- 23 Iunie 2018
Companii care au crescut fără să aibă bani la început. Cum o faci?
Am găsit un articol foarte interesant scris pe blogul Hackernoon, al celor de la Founder Collective, despre 50 de companii care au început cu puțini bani sau chiar deloc.
Multe dintre companiile cu puțini bani la început au ajuns să primească investiții de milioane de dolari și să aibă evaluări financiare de miliarde.
Iată câteva nume de companii care au pornit cu nimic:Mailchimp a început în anul 2000, când fondatorul Ben Chestnut avea un business de consultanță de design și mulți clienți voiau tipare pentru newslettere. Ura să le facă, așa că a decis să creeze un tool de automatizare care să facă procesele mult mai rapide. Așa s-a născut Mailchimp, o companie care valorează acum 400 de milioane de dolari.
Shutterstock e un site unde găsești sute de mii de fotografii generaliste. Fondatorul site-ului, Jon Oringer, era software developer și fotograf amator. A combinat skill-urile lui și cu cele 30.000 de fotografii făcute de el a făcut prima librărie ShutterStock și a lansat site-ul. Acum business-ul valorează 2 miliarde de dolari. Practic, nu a avut nevoie de bani, ci de skillurile și pasiunea personală.
Skyscanner a început dintr-o nevoie a fondatorului său, care avea un Excel cu oferte de bilete de avion și cele mai ieftine variante. Compania a evoluat de la un Excel la un motor de căutare de zboruri ieftine și are peste 500 de angajați. Firma a fost lansată în 2001 și a primit 192 de milioane de dolari finanțare în 2016.
Cards Against Humanity, care au realizat o serie de cărți de joc non-politically correct și le-au lansat pe Kickstarter au primit doar 15.000 de dolari finanțare. Dar au reușit să aibă 12 milioane de dolari după primul an pentru că au aplicat o strategie de marketing surprinzătoare și potrivită. Au vândut fecale de vacă, au tăiat un Picasso sau, de Black Friday, au cerut oamenilor să le dea 5 dolari fără niciun motiv. Marketing-ul e o investiție de timp și minte, dar poate fi o strategie care să nu te coste mult dacă înveți să faci guerilla marketing.
Poți găsi lista completă cu foarte multe exemple de strategii de creștere prin bootstrapping și fără să primești bani de la investitori pe Hackernoon. E un must read pentru orice fondator de startup care vrea să se dezvolte fără să aibă impresia că dacă nu primește investiție nu va reuși vreodată să aibă succes.