Coronavirus | 10 soluții posibile pentru angajatori și angajați. Avantaje și dezavantaje

Traversăm o perioada dificilă, în care numeroase companii și-au văzut modul normal de lucru perturbat și au fost nevoite să găsească modalități prin care să diminueze efectele acestor schimbări asupra activității lor.

Acest articol a fost publicat prima oară de către Delia Mircea pe Contzilla.ro, site-ul care explică legislația și contabilitatea pe înțelesul tuturor.

----

Există o serie de măsuri care pot fi luate în această perioadă pentru a reduce impactul, la nivel de angajat și angajator, suspendării activității normale, fiecare dintre acestea având avantajele și dezavantajele sale.

Munca de acasă 

Munca de acasă reprezintă  soluția optimă în aceste momente, fiindcă înseamnă că atât angajatorul, cât și angajatul își pot continuă activitatea, chiar dacă în afara sediului firmei.

Telemunca 

O altă soluție bună, similară cu cea precedentă, este telemunca. Ea reprezintă tot o alternativă de a lucra la distanță, care se aplică dacă firma respectivă se află în cazul fericit în care poate să facă acest lucru.

Șomaj tehnic 

Șomajul tehnic este o întrerupere temporară a activității, fără încetarea raportului de muncă, implementat în principal pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

Pe perioada șomajului tehnic, contractul individual de muncă al angajaților se suspendă, iar suspendarea se înregistrează în REVISAL.

Prin OUG 30/2020 au fost stabilite câteva facilități pentru companii, în principal faptul că statul va suportă indemnizația brută de șomaj.

Compensarea orelor suplimentare cu timp liber 

În cazul în care angajații au prestat muncă suplimentară în lunile precedente, angajatorii au obligația de a compensa această muncă suplimentară prin ore libere plătite oferite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia. În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut în luna următoare, muncă suplimentară va fi plătită salariatului prin adăugarea unui spor la salariu corespunzător duratei acesteia. Așadar, în perioada această se pot compensa orele suplimentare cu ore libere plătite, iar astfel,angajatorul nu trebuie să mai calculeze sporuri.

Această soluție funcționează și în sens invers: în perioadele de reducere a activității, angajatorul are posibilitatea să le acorde angajaților zile libere plătite ce pot fi, apoi, compensate prin oree suplimentare ce vor fi prestate în următoarele 12 luni.

Concediu de odihnă 

Dacă angajații au zile libere disponibile, pot alege să își  ia concediu în perioada de întrerupere a activității, în ipoteza în care muncă de acasă și telemunca nu sunt soluții și se estimează că activitatea se va relua într-o perioada de timp rezonabilă (ceea ce pentru multe afaceri este, în acest moment, greu de estimat).

Concedii medicale în caz de carantină 

Acest timp de concediu presupune existența unui risc materializat în ceea ce privește răspândirea epidemiei, reprezentând situația cea mai puțin de dorit din lista, chiar dacă este posibilă.

Aflați și alte soluții pentru angajați și angajatori în această perioadă, precum și care sunt avantajele și dezavantajele acestora.



Citeste si