul How to Web 2025
De ce să te înscrii la Orange Network APIs Challenge? Care este utilitatea programului
Fondatorii Pluria: ”sentimentul că facem parte din aceeași poveste ne oferă unitate ca echipă”
5 din 10 antreprenori se bazează pe resurse proprii pentru a-și continua afacerea, dar speră la sprijin pe viitor
NASA Space Apps Challenge: care sunt proiectele românești care merg în finala globală unde vor fi evaluate de specialiști NASA
How to Web 2025: 200 de investitori, peste 2000 de întâlniri facilitate, oportunități pentru fondatori
Peste 2 mld. euro fonduri nerambursabile disponibile pentru transportatori, operatori portuari, logistică, producție energie și stații încărcare auto
REVIEW Pixel Watch 4: micile schimbări care fac toată diferența
Raport Launch | Startup-urile în 2025: autofinanțate, mai puțini fondatori, 44% fără venituri
Ce companii românești merg în programul MoonshotX și au șansa să scaleze în alte țări, printre care și Japonia
„Cel mai greu cu generația Z este să îi convingi să facă ceva ce le place a doua oară” | ZBOR: 3 din 4 Gen Z simt că social media nu este un spațiu de încredere
Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană.
BT Pensii înregistrează cei mai mulți participanți în 202555.000 de participanți noi a atras BT Pensii în acest an, fiind pe primul loc în clasamentul aderărilor din industrie.
Prin administrarea pensiilor facultative, compania Grupului Banca Transilvania oferă românilor oportunitatea de a-și construi un viitor financiar mai sigur. Sumele acumulate de participanți în fonduri completează pensia de stat și pensia privată obligatorie, contribuind semnificativ la creșterea veniturilor după retragerea din activitate.
Studiu: doar 42% dintre angajați consideră că sunt plătiți corectSD Worx a dar publicității rezultatele raportului HR & Payroll Pulse 2025, cel mai amplu studiu HR anual din Europa, bazat pe răspunsurile a 16.000 de angajați și 5.625 de decidenți HR din 16 țări.
Conform cercetării, 46% dintre companii afirmă că nu găsesc personal suficient pentru a-și desfășura activitatea, iar 53% se așteaptă ca situația să se înrăutățească în următorii ani. Ca răspuns, 58% dintre organizații au introdus parcursuri de carieră flexibile, iar 36% recrutează deja peste granițe.
Aproape 70% dintre angajați se declară mulțumiți de locul de muncă, însă 54% îl privesc doar ca pe o sursă de venit. Doar 31% consideră că primesc sprijin real pentru sănătatea mintală, deși peste jumătate dintre angajatori cred contrariul.
Raportul arată că organizațiile care vor reuși să se adapteze sunt cele care vor reuși să alinieze strategia cu experiența angajaților, să trateze salarizarea și well-being-ul ca elemente de încredere și să integreze sustenabilitatea în procesele de HR, nu doar în rapoarte de conformitate.
De ce 8 din 10 români verifică documentele juridice fără un avocatCercetarea realizată de MKOR relevă o realitate complexă: 78% dintre români au avut de verificat cel puțin un document legal în ultimul an, dar 77% dintre aceștia au ales să se bazeze exclusiv pe propriile cunoștințe, în timp ce doar 9% au apelat la un avocat.
O piață neexploatată: majoritatea românilor sunt proprii avocați
Datele studiului arată că interacțiunea cu documentele legale nu este un eveniment rar, ci o constantă în viața românilor. În medie, o persoană verifică 6-7 documente anual. Frecvența este una ridicată: 27% dintre respondenți evaluează acte legale cel puțin o dată pe lună, iar alți 21% o fac o dată la 2-3 luni.
În ciuda acestui volum, se observă o reticență clară în a apela la servicii specializate. Pe lângă cei 9% care consultă un avocat, 11% apelează la un notar, în timp ce 8% se bazează pe sfaturile unui contabil. O soluție la îndemână pentru 11% dintre români este să ceară ajutorul unui prieten cu cunoștințe juridice.
În fața acestei nevoi, platformele de analiză automată a documentelor, precum ImmoSafe, sunt percepute ca o soluție extrem de valoroasă. 60% dintre români consideră o astfel de platformă "foarte utilă", în timp ce alți 27% îi atribuie o utilitate medie.
România devine un hub de extindere important pentru PoloniaDatele interne ale Camerei Bilaterale arată o creștere constantă a investițiilor poloneze în România. Conform statisticii Băncii Naționale a României (BNR), la finalul anului 2024 valoarea totală a investițiilor companiilor poloneze în țara noastră a depășit 1,1 miliard de EUR. Societățile comerciale cu capital polonez sunt implicate, în prezent, în industria chimică, alimentară, materiale de construcții, producție de ambalaje metalice ușoare, transporturi, turism, activități comerciale.
Pe termen mediu, colaborarea dintre Polonia și România este așteptată să devină mai strânsă și mai dinamică, fiind susținută de dezvoltarea infrastructurii, de internaționalizarea IMM-urilor poloneze și de deschiderea companiilor românești către piețe externe.
AI-ul are mai mult succes în retail, decât în sectorul financiar sau medicalUn studiu realizat de Lenovo relevă că 96% dintre implementările AI în sectorul retail îndeplinesc sau depășesc așteptările, surclasând alte industrii. Deși sectorul financiar și cel al serviciilor medicale investesc masiv, rezultatele obținute sunt inegale, evidențiind diferențe semnificative în modul în care inteligența artificială este utilizată în diverse sectoare.
Deși industria are o abordare relativ prudentă în ceea ce privește inovarea, strategia pare să dea roade: companiile BFSI au raportat cea mai mare rată de proiecte AI, depășind astfel așteptările (33%), ceea ce sugerează că, atunci când este utilizată, inteligența artificială este bine aliniată cu nevoile și volumele de lucru specifice.
Un tipar similar se observă și în sectorul retail, unde 61% dintre organizații se află încă în faza pilot. În ciuda unei creșteri a cheltuielilor sub medie (97%), sectorul a raportat un procent de 96% de implementări AI care au îndeplinit sau au depășit așteptările, cel mai mare scor cumulat al gradului de satisfacție dintre toate industriile analizate.
Pe de altă parte, sectorul serviciilor medicale accelerează pentru a recupera decalajul, planificând o creștere de 169% a cheltuielilor pentru AI în 2025, cea mai mare creștere dintre toate industriile.
Google Search cu AI este disponibil și în RomâniaGoogle anunță disponibilitatea în România și pentru limba română a „Modului AI”, o nouă funcționalitate în motorul Google Search, care oferă o experiență de căutare bazată pe inteligența artificială, având la bază Gemini 2.5.
Modul AI funcționează ca o opțiune distinctă în motorul de căutare Google, accesibil la www.google.com sau prin aplicația de mobil (Android și iOS). Utilizatorul poate introduce o întrebare în bara de căutare, iar apoi selectează opțiunea de a primi un răspuns în „Modul AI”. Acesta va returna un răspuns bazat pe inteligență artificială, cu posibilitatea de a aprofunda subiectul prin alte întrebări și link-uri web utile. Disponibilitatea Modului AI pentru utilizatori se va face gradual, în următoarea săptămână.
Noua funcționalitate este utilă în explorare și sarcini mai complicate, precum compararea de produse, planificarea călătoriilor sau răspunsul la întrebări complexe de tipul „cum să”. De exemplu: „Fă un tabel în care să compari mai multe metode de a face cafea”.
84% dintre consumatori vor abandona cumpărăturile de Sărbători. Care este motivul84% dintre cumpărători declară că sunt predispuși să renunțe la coșurile de cumpărături în perioada Sărbătorilor din cauza stresului și a frustrării generate de procesul de achiziție, conform unui studiu anual realizat de Accenture. Intenția este și mai ridicată în rândul generațiilor tinere: 91% dintre Milleniali și 89% dintre Generația Z afirmă că ar putea abandona achizițiile de cadouri.
Studiul arată că principalele surse de stres sunt presiunea de a găsi cadoul perfect (75% dintre respondenți), teama de a lua o decizie greșită (73%) și volumul tot mai mare de reclame și opțiuni disponibile. În 2025, 82% dintre consumatori afirmă că se simt bombardați de publicitate (față de 78% în 2024), iar 77% spun că diversitatea prea mare de produse le îngreunează procesul decizional (față de 74% anul trecut).
Vânzările de vinuri au crescut cu 24% în prima jumătate a lui 2025Domeniile Davidescu anunță o creștere de 24% a vânzărilor în primul semestru din 2025, deși începutul de an a fost marcat de provocări, precum creștere cu 10% a prețului la energie și o recoltă mai slabă, pe fond de secetă, în anul anterior.
Creșterea înregistrată de Domniile Davidescu s-a datorat unei combinații de factori. Pe de o parte, extinderea prezenței în retail pe cea mai mare piață a companiei, cea din România, a adus listări noi – inclusiv în rețeaua Penny – iar online-ul a continuat să accelereze prin campanii digitale dedicate și colaborări cu marketplace-uri internaționale. Pe de altă parte, HoReCa a generat rezultate pozitive, prin consolidarea prezenței în orașe-cheie precum Cluj și Brașov și printr-o apropiere mai mare de restaurantele premium.
Printre vinurile „vedetă” ale semestrului s-au numărat Rară Neagră & Saperavi, spumantul de Rară Neagră și Viorica & Pinot Grigio – vinuri care au obținut atât recunoaștere internațională prin medalii la concursuri prestigioase, cât și o cerere ridicată, deopotrivă în retail și în HoReCa.