Coloana #53 - Rezumatul informațiilor importante de săptămâna aceasta

La final de săptămână, poate ai ratat unele știri importante din lumea antreprenoriatului, tehnologiei și inovației. Din acest motiv vă aducem Coloana, o rubrică unde facem rezumatul celor mai importante materiale de pe start-up.ro, dar și a știrilor pe care poate nu le-ai văzut în timpul săptămânii.

Săptămânal start-up.ro este platforma media unde povestim despre antreprenorii din România, trenduri internaționale și tehnologii. Iată cele mai importante materiale de săptămâna aceasta de pe site.

Cele mai interesante lucruri pe care le-am scris în săptămâna 13-17 octombrie

Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană.

Start la prima ediție a programului MBA - Economia Educației și Leadership

Primii cursanți înscriși în primul program de MBA din sud-estul Europei dedicat profesioniștilor care modelează sistemul educațional - Economia Educației și Leadership (EEL) au început cursurile. 

Prima ediție aliniază la start 29 de viitori lideri capabili să transforme educația din România — prin politici de dezvoltare echitabile și de calitate în fiecare școală, inspectorat, primărie sau minister.  Cursanții provin din medii diverse, de la experți în educație, profesori, manageri de școli publice sau private, reprezentanți ai ONG-urilor din educație, și angajați din Ministerul Educației și Cercetării. 

În cadrul programului cu o durată de doi ani, cursanții se vor instrui în dezvoltare profesională, formare interdisciplinară și vor dobândi competențe avansate de leadership și management.

În cadrului noului program de MBA, oferit de ASE, Banca Mondială a contribuit la definirea curriculei și formarea profesorilor cu scopul diseminării bunelor practici în domeniul economiei educației și leadershipului la nivel internațional.

Predarea va fi asigurată de o echipă academică formată din profesori de la ASE, recunoscuți pentru expertiza lor în economie, educație și leadership, dar și de cadre universitare invitate de la instituții de învățământ de top din Europa. Alături de aceștia, experți locali din educație, business și cultură vor completa procesul de învățare, oferind participanților o perspectivă practică și relevantă a temelor abordate.

69% dintre angajații români spun că jobul le afectează starea generală de bine

Reveal Marketing Research, în parteneriat cu Up România, a realizat un studiu, prin care a analizat ce înseamnă pentru români bunăstarea completă (Wellbeing 360°) și care sunt factorii principali care le influențează starea de bine. 69% dintre angajații români spun că jobul le afectează starea generală de bine, în timp ce doar 37% primesc beneficii extrasalariale.

Conceptul de bunăstare completă (Wellbeing 360°) este definit de români prin trei dimensiuni esențiale: emoțională (70%), financiară (70%) și fizică (64%). Diferențele de percepție între femei și bărbați sunt semnificative însă: femeile asociază mai frecvent conceptul cu starea emoțională (75% față de 65% în cazul bărbaților), în timp ce pentru bărbați un rol mai important îl are timpul liber (41% comparativ cu 27% dintre femei).

Și locul de muncă influențează modul în care românii percep starea de bine. Pentru angajații din multinaționale și pentru freelanceri prioritară este bunăstarea financiară (71%), în timp ce cei din IMM-uri și instituțiile publice pun accent pe echilibrul emoțional (72%, respectiv 70%).

Când vine vorba de obstacole, lipsa banilor (42%) și lipsa timpului (36%) sunt principalele motive care îi împiedică pe români să acorde atenție propriei stări de bine. Diferențele apar în funcție de locul de muncă: angajații din sectorul public invocă mai des lipsa banilor (52%), iar cei din multinaționale lipsa timpului (44%).

Dacă ar avea un venit mai mare cu 20%, românii ar investi în primul rând în vacanțe (30%), sănătate (25%) și economii (20%). Preferințele diferă însă în funcție de profil: femeile aleg mai des vacanțele (34% vs. 26% dintre bărbați), iar bărbații și freelancerii ar prioritiza economiile (26%, respectiv 29%). Doar 37% dintre angajați beneficiază în prezent de avantaje extrasalariale, cu diferențe vizibile între generații. Generația Z este cea mai bine reprezentată (64% primesc beneficii), în timp ce Generațiile X (29%) și Baby Boomers (30%) sunt cel mai puțin vizate.

Raport PwC: Trei din cinci companii își vor crește investițiile în securitate cibernetică 

Trei din cinci (60%) dintre companiile respondente la un sondaj realizat de PwC la nivel global, Global Digital Trust Insights 2026, plănuiesc să-și majoreze investițiile în combaterea riscurilor cibernetice ca răspuns la schimbările geopolitice, în condițiile în care doar 6% dintre organizațiile intervievate se consideră foarte capabile să reziste cu succes tuturor scenariilor de amenințări cibernetice analizate.

Doar 24% dintre companiile participante la studiu cheltuiesc în prezent semnificativ mai mult pentru măsuri de prevenție (monitorizare, analiză, testare, control, training) decât pentru măsuri reactive (răspuns la incidente, recuperare, litigii, amenzi). Majoritatea companiilor (67%) cheltuiesc aproximativ aceleași sume pentru prevenție și răspuns, ceea ce poate fi mai riscant și costisitor.

În același timp, mai mult de un sfert dintre respondenți spun că cea mai severă breșă de securitate suferită în ultimii trei ani a costat organizația lor peste 1 milion de dolari, cele mai afectate fiind companiile mari cu venituri de peste 5 miliarde de dolari, cele din SUA si cele din sectorul de tehnologie, media și telecom (TMT).

Circa 36% dintre companiile analizate vor investi cu prioritate în capabilități de inteligență artificială (AI) pentru a-și proteja sistemele cibernetice în următorul an. Alte priorități sunt securitatea în cloud (34%), securitatea rețelelor (28%) și protecția datelor (26%), în condițiile în care progresul rapid înregistrat de tehnologia AI transformă mediul digital și în materie de riscuri.

Aproape jumătate dintre respondenți plănuiesc să folosească AI pentru a detecta amenințările cibernetice în timp ce 35% intenționează să folosească agenți AI pentru a îmbunătăți arii precum securitatea în cloud, protecția datelor și apărarea cibernetică în organizațiile lor.

Implementarea AI în securitatea cibernetică vine și cu provocări pentru companii, în condițiile în care 50% din respondenți spun că se confruntă cu lipsa cunoștințelor în domeniu, iar 41% cu lipsa abilităților necesare. În aceste condiții, AI este pe primul loc și în topul priorităților de outsourcing pentru companii când vine vorba de securitatea cibernetică.

Pendl & Piswanger InterSearch: România, pepinieră de lideri internaționali 

Pe o piață de executive search care a depășit pragul de 4,4 miliarde de euro în Europa* și unde România devine tot mai mult un exportator de leadership, Pendl & Piswanger InterSearch România, parte a rețelei globale InterSearch Worldwide,  marchează 25 de ani de activitate, cu peste 2.000 de executivi recrutați pentru poziții cheie.

Evoluția firmei reflectă și maturizarea pieței locale. Dacă în anii 2000 liderii expați dominau mediul corporativ, acum executivii români sunt nu doar preferați de companiile multinaționale, ci și chemați să conducă operațiuni regionale sau globale. În acest proces, Pendl & Piswanger InterSearch România a funcționat ca un pod între România și rețeaua internațională de leadership, aducând în țară standarde globale și promovând lideri români în centre economice din Polonia, Germania, Marea Britanie sau Statele Unite ori Japonia.

Un alt fenomen notabil al ultimului deceniu este creșterea interesului companiilor antreprenoriale pentru servicii de executive search. Dacă în anii 2000 acest segment apela rar la consultanță specializată în recrutarea de top management, astăzi tot mai multe afaceri românești ajunse la un grad ridicat de maturitate de business aleg să colaboreze cu firme de executive search pentru a atrage lideri performanți. Multe dintre aceste companii au evoluat spectaculos, concurând de la egal la egal cu multinaționalele și extinzându-și operațiunile în regiune. 

La nivel global, România reprezintă aproximativ 0,15% din piața de executive search, estimată la circa 20 miliarde euro în 2024, o pondere proporțională cu dimensiunea economiei locale, gradul de penetrare al companiilor multinaționale și amprenta corporate regională.

De asemenea, datele arată că valoarea totală a pieței serviciilor de ocupare din România este estimată la 701 milioane EUR în 2024 **, din care segmentul de executive search reprezintă câteva procente, dar cu creșteri constante.

Potrivit EY Attractiveness Survey 2024, 67% dintre investitori estimează o creștere a atractivității României în următorii ani, în special datorită forței de muncă bine pregătite și poziției strategice între Est și Vest. În același timp, salariile executive au ajuns să fie comparabile cu cele din regiune, semn al alinierii la standarde europene.



Citeste si